Marianne de Wringer Petra van der Zanden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

DE AFVAL KENNISQUIZ.
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Wijziging planning Vandaag korte uitleg over 3.6/3.7, Powerpoint staat bij downloads. Vandaag zelf practicum 3.10 uitvoeren na uitleg Woensdag SO reactievergelijkingen,
Talent Speciaal Werken met ePortfolio in het Speciaal Onderwijs Nationaal ePortfolio Congres 2011 – Den Bosch.
Didactische werkvormen
Maillard reactie Voorbeelden van Maillard reacties:
Soorten gereedschap Gebruik van gereedschap Prakticum
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Veilig met brander en vlam.
Een biologisch onderzoek
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Hoe teken je een klimaatgrafiek?
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
NASK – VEILIG PRACTICUM
NASK – VEILIG PRACTICUM
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Experimenten eerste nascholingssessie Aandachtspunten!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Experimenten! Rosemarijn en Mandy H2D. Waarop moet je letten? Voorbereiding- Heb je alles? Staat alles veilig? Uitvoering- Alleen letten op je eigen proef.
Natuurkunde & Scheikunde
Proeven doen natuurkunde.
2.3 & 2.4 Sophie Dikmans & Sammy van Brakel
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
Papier chromatografie
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Enquête.
De Bernadetteschool Deze presentatie is gemaakt door VSO-leerlingen van de Bernadetteschool Teksten geschreven door: Sander, Luuk, Kevin, Remco, Jeffrey,
Gemaakt door: Maaike Wiegers
Dit is de spreekbeurt van Bram
Werken in een arbeidsorganisatie H2 Werkhouding Assistent verkoopmedewerker.
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Gemaakt door Patrick Snijders en Joris van Beek
Transport van stoffen Deze les leer je: – de stappen van wetenschappelijk onderzoek opzetten. – hoe transport van stoffen plaatsvindt in een vloeibaar.
H4 lezen ‘zoekend lezen’.
Practicum bij paragraaf 3
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Practicumvaardigheden
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Plastic.
Praktijklessen SWLOM1 PERIODE 3. Inhoud Procedure Voor de les Tijdens de les Na de les.
Scheiden van Mengsels N A S K I I klas 3.
Rekenen met concentratie
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Operatieassistentie Les 3. Wat moet je kennen/kunnen? Afspraak inplannen en informeren eigenaar Ontvangst van de patiënt en de eigenaar Voorbereiding.
Operatieassistentie Les 5. Wat moet je kennen/kunnen? Afspraak inplannen en informeren eigenaar Ontvangst van de patiënt en de eigenaar Voorbereiding.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
DOSIS SOLA FACIT VENEMUM
Gebruik digitaal schoolbord om lessen te presenteren
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Digi(bord)boek project <titel project>
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Leerjaar 3 Nask1 H7 Materie §1 Moleculen.
Praktijk scheikunde P3 SWLOM1 Periode 3.
Hoofdstuk 1 Inleiding Wat gaan we doen vandaag? Opening Terugblik
ADL Les 1.
Coëfficiënt: 4 4 NH3.
Planten in Nectar, zeker niet saai
volgende bladzijde terug
Procedures aan begin van het jaar
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
Transcript van de presentatie:

Marianne de Wringer Petra van der Zanden Do-its Marianne de Wringer Petra van der Zanden

Marianne de Wringer Technisch onderwijs assistent Alfrink College Zoetermeer

Practicum doen is lastig? Een Do-it is een eenvoudig experiment Meestal met eenvoudige materialen Het vergt natuurlijk wel wat, maar niet veel voorbereiding

Hoe maak je het jezelf makkelijker Maak gebruik van een practicum formulier Organiseer het kabinet en lokaal in bakken en rekjes Maak 1 of 2 bakken per klas om werkstukken in op te ruimen

Klas hoofdstuk: nummer: titel: Stencil/boek datum laatste wijziging: benodigdheden per opstelling stoffen: materialen: tijdsduur: afval: bijzonderheden:

Klas 3H/V hoofdstuk: 4 nummer: A titel: Chemische reacties Stencil datum laatste wijziging: 30-11-2010 benodigdheden per opstelling stoffen: magnesiumlint suiker koperpoeder voor de demo: blauw kopersulfaat custard materialen: oude reageerbuis kroezentang houtenknijper lucifers brander/ driepoot/ gaasje porseleinen kroesje kleine spatel Voor de demo: Statief met klem 2 duran buizen Overleid slangetje 1 grote reageerbuis in een bekerglas 250 mL met een laag water brander tijdsduur: 1 lesuur afval: magnesiumlint : prullenbak Buis met suiker : glasbak Koperpoeder : anorganisch afval bijzonderheden:

3 Do-it’s: zelf uitvoeren Hoe werken je ogen - Model van een oog maken Hoe kom je aan drinkwater De bolletjesslikker, uitbreiding

Do-it’s als demo Hoe werken je ogen? Nectar 4e 3.2 Hebben meisjes een ander skelet dan jongens? Combi BV 2.1 Raakt je bloed nooit de weg kwijt? Nectar 3e 8.4  

Do-it’s als demo Windmolen (Kun je elektriciteit maken zonder brandstof?) Module 12.6 Welk huis blijft het langst warm? Combi NT 3.4 Hoe maakt Saya contact? Module 10.3

Praktische tips Zorg dat de toa, als je die hebt, op tijd weet wat je wilt gaan doen.

Zorg dat alles op tijd klaarstaat Probeer een practicum altijd één keer zelf uit Let op veiligheid Laat de leerlingen op tijd alles opruimen, zoals ze het gevonden hebben

Do-it voorbeeld Bio/verzorging: Hebben meisjes een ander skelet dan jongens? lengtes meten skelet op ware grootte tekenen zijn er verschillen?

We onthouden 10% van wat we lezen 20% van wat we horen 30% van wat we zien 50% van wat we horen en zien 70% van waar we over discussiëren met anderen 80% van wat we persoonlijk ervaren 95% van wat we aan anderen uitleggen

werkvorm rendement komt voor in lezen 10% theorie horen 20% uitleg in de les zien 30% tekeningen, foto’s horen en zien 50% film, demonstratieproef discussiëren 70% Do-it, practicum persoonlijk ervaren 80% practicum, Do-it uitleggen 95% verslagleggen, opdrachten, Do-it, presentaties