Marianne de Wringer Petra van der Zanden Do-its Marianne de Wringer Petra van der Zanden
Marianne de Wringer Technisch onderwijs assistent Alfrink College Zoetermeer
Practicum doen is lastig? Een Do-it is een eenvoudig experiment Meestal met eenvoudige materialen Het vergt natuurlijk wel wat, maar niet veel voorbereiding
Hoe maak je het jezelf makkelijker Maak gebruik van een practicum formulier Organiseer het kabinet en lokaal in bakken en rekjes Maak 1 of 2 bakken per klas om werkstukken in op te ruimen
Klas hoofdstuk: nummer: titel: Stencil/boek datum laatste wijziging: benodigdheden per opstelling stoffen: materialen: tijdsduur: afval: bijzonderheden:
Klas 3H/V hoofdstuk: 4 nummer: A titel: Chemische reacties Stencil datum laatste wijziging: 30-11-2010 benodigdheden per opstelling stoffen: magnesiumlint suiker koperpoeder voor de demo: blauw kopersulfaat custard materialen: oude reageerbuis kroezentang houtenknijper lucifers brander/ driepoot/ gaasje porseleinen kroesje kleine spatel Voor de demo: Statief met klem 2 duran buizen Overleid slangetje 1 grote reageerbuis in een bekerglas 250 mL met een laag water brander tijdsduur: 1 lesuur afval: magnesiumlint : prullenbak Buis met suiker : glasbak Koperpoeder : anorganisch afval bijzonderheden:
3 Do-it’s: zelf uitvoeren Hoe werken je ogen - Model van een oog maken Hoe kom je aan drinkwater De bolletjesslikker, uitbreiding
Do-it’s als demo Hoe werken je ogen? Nectar 4e 3.2 Hebben meisjes een ander skelet dan jongens? Combi BV 2.1 Raakt je bloed nooit de weg kwijt? Nectar 3e 8.4
Do-it’s als demo Windmolen (Kun je elektriciteit maken zonder brandstof?) Module 12.6 Welk huis blijft het langst warm? Combi NT 3.4 Hoe maakt Saya contact? Module 10.3
Praktische tips Zorg dat de toa, als je die hebt, op tijd weet wat je wilt gaan doen.
Zorg dat alles op tijd klaarstaat Probeer een practicum altijd één keer zelf uit Let op veiligheid Laat de leerlingen op tijd alles opruimen, zoals ze het gevonden hebben
Do-it voorbeeld Bio/verzorging: Hebben meisjes een ander skelet dan jongens? lengtes meten skelet op ware grootte tekenen zijn er verschillen?
We onthouden 10% van wat we lezen 20% van wat we horen 30% van wat we zien 50% van wat we horen en zien 70% van waar we over discussiëren met anderen 80% van wat we persoonlijk ervaren 95% van wat we aan anderen uitleggen
werkvorm rendement komt voor in lezen 10% theorie horen 20% uitleg in de les zien 30% tekeningen, foto’s horen en zien 50% film, demonstratieproef discussiëren 70% Do-it, practicum persoonlijk ervaren 80% practicum, Do-it uitleggen 95% verslagleggen, opdrachten, Do-it, presentaties