Examentraining exacte en zaakvakken voor dyslectici

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Een manier om problemen aan te pakken
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
SKIMDOC Week 8.
Het bedenken van een onderwerp
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Tonny.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels A2 Schrijven [Edu/004] thema: swapping houses… can-do : kan in korte, eenvoudige zinnen vertrouwde zaken beschrijven © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Voorbereiding dierentuin: bespreking van de ingeleverde verslagen
Demonstrative pronouns Aanwijzende voornaamwoorden
English listening lesson Christiaan van der Logt
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Sleutels, codes en aanwijzingen
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Transcript van de presentatie:

Examentraining exacte en zaakvakken voor dyslectici Workshop op conferentie ‘Geslaagd met dyslexie en dyscalculie’ Monique Sanders Michel van Ast

voorbereiden leerlingen met dyslexie op het examen Acceptatie van het probleem Experimenteren met de hulpmiddelen vloeiend technisch lezen Ontwikkelen van leesstrategieën Het leren plannen

Inhoud workshop Effectieve strategieën voor aanpak talige examens (schoolonderzoeken) Effectieve strategieën om overzicht te krijgen over thema

Ad 1 Effectieve strategieën voor aanpak talige examens en schoolonderzoeken

Oplossingsstrategieën: aanpak examenvragen Niet het wát, maar het hoe

Vraagaanpak: denk hardop

oplossingsstrategie Wat moet je doen? Je krijgt een opdracht uit een examen (probleem A). Eén van jullie is probleemoplosser, de ander observator. Hoe moet je het aanpakken? De probleemoplosser krijgt een opdracht De observator zorgt voor pen en papier De oplosser denkt hardop (mag het opdrachtenformulier gebruiken om op te schrijven) De observator houdt zo nauwkeurig mogelijk bij wat de probleemoplosser doet (en zegt). Hulp: bij wie en waar? De observator mag aanmoedigen, maar geeft geen inhoudelijke hulp. Tijd hoeveel krijg je? 10 minuten . Uitkomst: wat doen we ermee? We bespreken plenair de gekozen oplossingsstrategie en bekijken wat effectief is Klaar? Wat ga je dan doen? Vraag opdracht B aan de cursusleider. Opdracht B voer je op dezelfde manier uit, maar je wisselt van rol. Het ‘wat’ is belangrijk (welke thema’s)…maar lln snakken naar ideeën ‘hoe’ examenvraagstukken aan te pakken. Dat kan je 100 keer zeggen. Door deze oefening leren ze te reflecteren…nu gaan docenten het zelf doen om te zien hoe oefening gaat. One-way-screen oefening in koppeltjes doen, daarna geeft observator terug wat hij geobserveerd heeft, daarna SPA bespreken, daarna de 2e oefening (zie A4tje) uitleggen (als je tijd hebt kan je ‘m doen). Erbij zeggen dat je deze oefening heel goed in de klas kan doen

SPA= systematische probleemanalyse Voorbereiding Waar gaat het over? Aanpak Hoe ga ik het aanpakken? Antwoord Wat is het antwoord? Controle Klopt het? 1. Wat is de vraag? a) Lees de vraag goed (belangrijkste zaken arceren of onderstrepen) b) Ga na wat er precies gevraagd wordt (formuleer in eigen woorden) 2. Bedenk zelf het antwoord a) Over welke leerstof gaat het? b) Wat denk je zelf dat het antwoord (ongeveer) zal zijn? 3. Zet alles op een rijtje: Welke gegevens zijn er in de tekst of in de bronnen (tabel, grafiek, ..) die nodig zijn om de vraag te kunnen beantwoorden? Onderstreep of arceer die. 4. Hoe ga ik het aanpakken? Bedenk langs welke punten de aanpak loopt Maak (eventueel) een schema of tekening welke stappen je gaat volgen. 5. Wat is het antwoord? a) Volg je aanpak b) Bedenk halverwege of je aanpak inderdaad tot het goede antwoord gaat leiden c) Opschrijven wat voor het antwoord nodig is. 6. Klopt het? a) Lees de vraag nogmaals: heb je werkelijk antwoord gegeven op de vraag? b) Check of je de gegevens in de tekst die je dacht nodig te hebben ook werkelijk hebt gebruikt. c) Is de uitkomst van de berekening realistisch? (als dit niet zo is, streep het antwoord + uitwerking pas door als je ook een betere versie hebt) “Je weet het antwoord niet, je gaat het vinden”

Stimuleren van onthaasting Vraag niet om gedrag, maar organiseer het De kleur van de ogen van een kind wordt erfelijk bepaald door de ouders. Voor een zeker ouderpaar met vier kinderen is bij elk kind de kans dat het bruine ogen krijgt gelijk aan 0,75. Bereken de kans dat drie van de vier kinderen bruine ogen hebben.

Welke informatie heb je nodig om deze vraag te beantwoorden?

Scannen www.bbc.co.uk/skillswise/words/reading/techniques/scanning/index.shtml Hints and tips for better scanning. 1. Don't try to read every word. Instead let your eyes move quickly across the page until you find what you are looking for. 2. Use clues on the page, such as headings and titles, to help you. 3. In a dictionary or phone book, use the 'header' words to help you scan. You can find these in bold type at the top of each page. 4. If you are reading for study, start by thinking up or writing down some questions that you want to answer. Doing this can focus your mind and help you find the facts or information that you need more easily. 5. Many texts use A-Z order. These include everyday materials such as the phone book and indexes to books and catalogues. 6. There are many ways to practise scanning skills. Try looking up a favourite recipe in the index of a cookbook, search for a plumber in your local Yellow Pages, or scan web pages on the Internet to find specific information.

Ad 2 Effectieve strategieën om overzicht te krijgen over thema

FOUT! Werkt niet Mindmappen FOUT: gelinieerd papier, papier in staand formaat, tekst aan einde van takken die bovendien los zitten, losse woorden, rechte lijnen, geen duidelijke hiërarchie zichtbaar, geen gebruik van takken, geen kleur, herhaling van woorden, meerdere woorden per tak.

Mindmap Effectief inzetten: Eerst de leerlingen zelf laten maken Dan vergelijken met mindmappen van medeleerlingen en/of docent Zoeken verschillen-overeenkomsten Verklaar/leg uit Aanpassen?

Bedankt! Monique Sanders: m.sanders@aps.nl Michel van Ast: m.vanast@aps.nl