FME Adviesgroep. Illustraties Bachelor of Engineering Domein Engineering Dinsdag 17 november 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sectorplan: de regio aan zet!
Advertisements

26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
de Brabantse arbeidsmarkt in transitie René Voogt
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Techniek in Tilburg: 3 x ‘O’. Samenwerking • Overheid • Onderwijs • Ondernemingen.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Technische geletterdheid en onderwijs
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Associate degree als onderwijsinnovatie
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Congres Hoger Onderwijs
VTB Technasium Vakcollege
Maintenance Education Consortium
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Scriptieseminaries sociale agogiek Algemene afspraken.
Workshop ‘Competenties’
Welkom HBO Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
Flexibilisering en EVC
E NERGIESECTOR Werktuigbouwkunde WPV1A1. B EDRIJVEN Windunie Go-Greener Delta NV Het Energie Bureau Alliander Shell Electrabell EE Care Afaval Energie.
Belangenbehartiging door de VELON
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Leercyclus Leercyclus Reflecteren Ervaren Verdiepen Verankeren
Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april : :50 uur, sessie 30 - HBO en beroep.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
De opleiding mechatronica
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Mechatronica Onderzoek ROBO Mechatronica 16 Juni 2009.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
EOS LT: TRANSEP-DGO 17 maart Agenda Eindplaatje 2012 Waar staan we nu. Wat moet er nog gebeuren Wie doet wat Werkafspraken voor de komende periode.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Door: Projectleider Jolande Reusen
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
HAN zwaartepunt Sustainable Energy & Environment t.b.v. Energietransitie in de Achterhoek Tinus Hammink Programmadirecteur SEECE
Welkom op de informatieavond van groep 7/8. De avond zal bestaan uit 3 onderdelen:  Groep 7/8  Kamp  Voortgezet Onderwijs.
Weet jij wat de maritieme sector is?. Maritieme sector bestaat uit: Havens Offshore Maritieme toeleveranciers Scheepsbouw Zeevaart Waterbouw Maritieme.
BGT- Cartoons BGT Congres ‘Tour de BGT’ 11 juni 2015 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Welkom bij Engineering! Rudie van den Heuvel. Engineering Elektrotechniek Embedded Systems Engineering Industrieel Product Ontwerpen Technische Bedrijfskunde.
De maritieme sector: High Tech, Hands On. Maritieme sector bestaat uit: Havens Offshore Maritieme toeleveranciers Scheepsbouw Zeevaart Waterbouw Maritieme.
De maritieme sector: High Tech, Hands On. Maritieme sector bestaat uit: Havens Offshore Maritieme toeleveranciers Scheepsbouw Zeevaart Waterbouw Maritieme.
Terugkoppeling herijkingswensen
Kennis delen.
Michel (A.G.) Mossel Ing. MSc.
Prettig met u Kennis-Maken
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Sectie mbo-hbo.
Transcript van de presentatie:

FME Adviesgroep

Illustraties Bachelor of Engineering Domein Engineering Dinsdag 17 november 2009

Wat en waarom? Illustraties Hbo Bachelor of Engineering Hoe ziet het leven van een ingenieur er uit als hij/zij is toegetreden tot de arbeidsmarkt? En dit in 15 “sectoren” Als input voor communicatiedoelen Als uitgangspunt voor dialoog bedrijven en scholen Scheepsbouw als eerste oplevering

Concreet uitgewerkt illustratie Scheepsbouw Beschrijving aan de hand van 10 vragen In begrijpelijke taal Geschikt als input voor beroeps- en opleidingskeuze Paraplu om bronnen aan te koppelen

De 10 vragen richten zich op de thema’s: Macro-economische betekenis Uniciteit Het werk van de Bachelor of Engineering Loopbanen Plaatsing in de internationale context Basisvorming Verder leren en ontwikkelen (LLL) Toekomstverwachtingen Persoonlijke bijdrage daaraan What’s in it for me?

Maar vooral: Kapstok voor de dialoog met het Hoger Beroepsonderwijs

Discussiemodel Hbo Body of knowledge Skills Beroepshouding Illustratie B E D R ij V E N SCHOLENSCHOLEN

Discussiemodel Hbo Body of knowledge In eerste instantie school, daarna LLL Skills deels bedrijven deels school Beroepshouding is een issue van het individu en HRM Illustratie wordt geleverd door werkgevers B E D R ij V E N SCHOLENSCHOLEN

Body of knowledge In de ogen van “bedrijven” Basis vooral Werktuigbouwkunde of Scheepsbouw (maritieme techniek) Aangevuld met: - Hydrodynamica -Hydromechanica -Stabiliteitsleer -Sterkteberekening -Tekenen/construeren

Basis voor de Body of Knowledge voor het curriculum Leeuwarden en Delft (Generieke competenties) Analyseren Onderzoeken Specificeren Ontwerpen Realiseren Optimaliseren Beheren en onderhouden

Hoe ziet het curriculum van Leeuwarden en Delft er nu inhoudelijk uit? (technische competenties) Naval architecture Scheepsconstructies Hydrostatica Stromingsleer Hydromechanica Voortstuwing en weerstand Composieten Maritieme werktuigbouwkunde/elektrotechniek Rekenen en tekenen Internationale wet- en regelgeving!

Skills Opstellen van een projectplan Commercieel denken, handelen en relatiebeheer Leiding geven / managen Zelfsturing

Wat heeft een Bachelor nodig in de ogen van de ondernemer? Quote: Edward Heerema (Allseas) Dinsdag 16 juni, Avans Congres Offshore

“Een goede technische basis en ballen! Als je maar in staat en bereid bent te blijven leren ben je bij ons welkom. Ook een vliegtuigbouwer is in een week of zes geschikt voor onze sector”.

Body of knowledge Proces Toetsen aan Hbo Noordelijke Hogeschool en InHolland (deze week) Proces besproken met voorzitter Domein Engineering (de latere eigenaar) Toetsen aan beroepenveldcommissie via Scheepsbouw Nederland (2 juli)

Vragen die passen bij de dialoog Hoe is het huidige curriculum ontstaan? Uit welke vakgebieden is het opgebouwd? Is hierover samenspraak met andere opleidingsinstellingen voor regulier dagonderwijs? Welke bedrijven zijn betrokken bij de invulling van het onderwijs op deze thema’s?

Hetgeen zal leiden tot: Een verdere concrete invulling van de body of knowledge De body of knowledge en de illustratie worden in september gepresenteerd aan alle betrokken in een workshop en zonodig gepolijst Bijdrage aan de AD discussie en EVC ontwikkeling

De aansluiting met TTN De werkveldsecretaris levert op: 15 illustraties op Hbo niveau -Tekst o.b.v. 10 vragen -Competenties (technisch, skills, houding) en persoonlijkheidskenmerken -Concrete functies

Wat is gebeurd naast Scheepsbouw? Alle data gereed om illustratie “Mechatronica” te schrijven Bijdrage aan croho mechatronica Bijdrage aan High Tech Systems platform Alle data gereed om illustratie “Offshore” te schrijven En het vervolgproces rond “the body of knowledge” in te gaan

Nu verder uitwerken volgende illustraties Vooral graag samen met Hbo instellingen Bijvoorbeeld door stage- of onderzoeksopdrachten te geven en begeleiden Waarbij de Hbo meteen ook eigenaar is

Inhoudelijke thema’s gebaseerd op vele invalshoeken Agenda Techniek Talent Nu (opleidingsfondsen) Aandachtsgebieden branches Innovatieprogramma’s (Hans de Boer)

Toekomstgericht en herkenbaar Mechatronica (deelgebieden?) Maintenance (deelgebieden?) Domotica (onderdeel installatie) Energie/duurzaamheid (o.m. elektrotechniek) Automotive/transport en logistiek

Vragen Reacties Discussie