F.g.naerebout@hum.leidenuniv.nl www.oudegeschiedenis.info De oudheid als thematiek in de periode van de geluidsfilm, in het bijzonder het laatste decennium.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Crises zijn van alle tijden
Advertisements

Blok 2 Grieken en Romeinen
Verhoudingen tussen joden en christenen in de eerste eeuw
OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN hoorcollege collegejaar , 1ste semester cursuscode 5772HOG01H.
“Een reis naar Licht”.
Romantiek en realisme 12 vwo.
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
Mobiele telefonie in films
De oude Grieken Auteurs: Arzo en Nils.
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
DE OUDHEID IN FILM, DANS EN MUZIEK
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Het West Romeinse rijk valt uiteen
De theoretische cultuur (3a)
Hoofdstuk 3 Extra informatie…
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 2. Verhalen over God, mens en de wereld Nieuwe Testament  vervolg op het oude testament Zijn niet los van elkaar.
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
Het is volbracht … Tegen zombies & plaaggeesten ! - VYA 18 mei
De oudheid als thematiek in de periode van de stomme film ( )
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienstgeschiedenis van de antieke wereld Hoorcollege september-december 2009 Dr. F.G. Naerebout
OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN hoorcollege collegejaar , 1ste semester cursuscode 5772HOG01H.
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienstgeschiedenis van de antieke wereld Hoorcollege september-december 2009 Dr. F.G. Naerebout
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienstgeschiedenis van de antieke wereld Hoorcollege september-december 2009 Dr. F.G. Naerebout
Euripides Medea 1e epeisodion
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Romantiek en realisme. Romantiek en realisme Definitie Romantiek literaire beweging die sterk reageert op de rationalistisch/wetenschappelijke benadering.
Achttiende en negentiende eeuw
Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.
OUDHEID PER M 2 voor alle informatie: 2DE SEMESTER
VIDEO EN KLASSIEKE TEKSTEN
Situering in tijd en ruimte
? Wat zegt de Bijbel erover?
Kvl, 26 ad 1) Tacitus, Josephus, Suetonius ad 2) met vele tijd-en plaatsgegevens, NT volledige manussripten uit 350 n.Chr.
VRIJHEID, GELIJKHEID, BURGERSCHAP POLITIEK IN DE GRIEKSE POLIS vakcode 5772IOW11 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
Rustgevende beelden en teksten om over na te denken.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Antieke bronnen en materiële cultuur van de Grieks-Romeinse wereld
VRIJHEID, GELIJKHEID, BURGERSCHAP POLITIEK IN DE GRIEKSE POLIS vakcode 5772IOW11 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
Sport in de samenleving
Gevolg Trojaanse oorlog.
Renaissance en Opstand
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Niet alle dromen zijn bedrog…. Babylon (2:38) Meden & Perzen (5:30-6:1) Griekenland (8:20-21) ?
Het Romeinse rijk verdwijnt in West-Europa
Les 13 Wat gaan we doen? 1.S.O. 2.Terugkoppeling vormentaal. 3.Uitleg. 4.Opdrachten. 5.Afsluiting.
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
K&CV Hoe en wat in de vierde klas?. Klassieke EN Culturele vorming KCV = Klassieke Culturele Vorming CKV = Culturele en Kunstzinnige vorming doel: kennisnemen.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Het verhaal van Elektra
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
6vwo thema CSE, tehatex 2011 ‘Wat van ver komt…’ Presentatie G-0
Positie en bediening v/d vrouw in de gemeente
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Kenmerk 5: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 13: Octavianus a.k.a. Augustus.
Nieuwe uitvinding... goed idee?
Romulus sticht Rome in 754 v. Chr.
Transcript van de presentatie:

f.g.naerebout@hum.leidenuniv.nl www.oudegeschiedenis.info De oudheid als thematiek in de periode van de geluidsfilm, in het bijzonder het laatste decennium F.G. Naerebout f.g.naerebout@hum.leidenuniv.nl www.oudegeschiedenis.info

RECEPTIE Receptie is meer dan ‘traditie’, Nachleben, ‘invloed’, ‘erfgoed’  receptie = appropriatie (in de zin van toe-eigening)  actieve rol van de ‘ontvangende’ partij. Receptie gaat over de creatie van oudheidbeelden Receptie kan de vorm of de inhoud betreffen, of beide in wisselende combinaties  cinema is veelal poging tot re-creatie (zie de ‘realiteits-claim’), maar qua vorm slechts zeer partieel and secundair (de vorm ‘film’ is niet [ook] antiek) Receptie is een voortgaand proces: ‘de oudheid’ wordt ook in de oudheid gerecipieerd, en tot op de dag van vandaag; en tevens een cumulatief proces: ook de recepties worden gerecipieerd  in feite is het beter over ‘recepties’ te spreken, in het meervoud

De inspiratiebronnen van de oudheidfilm 1 Antieke bronnen teksten én archeologie, en de wetenschappelijke interpretatie daarvan (als het te pas komt...) 2 Historische romans Edward B. Lytton, The last days of Pompeii, 1834 Lew Wallace, Ben-Hur, 1880 Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, 1896 en latere voorbeelden, als Howard Fast, Spartacus enz enz 3 Historieschilderkunst, met name de 19de-eeuwse academische kunst denk hierbij ook aan de massa-verspreiding als prent, fotogravure, boekillustratie, toverlantaarnplaatje enz 4 Theater in de ruime zin van het woord, dus ook lebende Bilder, tableaux animés/vivants, toga plays, grootschalige shows, spectacles, opera’s. 5 Film dat oudheidfilms oudheidfilms inspireren is nogal vanzelfsprekend; maar zoek het ook in andere hoek: bv de martial arts film, plus de nieuwere media: games enz NB: dit alles in voortdurende wisselwerking en onderlinge beïnvloeding!!

Genre De ‘oudheidfilm’ is een genre (met een set subgenres) een voor het publiek herkenbaar product dat voldoet aan de kijkersverwachtingen  boordevol conventies die slechts zelden doorbroken worden (Fellini, Pasolini, Cacoyannis; de peplumfilms van Italiaanse makelij, ca1950-1965, die de conventies opblazen, in beide betekenissen van het woord) Bijbelfilm, Jesus-film Epic, colossal Sword-and-sandal, peplum …

Asterix et les jeux Olympiques 2008 Agora 2009 NIEUW, OUD? Gladiator 2000 Quo vadis 2001 Scorpion King 2002 Ben-Hur 2003 Boudica 2003 Helen of Troy 2003 Alexander 2004 Passion of the Christ 2004 Troy 2004 Rome 2005-2007 L’inchiesta 2006 Clash of the Titans 2006-2007 Last Legion 2007 300 2007 Meet the Spartans 2008 Asterix et les jeux Olympiques 2008 Agora 2009 Spartacus, Blood & Sand 2010 Clash of the Titans 2010 Ben-Hur 2010 Centurion 2010 The Eagle 2011 Wrath of the Titans 2012

En nog meer van hetzelfde? Anabasis Cyrus Hercules Xerxes Arminius Hannibal Claudius Hadrianus Pompeii Nicolaas van Myra

De zwaartepunten (cirkelgrootte = relatief gewicht) Mythisch Griekenland Bijbel: OT ‘de rest’ Griekse wereld Mythisch Rome Rome Caesar / keizers Republiek joden NT christenen ‘mythisch’ Late oudheid barbaren

Narratieve conventies Kwaadaardig imperium tegenover onderdrukte minderheid (religieus, ethnisch/nationaal) Kwaadaardig imperium tegenover goedaardig imperium West tegenover Oost Waanzinnige heerser, eenzame wreker Strongman en (tragische) femme fatale Queeste (werken, nostos…)

Visuele conventies Filmisch weinig: de oudheidfilm volgt in camera en montage de algemene ontwikkelingen (zij het dat de oudheid-film overwegend wel zeer behoudend is) In de enscenering [de algehele aankleding, costuums, decors, de standaard-scenes als de circus, het amfitheater, het schip met galeislaven, de orgie, de kerker, het slagveld], zijn de conventies zeer sterk. Zo sterk dat je mag spreken van geconditioneerde kijkersverwachtingen. Symbool: de onhistorische maar alomtegenwoordige ‘polsbanden’! Met een signaalfunctie: oudheid!

vermaak + commercie kunst stichting/lering: religieus, ‘ideologisch’ De oudheidfilm is te beschouwen als een reservaat vol van negentiende-eeuwse beelden van de oudheid, ontleend aan de historische roman, de historie-schilderkunst, het toneel… maar die beelden en de narratie worden vaak gemanipuleerd teneinde de actualiteit te becommentariëren (met alle vragen vandien betreffende een bewuste receptie van dergelijke verwijzingen door het publiek)

Sneak UK (January 27, 2004)

Rolling Stones, Blinded by love Antonio Adamo, Zweden 2003 The Queen of the Nile She laid on her throne (…) And poor Mark Antony’s Senses were drowned And his future was doomed Rolling Stones, Blinded by love

een still uit Scipione l’Africano (Gallone, 1936)

Maar voor Rome als ‘evil empire’ wordt ook naar andere bronnen gegrepen:

Leni Riefenstahl, Olympia: Berlijnse scholieren bij de Olympiade van 1936, voor het Olympisch stadion

2012 Van Cabiria 1914 naar Wrath of the Titans 2012: een eeuw receptie van de oudheid in de film – en dat stemt niet noodzakelijkerwijs hoopvol vanuit het gezichtspunt van de oudhistoricus. Wat verandert, is de receptie, van oudheid en oudheidfilm, door filmmaker en publiek: de oudheidfilm zingt zich geheel los van een werkelijke verankering in de (kennis van de) wereld van de oudheid: de ooit vanzelfsprekende ‘klassieke vorming’, waar een negentiende-eeuwse historieschilder, romancier of toneelmaker nog van uitging, is niet meer De oudheidbeelden uit de film worden steeds minder aan andere beelden van de oudheid (bijvoorbeeld die van historici) getoetst: de kloof tussen ‘populaire’ en ‘wetenschappelijke’ beelden van de oudheid groeit

Troy (2004) In het script van David Benioff zijn verschillende hoofdpersonen dood wanneer zij volgens Homeros nog leven, of omgekeerd. Zoals: Menelaos, Agamemnōn, Achilleus, Ajax, Paris, Astuanax

Enkele gevolgen: Geen zelfmoord door Ajax Enkele gevolgen: Geen zelfmoord door Ajax. Geen bezoek aan Menelaos en Helena door Telemachos, zoon van Odysseus – helaas, geen Odyssee boek IV. Geen moord op Agamemnōn door diens vrouw Klytaimnestra en haar minnaar Aigistheus, en geen wraak voor deze moord door Orestes en Elektra -- helaas, geen Oresteia (Aischylos), geen Elektra (Sofokles, Euripides), geen Trojaanse Vrouwen of Andrōmache (Euripides). Vraag: hoe ver kan je gaan in het negeren van een heleboel cultuur? Antwoord: zo ver je wilt. Maar…

Quo vadis Regie: Jerzy Kawalerowicz 2001, Polen Regie: Jerzy Kawalerowicz Naar Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, 1896