Evaluatie time-outprojecten Bijzondere Jeugdbijstand: voornaamste bevindingen en aanbevelingen Prof. Dr. Vanderfaeillie Johan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Voorrangsregels bij rekenen (2)
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
60+ Gezond en Wel in Drijber, Spier en Wijster 9 NOVEMBER 2012.
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Onderzoek naar de invloed van oplossingsgericht werken op no-show binnen de ambulante verslavingszorg Opzet en voorlopige resultaten Klazien.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
LST Kuurne 14 maart 2011 Evaluatie “nieuwe” toelagen en diensten Sociaal Huis.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Duurzaamheid en kosten
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
Tevredenheidsonderzoek 2007
Gepresenteerd door Melissa Billiau o.l.v.: Dr. F. Martens P. Dedeckere 1.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Tevredenheidsonderzoek 2009 Sinte-Maartenschool, Meise.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Presentatie resultaten handelspandenbeleid Turnhout Mechelen 22 november 2007 Suzy Maes, schepen lokale economie.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Mobiel Crisisteam Impact
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Het BIJPASS project Wat is behoefte inzake samenwerking tussen bijzondere jeugdbijstand en kinder- en jeugdpsychiatrie? Financieel mogelijk dank zij CERA.
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
Netwerktafels in de gemeenschapsinstelling
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Individuele leerlijnen
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
IPSOS iov Stichting tegen Kanker, 2013
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
De steen van Rosetta Jean-François Champollion (1822) Hiëroglyfen – Demotisch – Grieks.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
WAT IS MANTELZORG?.
MANTELZORG IN ONZE MAATSCHAPPIJ
Transcript van de presentatie:

Evaluatie time-outprojecten Bijzondere Jeugdbijstand: voornaamste bevindingen en aanbevelingen Prof. Dr. Vanderfaeillie Johan

Inhoud Doelstellingen totale onderzoek Onderzoeksvragen programma-evaluatie Onderzoeksmethode Belangrijkste resultaten: doelgroep, praktijkrealisaties, doelrealisatie, effecten Aanbevelingen

Doelstellingen onderzoek Drie doelstellingen –Grondige analyse van de time-outprojecten inzake de processtappen en de betrokkenheid van de verschillende actoren –Meten van de effectiviteit van de time- outprojecten –Koppelen van de effectiviteitgegevens aan de inzet van middelen

Programma-evaluatie: ondezoeksvragen Doelgroep? Praktijkrealisaties? Doelrealisatie? Outcome: uitval, probleemreductie (interpersoonlijk, intrapersoonlijk en breder sociaal functioneren) en cliënttevredenheid?

Programma-evaluatie: methode Doelgroep, realisaties, doelrealisatie en uitval –Projectvragenlijst ingevuld door projectmedewerker (n=116) Outcome –Prospectief vragenlijstenonderzoek jongere, ouders, voorziening van herkomst (n=119) –3 meetmomenten Voor de start TO, 2 weken na einde TO en 3 maanden na TO –Probleemreductie en cliënttevredenheid begeleidbaarheid, gedrags- en emotionele problemen, persoonlijkheidsontwikkeling, sociaal functioneren en cliënttevredenheid

Projectvragenlijsten AlbezonToolLa StradaTOPartWingerdbloeiDe SteigerTotaal Bovenste rij: aantal geïncludeerde jongeren Onderste rij: aantal jongeren waarvan een projectvragenlijst is verkregen

Doelgroep Meeste tussen jaar (min. 10 en max. 19) 59% JRB en 41% CBJ 74% residentiële voorziening, 6% semi-residentieel, 16% ambulant en 4% andere Aanmeldingsreden –Regelovertreding ivm dagbezigheid (34%) –Agressie (34%) –Jongere nood aan rust (34%) –Wegloopgedrag (28%) –Moeilijke relatie opvoeder-jongere (21%) Bij start time-out –33% verblijft minder dan 6 maanden in voorziening van herkomst –33% verblijft tussen 6 maanden en 1 jaar in voorziening van herkomst –Gemiddelde duur in verblijf voorziening van herkomst : 17m 3w

Praktijkrealisaties (1) Aard: 80% individueel en 20% groep Inhoud: stappen en werk (zorgboer, …) Duur: gemiddeld 8 dagen met modi: 5, 7, 8 of 14 dagen 80% onthemend karakter (20% contact met context) Activiteiten door begeleider: –Affectieve ondersteuning: 87% waarvan gepland 48% –Gesprekken over probleem/aanleiding TO: 86% waarvan gepland 58% –Structureren: 58% waarvan gepland 64% –Confronteren: 58% waarvan gepland 53% –Bevorderen van reflecteren: 50% waarvan gepland 71%

Praktijkrealisaties (2) Afrondingsgesprek –Gaat door bij 92% van de dossiers –Aanwezig: Begeleid vz: vz (96%), jongere (98%) en time-outproject (100) en ouder (15%) Begeleid consulent: jongere, consulent en TO-project (100%), ouder (80%) Nabegeleiding –Niet systematisch (door 2 projecten) 8,5% voortijdig beëindigd –60% initiatief time-outproject

Doelrealisatie Voor jongere: –Doelen worden meestal geformuleerd (voor 80%) inzake Begeleidbaarheid (n=201) (bv. aan regels houden) Gedrags- en emotionele problemen (n=112) (bv. gedragsproblemen verminderen) Persoonlijkheidsontwikkeling (n=54) (neg. ZB verminderen) Breder sociaal functioneren (n=54) (bv. schoolproblemen verbeteren) Voor begeleider –Veel minder doelen (n=36) Rust voor begeleider Reflectieperiode begeleider Voor ouders: –Veel minder (n=24) Rustpauze,.. Maar veel doelen worden niet geëvalueerd: –Jongere: afhankelijk aard van doel 5,6 tot 55,6% –Begeleider: 10% –Ouders: 17,6 tot 50%

Outcome Methode: vragenlijstenonderzoek op 3 momenten –Begeleidbaarheid (BIV), persoonlijkheidsontwikkeling (PH), Gedragsproblemen (SDQ), sociaal functioneren (CBCL) en tevredenheid (C-toets) –Jongere, begeleider (en ouder indien relevant) op 3 tijdstippen Onderzoeksgroep (vragenlijsten ontvangen T1) Percentage (n) Jongere89.9 (107) Begeleider94.1 (112) Ouders77.8 (21 op 27) Totaal100 (119)

Instroom samengevat Jongeren hebben slechts “enigszins” problemen inzake begeleiding –Uit de item-analyse blijkt nog heel veel positiefs Jongeren hebben slechts “enigszins” problemen inzake persoonlijkheidsontwikkeling –Kunnen voornamelijk slecht om met problemen (coping) Afhankelijk van de respondent heeft 45% tot 76% ernstige gedrags- en emotionele problemen (>pc 90) Deze problemen hebben een impact op het functioneren (57 tot 93% afhankelijk van respondent) Afhankelijk van de respondent functioneert 44 tot 91% sociaal niet goed (<pc 10)

Veranderingen T2 samengevat Na twee weken reeds 13% van jongeren uit voorziening omwille van aanhoudende problematiek (3% naar lichtere hulpverlening) Verwaarloosbare effecten op begeleiding volgens alle respondenten Kleine effecten op PH-ontwikkeling volgens jongere en begeleider (ES=.20 en.30) Verwaarloosbare (jongere, ES=.16) tot kleine (begeleider, ES=.26) effecten op probleemgedrag Slechts begeleiders rapporteren verschil in sociaal functioneren (nt jongere) Iedereen is tevreden over de interventie (rapportcijfer ongeveer 8/10)

Veranderingen T3 samengevat Na drie maanden reeds 23% van jongeren uit voorziening omwille van aanhoudende problematiek (8% naar lichtere hulpverlening) Verwaarloosbare effecten op begeleiding volgens jongeren en begeleiders (ES=-.02 en.01) Kleine (begeleider, ES=.30) tot middelgrote (jongere, ES=.54) effecten op PH-ontwikkeling Verwaarloosbare (begeleider, ES=.05) tot kleine (jongere, ES=.22) effecten op probleemgedrag Geen effecten op sociaal functioneren Iedereen blijft tevreden over de interventie (ongeveer 8/10) over alle aspecten van de interventie (contact en bejegening en professionaliteit, informatie en vooruitgang, en doel en resultaat)

Aanbevelingen (1) Doelgroep beter aflijnen met gerichte diagnostiek –Jongeren met weinig begeleidbaarheidsproblemen (weinig ruimte voor verandering) –13,9% jongeren hebben reeds een TO gedaan –Maakt afstemming mogelijk –Inclusie- en exclusiecriteria implementeren –Wat met oneigenlijk gebruik (bij niet problematische begeleidingen)? Meer planmatig werken –cfr. plaatsvinden van afronding; cfr. aanwezigheid gedurende afronding; cfr. activiteiten begeleider (15% geen gesprek over aanleiding, 40% niet geconfronteerd, weinig activiteiten gepland,...); cfr. nabegeleiding inconsistent, niet systematisch en gericht op ander doelpubliek

Aanbevelingen (2) Kunnen TO’s worden georganiseerd in de context van de jongere (ontheming in vraag)? Standaardisering over verschillende doelgroepen en projecten Doelen formuleren –  middel –= doelen evalueren en evalueerbaar formuleren –2 niveaus van doelformulering “Vooraf bepaalde aantallen”? Systematische evaluatie om aldus een lerende organisatie te worden

DANK VOOR UW AANDACHT