Postmaster opleiding Psychologen COC 11 december 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
medische psychologie, brug tussen lichaam en geest
Advertisements

FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Erkenningsaanvraag CZO
Van Dwang en Drang naar HIC
Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
De Huisartsopleiding in Nederland
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Een specialistisch vak De positie van de klinisch psycholoog
Anorexia en Boulimia Nervosa
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Kinder- en jeugdpsychotherapie en jeugd-ggz na de transitie © 2013 Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie –
Symfora groep.
UU - 26 oktober 2010 Wat is en doet de NVO? De NVO-registraties.
Radboud Universiteit Nijmegen 22 februari 2008
Diseasemanagement in de praktijk
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
Onderzoek en de PMT Onderzoek naar onderzoek (en scholing) in de Psychomotorische Therapie Kenniscentrum Gezondheid en Welzijn Windesheim lectoraat Bewegen,
Ouderenpsychologie: een divers vak Angeline Swank
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Maken van een stagebeschrijving
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Nardi Steverink.
Afstuderen Master PSY Sandra van Aalderen.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
Leren dienstdoen op de huisartsen post AIOS deel, leren dienstdoen op de Hap HAO deel, begeleiden Aios op Hap Taakverdeling Aios, Hao, Hap, Wetten en regels.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Ontwikkelingen in de Klinische Fysica 5 oktober 2005
Het opleidingsprofiel:
Klinische psychologen in het algemeen ziekenhuis
De klinisch verloskundige Van nu en de nabije toekomst!
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Het hoofd boven het maaiveld De betekenis van de verpleegkundig specialist voor het verpleegkundig beroep Bas Vogel, verpleegkundige niet-praktiserend.
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
Welkom bij Maastricht University.
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Kwaliteitsinstrumenten
GGZ voor Chronische problemen anno 2014
“De vorming van de onderwijs en opleidingsregio NO Nederland”
Ontwikkeling financiering Medische Psychologie in Noord-Limburg
Kostprijsmodel medisch-psychologische zorg in het ziekenhuis
Renate Agterhof, verpleegkundig specialist ouderengeneeskunde
Start opleiding Specialisme Ouderengeneeskunde UMCG
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Werkveldconferentie 13 november 2014 “Samenwerken en nu verder”
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
1 Voorlichtingsbijeenkomst: Info voorbereiding klinische master en werkveld PPT Onderwijscoordinator Laura Holsbeeke Stagebegeleiders masterspecialisatie.
Verpleegkundig redeneren
Basis GGZ Organisatie in de regio Midden Holland; een ketenaanpak Jane de Sauvage Nolting, projectmanager.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
Dyslexiezorg Kwaliteitsinstituut Dyslexie 15 april 2011.
De weg naar registratie Verpleegkundig specialist Alumnidag Riet van Dommelen Opleidingsmanager MANP, lid CSV.
Master studieadviseur Joleen de Jong
KANSEN, BEPERKINGEN EN WENSEN
psychische zorg voor kinderen en jeugdigen
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Psychologen in de gezondheidszorg
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Pathologie en ziektebeelden
Verpleegkundig Specialist in het verpleeghuis
Op weg naar 2020: beroepsprofielen en functiedifferentiatie
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Masterroute Klinische Psychologie
Transcript van de presentatie:

Postmaster opleiding Psychologen COC 11 december 2012 P-Opleiding Postmaster opleiding Psychologen COC 11 december 2012

Postmaster opleiding Psychologen Generalistisch werkend: Gezondheidszorg psycholoog (GZ) Specialistisch werkend: Klinisch psycholoog (KP) Klinisch neuropsycholoog (NKP) Psychotherapeut

Leidt op tot BIG geregistreerde behandelaars (art 3; art 14) GZ: 2 jaar PIOG KP: 4 jaar GIOS

BIG geregistreerde behandelaars GZ: generalistisch werkend diagnostiek en behandeling, mn evidence based en protocollair KP: specialistisch werkend diagnostiek en behandeling van complexe problematiek Ontwikkeling van en onderzoek naar interventies Onderzoek naar psychologische factoren samenhangend met somatische aandoeningen Management, beleid, opleiding

Opleidingsinstituut PPO Postmaster PSY-Opleidingen Regionale opleidingsinstelling (1 van 6) Samenwerking met RUG Hoofdopleider = hoogleraar Ontwikkeling van opleidingsprogramma’s Verantwoordelijk voor het cursorisch gedeelte Eindverantwoordelijk voor het praktijkgedeelte Aangewezen door ministerie; hoofdopleiders leggen verantwoording af aan kamers GZ en PT en College Specialismen GzP

De Praktijkinstellingen GGZ Groningen GGZ Friesland GGZ Drenthe Dimence NOVO UMCG en tal van kleinere instellingen

Hoofd P-opleidingen P-opleider 5 praktijkopleiders Psychiatrie Health Psychology Neuro- psychologie Somatiek Revalidatie Wenckebach Instituut

De praktijkplaats GIOS Praktijkopleider supervisor supervisor werkbegeleider supervisor

Kandidaten Intern Extern Vooropleiding GZ: Afgeronde master psychologie/(ortho)pedagogiek/GGK en LOGO-verklaring KP: GZ met BIG-registratie

Opzet opleiding KP Cursorisch onderwijs Theorie uren Literatuur en praktijkopdracht -uren 1 cursusdag per week, 3 jaar Hoofddocenten en gastdocenten: Ook door collega psychologen UMCG

Cursorisch onderwijs 100 uur Praktijkgericht onderzoek en Innovatie (240) 200 uur Behandeling (Psychotherapie) (160) 100 uur Management en Overige taken (200) 200 uur Diagnostiek (Indicatiestelling) (160)

Opzet opleiding KP Praktijkonderwijs ≥ 3240 uren gesuperviseerde werkervaring Minimaal 3 dagen, 4 jaar

Praktijkonderwijs 1080 uur Diagnostiek en indicatiestelling (50) Praktijkgericht onderzoek en innovatie (25) 1080 uur Behandeling incl psychotherapie (135) 540 uur Management en overige taken (25)

50 uur leertherapie

Praktijkonderwijs Meester - gezel Landelijke ontwikkeling onderwijsinstellingen Competenties Portfolio

Psychologisch handelen

Kwaliteitsbewaking Vaststelling en bewaking: Federatie gezondheidszorgpsychologen en daarbinnen het College Specialismen van de gezondheidszorgpsychologen Erkenningseisen praktijkinstelling Kwalificaties begeleiders Grote ontwikkelingen in laatste jaren, met komst subsidies ook kwaliteitseisen verscherpt. Ivm medische vervolgopleidingen nog een inhaalslag

Kwaliteitsbewaking Commissies opleidingscommissie examencommissie curriculumcommissie hoofddocentenoverleg Grote ontwikkelingen in laatste jaren, met komst subsidies ook kwaliteitseisen verscherpt. Ivm medische vervolgopleidingen nog een inhaalslag 20

Kwaliteitsbewaking Visitatie praktijkinstellingen Visitatie opleidingsinstituut Opleidingsplan, werkverslagen en supervisieverslagen Grote ontwikkelingen in laatste jaren, met komst subsidies ook kwaliteitseisen verscherpt. Ivm medische vervolgopleidingen nog een inhaalslag 21

Sterke punten Omgeving gericht op opleiden Korte lijnen begeleider/GIOS Variatie in problematiek/leermogelijkheden

Verbeterpunten Grote verschillen tussen opleidingsplaatsen en opleidingsklimaat Roulatie tussen opleidingsplaatsen Monitoren voortgang opleideling

Ontwikkelingen Opleidingsplaats Klinisch Neuropsycholoog Vlottende opleidingsplaatsen Competentiegericht opleiden Samenwerking met medische vervolgopleidingen Healthy Ageing