betere service naar studenten!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Golfbeweging in de maatschappij
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
stadsplan/ structuurplan wijkplan/ bestemmingsplan gebouwontwerp
Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
Architectuur in de Digitale Wereld (versie nulpuntdrie)
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved Menselijke Maat.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Het Management Informatie Portaal
Facility management en inkoop
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Dag van de lokale overheid. March 9th Microsoft Belux Paul Faes Business Development Manager Lokale Overheid.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Initiatief doelen standaarden systemen waarden empowermentcreativiteit visie Intern Extern Flexibiliteit Controle De essentie van de ontwikkeling van medewerkers.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Architecture Not in the components The solution lies in the Architectuur “de nieuwe werkplek” “conceptuele structuur en het functionele gedrag van computer.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
How to manage the process to design -> migrate -> integrate -> run -> evolve! An always-on internet infrastructure Gerard van Draanen IT Architect, HP.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Minor Project- en Programmamanagement
FEDIPRO PowerEvent Brussel, 29 oktober 2015 #FEDIPRO #FEDIPRO.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Enterprise Service Bus IBK3ESB01
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
Beheermodel van M. Looijen
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Jaap van Lakerveld Directeur
Loont investeren in DCIM?
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
the digital workspace Connected Company & The Digital WorkSpace
Grip & Controle op digitalisering
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Welkom bij Workspace 365, kunnen wij ergens bij helpen
Wat betekent “OPEN” voor jou?
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Participatory Action Research
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Dynamic Architecture What about you?
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

betere service naar studenten! enkele eisen en wensen betere service naar studenten! lagere kosten! nieuwe technologie fusies! globalisatie! kortere time to market! nieuwe regelgeving! outsourcing! hogere kwaliteit! deregulering! © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

krachten in het onderwijsveld visie management: beheer teamlid autonoom functie docent: het web leerboek leermiddelen: virtuele contacten contact- onderwijs onderwijsvorm: samen leren zelfstudie werkvorm: Digitale revolutie gericht expert rol docent: coach vakkennis competenties leerdoel : passief rol student: verwerken van kennis werken met kennis leeractiviteit: Kennis revolutie actief opleiding: aanbod- vraag- gericht kennis beoordeling: producten Bron: Mirande (IOWO 1999) © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

naar een moderne universiteit hiërarchische universiteit met losse IT systemen webachtige ondersteund door genetwerkte 1996 2004 2012 heroriëntatie van het universitaire gebeuren door intensieve gebruikmaking van IT grootscheepse toename van de complexiteit zowel in het universitaire gebeuren als in IT nieuwe bekwaamheden / rollen voor de medewerkers snelle transformaties in het ecosysteem © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

de Grote Problemen door de IT Net achter de rug (de eenvoudige probleempjes) Millenniumovergang (Y2K) Introductie van de Euro Nu (de meer uitdagende problemen) Ontrafelen en reduceren van de complexiteit Veiligheid (vooral van web-based systems) Adoptie van Nieuwe Technologie Snellere Applicatie ontwikkeling Ontmantelen van ‘legacy’ systemen Continue Alignment tussen Business en IT In de toekomst (de uiteindelijke uitdaging) IT als enabler voor “human brain power” © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

Focus op inhoud, context, randvoorwaarden en oplossingsprincipes waarom architectuur? Probleem probleem Oplossings- concept oplossing Architect: Focus op inhoud, context, randvoorwaarden en oplossingsprincipes Program management: Focus op tijd en budget Traditionele opdeling in losstaande deelproblemen introduceert risico dat het zicht op de samenhang en de totaaloplossing verloren raakt Geen twijfel over de kwaliteit van de deeloplossingen- maar zal de totaaloplossing de beoogde doelstellingen halen? De architectuurbenadering richt zich op het totaalconcept. De detailoplossingen worden alle op basis van dezelfde principes ontwikkeld. Bron: Herman Hartman © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

wat is architectuur ? © 2004 Capgemini - All rights reserved © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

A more profound definition of architecture can be found in Compton's Encyclopaedia: “ARCHITECTURE” By the simplest definition, architecture is the design of buildings, executed by architects. However, it is more. It is the expression of thought in building. It is not simply construction, the piling of stones or the spanning of spaces with steel girders. It is the intelligent creation of forms and spaces that in themselves express an idea. © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

‘taksh’ impliceert ook het vormen in de geest etymologische herleiding van het woord ‘architect’ Sanskrita arh takshati Nederlands waardig / verdienstelijk hij vormt / hij construeert Grieks archo tekton ‘taksh’ impliceert ook het vormen in de geest © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

definitie Architectuur beschrijft hoe een onderneming, de informatievoorziening, een applicatie en / of een infrastructuur is vormgegeven, dient te worden gebouwd en zich voordoet in het gebruik. Architectuur is een coherente en consistente verzameling principes, verbijzonderd naar - uitgangspunten, - regels, - richtlijnen en - standaarden soms vastgelegd in patterns. © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

IEEE definitie (1471 – 2000) Architecture: The fundamental organization of a system embodied in its components, their relationships to each other and to the environment and the principles guiding its design and evolution. © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

For a thing to operate as one system, It must be designed as one system. Architecture is a prerequisite of design. © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

principe georiënteerd architectuur is principe georiënteerd het ontwerp is service georiënteerd © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

principes worden in principe opgesteld van buiten naar binnen Omgeving Organisatie gedrag Strategische principes Architectuur Processen Vaardigheden Middelen © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

factoren die het vaststellen van de principes beïnvloeden Individu Sociale context Markt behoefte Middelen Delen Geheel © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

algemene business principes Maximale digitalisering van de dienstverlening intern en extern. Terugdringen van nodeloze papierstromen. Terugdringen van nodeloze handmatige interventies. Optimale Self Service voor de medewerkers richting de diensten van de onderneming, maar ook voor de klanten. Informatie-architectuur maximaal onafhankelijk van organisatorische verbijzonderingen. Informatie-architectuur maximaal onafhankelijk van de specifieke implementatie van de bedrijfsprocessen. © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

architectuur principes vanuit de medewerker -1 Maximale ondersteuning thuiswerk (werken doe je thuis, desnoods bij de klant; vergaderen doe je op kantoor). Noodzakelijke kennis / informatie just-in-time aanwezig op muisclick afstand. Maximale ondersteuning community building (inclusief virtuele teams & remote experts). Optimale ‘secretariële’ ondersteuning (remote virtuele ‘secretaresse’). Optimale bereikbaarheid van & door anderen (temporary mailboxes en signalering). © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

architectuur principes vanuit de medewerker -2 Minimale administratieve overhead (facturering en declaraties). Eigen kennis en informatie overal virtueel aanwezig. Minimaal gesleep met hardware devices. Optimale bescherming tegen oneigenlijk gebruik. Minimaal systeem beheer vanuit de onderneming. © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

automatiseringsprincipes Maximale Outsourcing, beginnend op business niveau (gebruik van BPO, ASP, webservices). Maximaal gebruik van pakketsoftware, zonder (noemenswaardige) aanpassingen. Integratie is een kwestie van de juiste keuze van leveranciers . Integratie aan de voorkant (richting de gebruiker) is cultuur bepaald (vormgeven met portal technologie). Uitsluitend basisregistraties (geen afgeleide registraties). © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

why we prioritise principles Making explicit the implicit priorities Clients have their priorities but find it difficult to make them explicit Complexity of client environment How to handle 100 principles? Contradictory statements Principles will always have contradictions Enables you to make decisions Prioritisation process creates consensus Priorities may change during the engagement © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

how we prioritise principles Prioritisation is done by the customer Do not prioritise the unstructured principles You will not have the time to prioritise 50+ principles Select key-principles Key-principles are basic to many other Any architecture has only a few key principles “All main company activities focus on effectiveness” Prioritise the key-principles Use priority categories © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

functionele samenhang architectuuraspecten functionele samenhang schoonheid constructie belevingswaarde gebruikswaarde maakbaarheid/ onderhoudbaarheid © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

integratie mechanismen Rol integratie (front office integratie via portals en dashboards, portals en dashboards zijn het antwoord op digital affluence) Applicatie integratie (exchange infrastructure, directories) Gegevens integratie (information integration) (back office integratie via db’s, centrale datamodellen, repository) People integration (communities) (connectivity, directories, tacit knowledge) integratie voor: - de gebruiker - de onderneming © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

beschouwingslagen stadsplan wijkplan gebouwontwerp universiteit onderzoeksdomein applicatie: Metis © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

digitale werkruimte roltype domein ‘rood’ ‘blauw’ ‘groen’ ‘geel’ portal © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

roltypes interne roltypes externe roltypes via extranet klant cursist partner / leverancier via Internet informatiezoeker potentiële klant potentiële sollicitant potentiële student student onderzoeker docent lijn bestuurder lid Ondernemingsraad domein eigenaar domein-medewerker © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

4 (conceptuele) werklocaties thuis (extended office) universiteit (meeting place) stageplek elders © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved