D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
Advertisements

SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Seminarie SSL - 26 november 2010
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest Hogeschool-Universiteit Brussel (HRRG), Universiteit Gent (SHERPPA) Elsy Verhofstadt Hogeschool.
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
De nieuwe sociale kwestie
Twee-factor Variantie-analyse
Welke techniek toepassen ? Herhalingsoefeningen. Situatie 1: Gegeven : de doelpunten die 10 topscoorders in de voetbalcompetitie hebben gemaakt in seizoen.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA,
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
Leren met meer effect I en II
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Wisselstroom 24/02.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Verschillen tussen scholen en klassen
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
KU Leuven, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie I.s.m. Departement Onderwijs & Vorming Sarah Gielen Kim Bellens Barbara Belfi Jan Van Damme.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
prangende vaststellingen uit het onderzoek
Workshop basisonderwijs
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Cijfergegevens leerrecht
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de interactie-effecten van geslacht, etniciteit en socio-economische status op de bereikte onderwijspositie K.U.Leuven Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –Evaluatie Steunpunt LOA (Loopbanen doorheen Onderwijs naar Arbeidsmarkt)

Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Onderzoek naar gelijke kansen in het onderwijs in Vlaanderen Samenhang onderwijsloopbaan ~ sociale positie j ’50: Democratisering vh Onderwijs : –geslacht & SES –Eind j ’80: etniciteit Geslacht, etniciteit & SES niet te samen onderzocht –Te weinig observaties –Verschillende disciplines

Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Onderzoeksvragen 1. Wat is het effect van geslacht, etniciteit en SES op de bereikte onderwijspositie? –Zijn de effecten additief of –treden er interacties op tussen de effecten van geslacht, etniciteit & SES?

Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Onderzoeksvragen 2. Wat is de bijdrage van het secundair onderwijs aan deze effecten? –Uitgangspunt: meritocratische opvatting van onderwijs: onderwijspositie bereiken // bekwaamheden en inzet –Als we rekening houden met intredekenmerken van de leerlingen (bekwaamheden en inzet adhv. intelligentie en prestaties), in welke mate veranderen dan de effecten van geslacht, etniciteit en SES?  Indicatie van bijdrage van het onderwijssysteem aan de effecten van geslacht, etniciteit en SES

Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Onderzoeksopzet Nederlands onderzoek Analyse data LOSO-project Multilevel: leerling (1) – school (2)

Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Variabelen Afhankelijke Variabelen: –Bereikt onderwijsniveau zes jaar na intrede S.O. (hele groep: N=4300) –Aantal uren wiskunde per week in zesde leerjaar S.O. (Enkel ASO, TSO & KSO: N=2864) ‘Interactie-variabelen’ –Geslacht - Etniciteit - SES Controlevariabelen –Aanvangskenmerken: prestaties, intelligentie & beoordeling leerkracht lager onderwijs

Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Bereikt onderwijsniveau zonder controle voor aanvangskenmerken Hogere SES > Lagere SES Allochtoon < autochtoon Meisjes > jongens Effect van SES sterker bij allochtone meisjes

Bereikt onderwijsniveau zonder controlevariabelen SES

Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Bereikt onderwijsniveau met controle voor aanvangskenmerken Controlevariabelen: -Prest>intel Interactievariabelen: -Effecten van SES en Etniciteit dalen -Effect van geslacht vergroot -Effect etniciteit verdwijnt bij meisjes

Bereikt onderwijsniveau met controlevariabelen SES

Bereikt onderwijsniveau: uitgebreid model SES - bijkomende controle voor prestatiemotivatie, opgelopen vertraging & voor de schoolgemiddelden geslacht, etniciteit & SES - veelvoud van interacties tussen controlevariabelen - randomvariatie van & correlatie tussen schoolresiduelen

Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Uren Wiskunde per week Hogere SES > Lagere SES Allochtoon < autochtoon Meisjes < jongens Effect van SES afwezig bij allochtone leerlingen

Uren wiskunde per week zonder controlevariabelen SES

Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Uren Wiskunde per week Controlevariabelen: -Prest>intel Interactievariabelen: -Effecten van SES en geslacht dalen -Effect van etniciteit wordt niet significant -Effect SES negatief bij allochtone leerlingen

Uren wiskunde per week met controlevariabelen SES

Uren wiskunde per week: uitgebreid model SES - bijkomende controle voor prestatiemotivatie, opgelopen vertraging & voor de schoolgemiddelden geslacht, etniciteit & SES - veelvoud van interacties tussen controlevariabelen - randomvariatie van & correlatie tussen schoolresiduelen

Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Conclusies Hogere SES  hogere onderwijspositie Allochtone  lagere onderwijspositie etniciteit Geslacht  verschillend effect voor beide criteria

Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Conclusies Niet louter additief, wel interacties tussen de effecten Vb. Ondniv: geen effect van etniciteit bij meisjes Uren Wiskunde: SES geen effect / negatief effect bij allochtonen Bijdrage secundair onderwijs? S.O. corrigeert, maar niet altijd Vb. Ondniv: Meisjes nog grotere voorsprong