Goed onderwijs maken we samen! Hoe maak je meer gebruik van verwantschap en overlap tussen kwalificatiedossiers? Docentendag btgHandel 28 maart 2012 Stan Buil – Graafschap College Kirsten Wittenberg - ECABO
Onderwijskundig kader Vertrekpunt 2011-2013 Implementatie Onderwijskundig kader 2010
Nieuw speelveld: Focus op vakmanschap 1e leerjaar min. 1000 klokuren Beroepspraktijkvorming 1e leerjaar ja/nee? 2e + 3e jaar minimaal 1000 uren per jaar 1100 op school 900 in BPV Niveau 4 in 3 jaar Domeinen
Doelen Graafschap Plezier in ons werk Aanbod op peil Efficiënt en effectief Student centraal en gemotiveerd
Samen bouwen.... ….aan….
A B C scenario’s voor een (nominaal) studieprogramma met een domeinbrede startperiode voor kwalificaties in het domein economie & administratie etc. OF BREDER DAN DIT DOMEIN?
Stap 1: Analyse verwante praktijkonderdelen van 23 ECABO kwalificaties
Voorbeeld vergelijken activiteiten van twee kwalificaties
11 zogenaamde ‘basisprocessen’ (te vergelijken met werkprocessen) Resultaat 11 zogenaamde ‘basisprocessen’ (te vergelijken met werkprocessen) NB! Alleen aan begin van een opleiding domeinbreed in te zetten
4 THEMA’S Welke basisprocessen verwacht je? KLANTCONTACTEN FINANCIEN & ADMINISTRATIE REGELEN EN ORGANISEREN INFORMATIE & DOCUMENTATIE Welke basisprocessen verwacht je?
Basisprocessen 1 Klantcontacten Ontvangt klanten Informeert klanten en handelt vragen en eenvoudige klachten af Legt contact met klanten (netwerken) Stelt offertes op en controleert facturen Financiën & administratie Voert een financiele administratie Houdt kleine budgetten bij
Basisprocessen 2 Regelen en organiseren Beheert de agenda Organiseert (werk)overleggen Informatie & documentatie Notuleert het overleg Stelt zakelijke teksten op Beheert (digitale) dossiers ? In hoeverre zijn deze werkzaamheden ook essentieel voor beroepen van het domein Handel & ondernemerschap? Of voor andere beroepen?
Stellingen 1 Ik zie het nut in van domeinbreed opleiden: dat moeten we zeker gaan doen Studenten dienen in het eerste studiejaar nog te kunnen switchen zonder studievertraging op te lopen Samenvoegen van studenten uit verschillende opleidingen in één lesgroep/klas heeft een meerwaarde Door lesgroepen/klassen ‘vol te laten lopen’ met studenten uit verschillende opleidingen, worden kleine opleidingen betaalbaar Cultuurverschillen overbruggen tussen onderwijsteams is een uitdaging, maar het lukt zeker
Stellingen 2 Om optimaal gebruik te kunnen maken van schaarse faciliteiten bepaalt het schoolbelang de lengte en de omvang van de bpv-periodes Bedrijven/ instellingen zijn in staat en bereid een zinvolle invulling te geven aan bpv in het eerste studiejaar (en het tweede en derde) De leerlijnen voor Nederlands, rekenen, loopbaan/ burgerschap dienen minimaal in het eerste studiejaar voor alle opleidingen hetzelfde te zijn
Scenario curriculum Graafschap College Indeling bpv-periodes Studiejaar Periode 1 4 dagen per week 2 3
Scenario curriculum Graafschap College Ontwikkeld voor de werkgroep Implementatie onderwijskundig kader Gepresenteerd aan regisseurs Organisatie en coördinatie van de twee domeinen regisseurs Onderwijsprogrammering van de sector status: hulpmiddel voor de discussie
vijf dagen voor toetsing/ examinering/ slb en bpv-voorbereiding studiejaar 1 2013-2014 cohort 2013 1 Nederlands twee dagen voor toetsing/ examinering/ slb, 3 dagen adoptiestage met tweede jaars student twee dagen voor toetsing/ examinering/ slb, 3 dagen adoptiestage met derde jaars student vijf dagen voor toetsing/ examinering/ slb en bpv-voorbereiding 1 dag toetsing/ examinering 2 3 rekenen/ wiskunde 4 5 Engels 6 7 Loopbaan en burgerschap 8 9 Office pakket 10 weken beroepspraktijkvorming: 4 dagen per week (= 32 klokuren) 10 11 Sport Opleidingsspecifiek 12 13 Klantcontacten (context commerciële beroepen) 14 15 16 17 Financiële administratie (context financiële beroepen) 18 19 20 21 Regelen en organiseren (context secretariële beroepen) 22 23 24 25 Informatie en documentatie (context juridische beroepen) 26 27 28 29 Orientatie op opleiding, beroep en oriënterende stage/ bpv 30 31 2e mvt of … 32 33 34 16 lesuren basisprocessen waarvan 4 lesuren voor simulaties*, 4 lesuren voor projecten* en 8 lesuren voor 'theorie' * te ontwikkelen door Stichting praktijkleren 35 36 37 38 39 ondersteuning Ned 40 ondersteuning Rek weken
1 dag toetsing/ examinering studiejaar 2 2014-2015 cohort 2013 1 Nederlands 1 dag toetsing/ examinering vijf dagen voor toetsing/ examinering/ slb 2 3 rekenen/ wiskunde 4 5 Engels 6 7 Loopbaan en burgerschap 8 9 10 weken beroepspraktijkvorming: 4 dagen per week (=32 klokuren) Opleidingsspecifiek 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 weken
vijf dagen voor toetsing/ examinering/ slb 1 dag toetsing/ examinering studiejaar 3 2015-2016 cohort 2013 1 Nederlands vijf dagen voor toetsing/ examinering/ slb 1 dag toetsing/ examinering 2 3 rekenen/ wiskunde 4 5 Engels 6 7 Loopbaan en burgerschap 8 9 Opleidingsspecifiek 20 weken beroepspraktijkvorming 4 dagen per week (= 32 klokuren per week) 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 weken
Wenselijk? Haalbaar?