Van levensverhaal naar levensboek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Foto impressie Conferentie brede buurtschool 20 februari 2014 De Haagse Hogeschool.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Morele Kwaliteit.
Symposium Bachelor Medische Hulpverlening
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Promotie-onderzoek en HBO-Onderwijs
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Aan dit symposium werken ook mee: de ondernemersfederatie Westergozone, Commerciële Club Noordwest Friesland, Jonge Friezen Foarút en NHL Hogeschool. Schoolverlaters.
Foto impressie Conferentie brede buurtschool 20 februari 2014 De Haagse Hogeschool.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
moderniseren van het curriculum.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Levensloopbegeleiding bij autisme
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leren van lastige kwesties
Gera van der Woude – beleidsadviseur cluster care 28 januari 2011
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Richtlijnen voor de casustoets
Meer innovatieve professionals
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Gemeenteavond 3Wijken donderdag 28 januari Programma Opening:20.00 uur Structuur wijkkerkenraad20.10 uur Jeugd- en jongerenwerker20.20 uur Koffie20.45.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Theologie voor iedereen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Verbinding en aandacht nieuwe wegen voor gemeentepastoraat
Verslag bestuur over maart 2017.
Het Shared Service Center (ssc) is een goede Hybride leeromgeving
De nieuwe HEA Werkbespreking raad 1 juni april 2018
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Pilot maatschappijwetenschappen
= Onderzoek om een nieuw of beter product te maken.
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Bijenhouden biedt jongeren toekomst
JEUGDzorg - voor wie?.
JAARPLANNEN 2018 –
HIRB Uitwisseling.
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Van levensverhaal naar levensboek Een Bredase casus Jongeren en religie. Eindeloos zoeken naar verbindingen. 12 februari 2011

Jongeren en religie. Eindeloos zoeken naar verbindingen Jongeren en religie. Eindeloos zoeken naar verbindingen. 12 februari 2011

Opzet Studentenpastoraat en kerkelijk jongerenwerk. Studentenpastoraat in Breda: wissels en nieuwe sporen. Uitgangspunten en voorbeelden. Eerste balans Levensboek als casus van het studentenpastoraat Levensboek als casus voor kerkelijk jongerenwerk? Jongeren en religie. Eindeloos zoeken naar verbindingen. 12 februari 2011

1. Studentenpastoraat en kerkelijk jongerenwerk In theorie: onderscheid ‘presentie in hoger onderwijs’ en ‘kerkelijke socialisatie’ In de praktijk: vervagend onderscheid Kerkelijk jongerenwerk minder gericht op socialisatie in bestaande vormen en meer op alternatieve vormen van kerk zijn Minder aanknopingspunten presentie studentenpastor in hoger onderwijs Jongeren en religie. Eindeloos zoeken naar verbindingen. 12 februari 2011

2. Studentenpastoraat: wissels en nieuwe sporen Van een aanbod in de vrije tijd van studenten naar projecten overdag in het onderwijs. Van pastoraat als (individuele) hulpverlening naar identiteitsvorming, ethiek en zingeving in de beroepspraktijk. Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd. Jongeren en religie. Eindeloos zoeken naar verbindingen. 12 februari 2011

3. Uitgangspunten en voorbeelden ‘Leerzame wrijving’ Nieuwe verbindingen Identiteitsvragen Morele vragen (normatieve professionalisering) Zinvragen (‘inclusief inspiratie’)

4. Eerste balans (Te?) weinig binding met (verhaal van) de kerk (Te?) veel overhead (Te?) weinig continuïteit (Te?) weinig studenten Acceptatie binnen hogeschool Maatschappelijke relevantie Herkenbare rol pastor Duidelijke context 4. Eerste balans Jongeren en religie. Eindeloos zoeken naar verbindingen. 12 februari 2011

5. Levensboek als casus van het studentenpastoraat Jongeren en religie. Eindeloos zoeken naar verbindingen. 12 februari 2011

6. Levensboek als casus van kerkelijk jongerenwerk? (Te?) weinig binding met (verhaal van) de kerk (Te?) veel overhead (Te?) weinig continuïteit (Te?) weinig studenten Acceptatie binnen hogeschool Maatschappelijke relevantie Herkenbare rol pastor Duidelijke context 6. Levensboek als casus van kerkelijk jongerenwerk? Jongeren en religie. Eindeloos zoeken naar verbindingen. 12 februari 2011