Overzicht sessie: Projectoproep Wat is mediawijsheid?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Definitie Mediawijsheid
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De gezonde school en genotmiddelen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Doelen realiseren met media
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

Overzicht sessie: Projectoproep Wat is mediawijsheid? Partners Doelstellingen Wat is mediawijsheid? Modellen Mediawijsheid meten in de lerarenopleiding Outcome van het project: Good practices Website – review Zelfbevragingstool

Projectoproep

Oproep Oproep vanuit het innovatiefonds voor de lerarenopleiding Partners: HUBrussel Thomas More (Kempen)

Oproep DOELSTELLINGEN: algemene doelstelling die uitgaat van de gezamenlijke maatschappelijke opdracht die lerarenopleidingen momenteel hebben: het maken van een mediawijze opleiding en het vormen van mediawijze leerkrachten  lerarenopleidingen handvatten aanreiken om deze algemene doelstelling te bereiken binnen de eigen context

Oproep DOELSTELLINGEN: Om deze algemene doelstelling te bereiken, stellen we enkele subdoelen voorop. Tools ontwerpen waarmee opleidingen zichzelf wat betreft mediawijsheid kunnen doorlichten. Een vragenlijst ontwerpen waarmee de studenten hun mediawijsheidcompetenties in kaart kunnen brengen. Praktijkvoorbeelden tonen van mediawijze activiteiten. Voorbeelden geven van mogelijke workshops mediawijsheid voor studenten en docenten. 5. Aanbevelingen formuleren om lerarenopleidingen mediawijzer te maken.

Wat is mediawijsheid?

Wat is mediawijsheid? Nood aan een model om een leerlijn voor de lerarenopleiding concreet te kunnen maken. Vooronderzoek / literatuurstudie: Conceptnota mediawijsheid (2012) Cirkelmodel - Zwanenberg en Pardoen (2010) Raamwerk Mediawijsheid - Van der Hagen et al. (2011) 10 mediawijsheidscompetenties - Mediawijzer.net (2012)

Wat is mediawijsheid? Conceptnota Mediawijsheid: Gepubliceerd door de ministers voor Media en voor Onderwijs en Vorming Lieten en Smet (2012, p. 10) Mediawijsheid wordt in deze tekst omschreven als: “het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zicht bewust en kritisch kunnen bewegen in een complexe, veranderende en gemediatiseerde wereld. Het is het vermogen tot een actief en creatief mediagebruik dat gericht is op maatschappelijke participatie”.

Wat is mediawijsheid? Cirkelmodel - Zwanenberg en Pardoen (2010): Cirkelmodel verdeeld in vier gelijke kwadranten. Elk kwadrant staat voor een mediawijsheidsaspect: techniek, creativiteit, analyse en reflectie. Deze aspecten bestrijken samen het gehele veld van mediawijsheid. De gelijke verdeling van de vier mediawijsheidsaspecten is wat zij de ideale verhouding noemen: een kind is mediawijs als het al die aspecten in gelijke mate beheerst.

Wat is mediawijsheid? Raamwerk Mediawijsheid - Van der Hagen et al. (2011): Uitgangspunt: definitie van mediawijsheid volgens de Raad voor Cultuur uit Nederland (2005): [Mediawijsheid is] het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld.

Wat is mediawijsheid? Raamwerk Mediawijsheid - Van der Hagen et al. (2011): De projectgroep vertaalde deze brede definitie in navolging van internationaal onderzoek naar vier groepen competenties: Gebruik: Technisch gebruik en het bedienen van media(- apparaten). Kritisch begrip: Het kritisch analyseren en evalueren van media-inhoud en het eigen mediagedrag en het begrijpen van de rol van media als instituut in de samenleving en het eigen leven. Communicatie: Actief, creatief en sociaal mediagebruik. Strategie: Gemaakte keuzes bij het mediagebruik, begrijpen welk medium voor welke functie het meest geschikt is en zelfkennis.

Wat is mediawijsheid? Raamwerk Mediawijsheid - Van der Hagen et al. (2011):

Wat is mediawijsheid? 10 Mediawijsheidscompetenties - Mediawijzer.net (2012): Eenzelfde vierdelige groepsindeling als het raamwerk mediawijsheid. Mediawijsheidcompetenties gereduceerd tot slechts 10 competenties. Het ontbreekt dit model aan indicatoren  minder bruikbaar voor de opleiding dan het raamwerk. Positief: visueel sterk door de groepen onder te verdelen in kleuren, net als bij het eerste model.

Wat is mediawijsheid?

Wat is mediawijsheid? EIGEN MODEL Diepgaande analyse van deze verschillende modellen  inspiratie voor het ontwikkelen en inzetten van een competentiemodel mediawijsheid dat de definitie en missie van mediawijsheid, zoals geformuleerd in de conceptnota (Lieten & Smet, 2012), omsluit. De sterktes van de drie modellen integreerden we in één model.

Wat is mediawijsheid? Uitwerken eigen competentiemodel: 4 clusters 3 niveaus Competenties Indicatoren Doelstellingen Didactische component – vertaling naar eigen klaspraktijk

Wat is mediawijsheid? GEBRUIK Apparaten, software en toepassingen kunnen bedienen/gebruiken Zich vlot oriënteren binnen mediaomgevingen Het gebruik van mediatoepassingen en apparaten verwerken in de didactische praktijk

Wat is mediawijsheid? KRITISCH BEGRIP Inzicht hebben in de werking en het belang van media in de samenleving De rol van wetgeving en de overheid bij mediaproductie begrijpen Kritisch begrip i.v.m. de media vertalen in de didactische praktijk

Wat is mediawijsheid? COMMUNICATIE Informatie vinden en verwerken Mediaboodschappen beschouwen Mediaboodschappen creëren Mediaboodschappen delen Optimaal participeren in sociale netwerken De mediacommunicatiecompetenties vertalen naar de didactische praktijk

Wat is mediawijsheid? WIJSHEID Reflecteren op het eigen mediagebruik Het eigen mediamenu kennen Een mediawijze professionele houding verwerven

Wat is mediawijsheid? Toepassing: welke competententies / indicatoren herken je? http://vimeo.com/75685864

Wat is mediawijsheid? Hoe mediawijsheid meten in een lerarenopleiding? Nulmeting Docenten – OPO’s Studenten (zelfevaluatie) Projectwerking mee opnemen in bevraging?

Wat is mediawijsheid? Hoe mediawijsheid meten in een lerarenopleiding? Aanbevelingen: Vakoverschrijdende projectwerking werkt! Samenwerking met / loskoppeling van ICT- vaardigheden Nood aan systematische aanpak

Wat is mediawijsheid? Aanbevelingen: Macroniveau: Basiscompetenties voor de leerkracht + DLR’s van de lerarenopleidingen = vertrekpunt bij het ontwerp van elke lerarenopleiding. (curriculum; visitatiecommissies…) Daterend van 01/2008 houden deze uiteraard niet genoeg rekening met de uitdagingen die mediawijsheid vandaag aan het onderwijs stelt.

Wat is mediawijsheid? Aanbevelingen: Mesoniveau: Als het studiegebied en de opleidingen in de diverse hogescholen het verhogen van de mediawijsheidscompetenties bij de afstuderende leerkrachten belangrijk vindt kunnen enkele beleidskeuzes gemaakt worden. Mediawijs onderwijs kan opgenomen worden bij de taakstellingen van een opleiding. In de taakverdeling kan per opleiding één persoon aangesteld worden als ‘mediawijsheids-coördinator’. In het curriculum van de opleiding kan een opleidingsonderdeel of enkele delen van opleidingsonderdelen aan mediawijsheid besteed worden. Op die manier staat er studietijd tegenover en kunnen de mediawijsheidscompetenties daadwerkelijk getoetst worden.

Wat is mediawijsheid? Aanbevelingen: Mesoniveau: (vervolg) Ook een goed materieel beleid is nodig: Aandacht bij opmaak van de begrotingen Nood aan strategie die zich over meerdere jaren uitstrekt Professionaliseringsaanbod dat beantwoordt aan de noden van de afdelingen.

Wat is mediawijsheid? Aanbevelingen: Microniveau: Ook de opleidingen zelf moeten zich over een aantal aandachtspunten beraden: Gebruik van e-portfolio’s – gebruik van andere media Documenten mediawijzer maken: Het stageverslag  gebruik van beeld- en audiotaal een plaats geven  in de evaluatiedocumenten zichtbaar. In stagevademeca: mediawijsheid als een belangrijk criterium opnemen bij kijkwijzers of evaluatiecriteria. Sjablonen die de studenten gebruiken om hun lesvoorbereidingen te maken: gebruik van media per onderwijsleeractiviteit moet een specifieke plaats krijgen.

Wat is mediawijsheid? Aanbevelingen: Bij het opzetten van projecten en uitgebreide activiteiten moeten de vier clusters bij het aanbieden van media-oefeningen met elkaar verbonden blijven. Te vaak ligt de focus op enkel het creëren van media of enkel het gebruik van een apparaat of stukje software.

Outcome

OVERZICHT Good practices Website – review Zelfbevragingstool Multimediale boekenweek – Thomas More (Kempen) Projecten HUB Website – review Zelfbevragingstool

Multimediale boekenweek Onder-media-wijzer

‘multimediale boekenweek’ Thomas More Kempen Campus Turnhout Campus Vorselaar 1 BALO (BAchelor Lager Onderwijs) Vakoverschrijdend: Mediawijsheid – ICT – Nederlands I.s.m. Geert De Kockere (jeugdauteur)

Multimediale boekenweek opstartdag Multimediale boekenweek

Opstartdag: 3 sessies Sessie 1: studenten leren werken met een iPad en leren monteren met iMovie. Sessie 2: beeldvorming en manipulatie van de kijker: Effecten van cameratechnieken Effecten van montage ‘Kleuren’ van media Sessie 3: instructie + uitschrijven scenario voor promotiefilmpje bij jeugdboek Geert De Kockere

Beeldvorming in reclame – sociale media Multimediale boekenweek

BEELDVORMING IN RECLAME – SOCIALE MEDIA Reclametechnieken Invloed van reclame op (jonge) kinderen Sociale media (niveau student) Sociale media (Wat mag in de klas?) Uitwerken uitnodigend groepsprofiel

Multimediale boekenweek slotevent Multimediale boekenweek

Slotevent Mediawijsheid: waar hebben studenten (onbewust) aan gewerkt doorheen het project? Link met de 4 competentieclusters (gebruik, kritisch begrip, communicatie, wijsheid) Lezing Geert De Kockere: poëzie in de klas en moderne media Toonmoment uitgewerkte filmpjes + prijsuitreiking

PRaktijkvoorbeeld 1. http://www.youtube.com/watch?v=dIE95IA4mX4 &list=PLVGNwbv_Zb0I3McojoqN6pkV0oUCpVo6o 2. http://www.youtube.com/watch?v=cB370qEVwsE &list=PLVGNwbv_Zb0I3McojoqN6pkV0oUCpVo6o

BRUSSELPROJECT 3 BALO Onder-media-wijzer

Brusselproject HUB HUB- 3 Balo Mediaproject in en over Brussel (eerste editie: Gevaarlijk jong) Traject: Impressiedag in Brussel Muzische stage Schrijven dynamoproject Praatcafé Project in stage Tentoonstelling MUNTPUNT

IMPRESSIEDAG

IMPRESSIEDAG Artistieke verhalen in verschillende media over Brussel Dit jaar: BBOT: geluidenparcours in Anneessens; Cinéma Palace BBOT City Mined: stadsmeubilair gericht op ontmoetingen Kaaitheater: 2de nacht van de kennis over Brussel

MUZISCHE STAGE

MUZISCHE STAGE Begeleiding van kunstenaar: expert in één of meerdere media Choreograaf Videokunstenaar Installatiekunstenaar Beeldend kunstenaar Drama-docent Gebruik van verschillende media om verhaal te vertellen over Brussel: cross-overs tussen verschillende media

DYNAMOPROJECTEN

Dynamoprojecten Canon Cultuurcel Per school; dynamoproject 1500 euro: materiaal en kunstenaar Kennismaking met subsidiekanalen Leren schrijven van projectvoorstel http://www.cultuurkuur.be

BRUSSELSTAGE

BRUSSELSTAGE 5 Brusselse scholen in heel diverse buurten Werken rond 1 thema: hun eigen stad Maken verhalen over Brussel in verschillende media Kunstenaars ondersteunen de studenten Werken naar 1 grote overzichtstentoonstelling Dit jaar in Muntpunt Vorig jaar in Abbatoir in Anderlecht op Mixtusfestival

Brusselstage Een aantal sfeerbeelden Rap van Vier Winden Trailer 2013 film uit Gevaarlijk jong

OVERZICHTSTENTOONSTELLING

OVERZICHTSTENTOONSTELLING Eind juni Alle werken van alle projecten Kinderen uit verschillende buurten uit Brussel zien elkaars werk Vorig jaar in Abattoir Dit jaar in Muntpunt

overzichtstentoonstelling Enkele sfeerbeelden

overzichtstentoonstelling

website http://mediawijsonderwijs.be/index.html

zelfbevragingstool Via website: http://mediawijsonderwijs.be/quiz.php (‘in de maak’) => Kan gebruikt worden op studentniveau, maar kan ook een inschatting geven voor docenten!