De school en het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Advertisements

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
A ball can chance the world ( Homeless World Cup )
De sociale diensten in een Europees perspectief: Correctie van de markt of concurrentie? Réseau Européen des Villes et Régions de l’Economie Sociale 8.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
De sociale ongelijkheid in het onderwijs.
De waarde van cultuureducatie
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Buurtgroen en groene schoolpleinen. (Hoe) werkt het voor gezondheid?
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Psychotherapie en armoede
Pagina 1 1 Ietje Heybroek-Hessels Deelsessie 6 De andere partner Congres 23 mei De Meervaart Amsterdam Het Ouderschapsplan.
Artikel: “Psychotherapeutisch werken met kansarmen”
Waarom dit literatuuronderzoek?
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Armoede.
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Opgroeien in armoede en sociale uitsluiting: literatuurverkenning.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Administrateur-generaal
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Gezins- en wijkgericht werken
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
ALS GEZIN OVERLEVEN MET EEN BEPERKT INKOMEN WAT BETEKENT DIT VOOR KINDEREN EN JONGEREN?
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Gelijke kansen op school: het kan!
Groot worden met te weinig kansen.
Voorstelling kansarmoedeatlas
Ouders en de gezonde school: regels of afspraken?
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Project actuele criminologie Keynote Jeugd
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

De school en het onderwijs Door: Daphné Vermeulen 1 BaTpCc

Inleiding School: netwerk van relaties, groeien,…. Onderscheid ‘school’ en ‘onderwijs’ School en onderwijs = bepalende rol bij preventie van uitsluiting en vermindering van sociale ongelijkheden

1. De schoolloopbaan. Onderwijssysteem België = verantwoordelijkheid van 3 taalgemeenschappen Verschillen zichtbaar, maar uitdagingen gelijke kansenbeleid stemmen opvallend overeen

1.1. Sociale ongelijkheid. Verbanden tussen ongelijkheidsindicatoren en sociale kenmerken Sociale ongelijkheid = groot Sociale ongelijkheid gekenmerkt door voortschrijdende sociale selectie Genderverschillen

1.2. Onderwijsongelijkheden en armoede. Relatie onrechtstreeks => verband factoren/sociale kenmerken en armoede Relatie rechtstreeks => situatie groep kansarmen is echt schrijnend!

1.3. Betekenis, beleving en gevolgen. Vormen van uitsluiting betreffen diverse realiteiten Moeilijkheden op school kunnen psychisch welbevinden aantasten Gebrek aan aangepaste omkadering in schools- én buitenschools milieu

2. Achterstellingsfactoren. Ongelijke kansen => materiële, fysische, sociale en culturele factoren Kunnen onderwijsprestatie beïnvloeden

2.1. Thuiscultuur. Verschillen in waarden én verhouding in cultuur kansarme gezinnen en schoolse cultuur Gevoel bevordert al dan niet aanpassing Wisselende invloed zal scholier manifesteren Kansarme ouders beperkte schoolse bagage

2.2. Andere omgevingsfactoren. Geaccumuleerd gezondheidsdeficit van kansarme kinderen en jongeren Beperkte instrumenteel ondersteunend sociaal kapitaal van kansarme gezinnen Instabiliteit van de gezinsomgeving Werkloosheid Stress Crisissituaties

2.3. Kosten van het onderwijs. Kostenloosheid onderwijs = mythe! => vervoer, schooluitrusting,…. Schoolkosten groter naarmate meer geschoold Besparingen op nevenschoolse activiteiten,…. => leidt tot spanningen Verder laten studeren?

http://hiva.be/resources/pdf/publicaties/R1241a.pd f Bronnen. http://hiva.be/resources/pdf/publicaties/R1241a.pd f