GfK Supermarktkengetallen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GfK Supermarktkengetallen
Advertisements

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Maart 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Augustus 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen januari 2012 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei Tompouce index.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | November 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
GfK Supermarktkengetallen
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week 7 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | juli 2014.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei Onderwerpen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | november 2014.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | januari 2015.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | juni 2015.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | juni 2015.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | maart 2015.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2015 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2015.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | februari 2015.
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Transcript van de presentatie:

GfK Supermarktkengetallen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications)

Supermarktomzet blijft fors groeien in juli Supermarktomzet blijft fors groeien in juli. Consument bezoekt vaker de supermarkt en meer verschillende winkels mede door het aanbiedingen shoppen (= cherry-picking), m.u.v. de laatste (warme) juli week. Slager, bakker, bloemen- en groentewinkels verliezen klanten. In de maand juli (weken 27-30) is de totale supermarktomzet met 6.8% gestegen van € 2,12 miljard (juli 2007) naar € 2,27 miljard (juli 2008). In de eerste 3 weken van juli 2008 was de in juni gesignaleerde trendbreuk (nl. dat de consument steeds meer kassabonnen afrekent) ook zichtbaar. Alleen in de laatste juli week koos de consument, mede door het warme weer, voor one-stop shopping met als gevolg minder kassabonnen maar een forse stijging van de kassabonwaarde. *7.3 *0.9 *6.3 * Verschoven Pasen

Supermarktomzet blijft fors groeien in juli Supermarktomzet blijft fors groeien in juli. Consument bezoekt vaker de supermarkt en meer verschillende winkels mede door het aanbiedingen shoppen (= cherry-picking), m.u.v. de laatste (warme) juli week. Slager, bakker, bloemen- en groentewinkels verliezen klanten. De groei van het aantal kassabonnen wordt verklaard uit het feit dat de consument steeds meer verschillende supermarktformules bezoekt ( aandacht voor prijs/ aanbiedingen). In juli 2007 (weken 25-28) bezocht men 2,66 verschillende supermarktformules en in juli 2008 is dit met 3.5% gestegen naar 2.76 verschillende formules. Naast de groei van de klantenkring bij de supermarkten die het afgelopen jaar het winkelbestand hebben uitgebreid (Albert Heijn, Jumbo, Emté), valt vooral de groei van de klantenkring in juli 2008 bij een aantal winkelformules uit het prijssegment op (Aldi, Lidl, Dirk/Bas/Digros, Hoogvliet en SuperCoop). *

Ontwikkeling klantenkringen buiten supermarkten (2004, 2005, 2006, 2007, MAT Q2 2008) De slager, bakker, bloemen- en groentewinkels hebben ook het afgelopen jaar klandizie verloren. De neergaande tendens van steeds minder huishoudens die voeding (supermarktassortiment) op de markt kopen lijkt in 2008 te zijn gestuit. De drogisten en warenhuizen weten de in 2007 ingezette groei van de klantenkring in het eerste half jaar in 2008 te continueren. Steeds minder huishoudens doen hun aankopen rechtstreeks bij boer/ kweker/ teler.

GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2007 - 2008 In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen. Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis Historie supermarktomzetten (€) + 4.0% 2007 2006 + 3.9% 2005 + 0.2% 2004 + 0.1% 2003 Historie bedrag per kassabon (€) 2007 + 2.7% 2006 + 4.3% 2005 + 0.2% 2004 - 2.4% 2003

GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007