Voorbereidend bezoek Comenius project rond duurzame energie, levenscyclus en technologie in de kleuterschool Göteburg 3 tot en met 6 februari 2013
Een impressie van Göteborg
Voorstelling scholen Elk land schetst zijn geografische, culturele, multiculturele onderwijskundige achtergrond voorstelling eigen school Visie Dagindeling Focus Genomen acties rond milieu educatie en energiebesparing
Bezoek aan de kleuterschool in Västra Hisingen 60 kinderen van 1 tot 5 jaar 12 personeelsleden 3 lktn. per groep van 12 kleuters 3 ruimtes per klasgroep Inclusie 4 weken zomervakantie in juli Feestdagen + 10 dagen naar keuze
Deelnemende landen Gastland Zweden Göteborg United Kingdom Bradford IJsland Rejkjavik Spanje Caravaca de la Luz België Antwerpen Niet aanwezig maar willen deelnemen Letland Cyprus
Doelstellingen bepalen 1.Op school- en Europees niveau: Onderzoek hoe de verschillende scholen/landen werken met kleuters rond duurzame energie : focus op levenscyslus en energie 2. Op leerkrachtniveau: Schoolteam enthousiasmeren, nascholing volgen, uitdiepen van kennis, doelstellingen koppelen aan methodes,acties bedenken en vaardigheden verfijnen m.b.t. energie en levenscysclus in de kleuterschool
Doelstellingen bepalen 3.Op leerlingniveau : kleuters bewust maken dat hun eigen acties een invloed uitoefenen op het milieu en de maatschappij 4. Op leerkracht- en leerlingniveau: culturele nieuwsgierigheid en bewustwording aanscherpen Welke acties kunnen we aan elke doelstelling koppelen om het doel te bereiken? Verantwoordelijkheden bepalen? Mogelijke samenwerkingsverbanden vastleggen ? Spreiden van de acties over de looptijd van het project = mobiliteiten bespreken
From tiny ecoarns mighty oak trees grow!
Communicatie en evaluatie Schoolintern: via werkgroep en PV Gebruik maken van filmpjes, foto’s, beeldend materiaal AGSO: Via COLDI scholengemeenschap West Via schooloverkoepelende vergaderingen georganiseerd door Nadine Delannoy Op Europees niveau: Via blog (Spanje) leerkrachten Via dropbox ( Spanje) leerkrachten Via Skype leerkrachten en kleuters Via e- survey ( Zweden) directies
Acties + werkverdeling gespreid over 2 schooljaren Juli- augustus 13: EPOS geeft goed- of afkeuring van het project. Projectsamenstelling wordt definitief Sept 13: schoolinterne acties inventariseren rond levenscyclus, duurzame energie, milieubewustzijn en technologie Werkgroep opstarten, ouders en kinderen informeren Infomuur opstarten opstarten blog en dropbox ( tips and tricks) Acties, vragen, moeilijkheden rond levenscyclus inventariseren
Herfst 2013: bezoek UK Levenscyclus in de KS Hoe en waarom werken we rond levenscyclus in de kleuterschool? Elk land geeft een presentatie (ppt, foto’s, filmpjes,…)van concrete voorbeelden uit de klaspraktijk rond levenscyclus ( planten, dieren,mensen). Bezoek aan Britse KS. De blog en de dropbox worden getoond. De E-survey voor directies rond evaluatie, vragen en problemen wordt op poten gezet Lanceren logo ontwerp: per school met gerecycleerd materiaal een passend logo ontwerpen Voorbereiding thema: energiebesparing, groeivoorwaarden
Feb 14: bezoek Cyprus Energiebesparing Hoe, waar en waarom groeien planten? logo voorstellen + proces visualiseren energiebesparing;: concrete schoolacties Leren van elkaar: Kritische vragenronde Hoe, waar en waarom groeien planten? Bezoek aan kleuterscholen Voorbereiding thema: visuele, auditieve en tactiele waarnemingen in de natuur
Mei 14: bezoek Spanje Horen, zien en vinden in de natuur Beelden, geluiden en vondsten in de natuur detecteren, determineren en gebruiken : praktijkvoorbeelden Evolutie plantexperimenten Evolutie energiebesparingsacties Bezoek kleuterschool Voorbereiding thema: technologie, wetenschap en duurzaamheid
Okt14: bezoek België Technologie,wetenschap en duurzaamheid Technologie, wetenschap en duurzaamheid: praktijkvoorbeelden Evolutie plantexperimenten Evolutie natuurvondsten ( geluiden, beelden, …) Evolutie energiebesparing Bezoek kleuterscholen Musica en Kameleon Voorbereiding thema: ecologische voetafdruk en recyclage
Feb 15: bezoek Letland Verkleinen ecologische voetafdruk en recyclage Ecologische voetafdruk en recyclage : praktijkvoorbeelden Evolutie plant- en energiebesparende experimenten Bezoek kleuterschool Kritische vragenronde Voorbereiding: eindevaluatie focusgroep en E-survey
Mei 15: Bezoek IJsland Eindevaluatie Evaluatie van het project: acties kritisch onder de loep nemen Presentatie van focus en E-survey groepen Presentatie van de verzamelde tips and tricks rond de thema’s Discussie: hoe bedden we deze thema’s verder in in de dagelijkse klaspraktijk? Bezoek aan de kleuterschool Internationaal voedselfestijn Olievlekprincipe : hoe maken we het project kenbaar aan de buitenwereld?