Voorbereidend bezoek Comenius project rond duurzame energie, levenscyclus en technologie in de kleuterschool Göteburg 3 tot en met 6 februari 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leonardo project : EuroVITO Tsjechië België.
Advertisements

Andere (school)tijden?
MAASTRICHT VAN 14 APRIL TEM 27 APRIL 2013 Buitenlandse stage.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Realisatie kindcentrum
3 H/V, kiezen voor een profiel
Dorfwettbewerb. Ländliche Gilden in Oost-België Erkende volwassenenorganisatie in Oost-Belgie rond 600 leden 14 Dorpsgilden Vormingsaanbod in landbouw,
(José Gavilán) DRAAGVLAK VOOR GELIJKE KANSEN EN DIVERSITEIT BIJ LV.
1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg. Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Samenwerken in burgerschap
Projectweek.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Comenius In De Boomgaard ©. Vanuit “De Boomgaard” De Boomgaard was telkens coördinerende school in 3 comenius- projecten. De projecten.
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het secundair onderwijs Gent, 12 mei 2009.
GRENSVERLEGGERS 2012 Maakt Mobiliteit de loopbaan aantrekkelijk?
Na overleg met de verschillende leerkrachten en directie
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Uitwisseling Roermond
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
3 H/V, kiezen voor een profiel
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Voorstelling Ouderraad
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 20/05/2014.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
1 Workshop: bewustwording loyalty Workshop loyalty, bewustwording en eerste stappen.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
“What the food?” Voorop in de Vergroening Even voorstellen.
Lancering Traject
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
De school in Europa - Europa in de school
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Talen op de basisschool Europees Platform Elly Deelder.
NATUUR EN MILIEUEDUCATIE IN GEMEENTESCHOOL DE KRIEK - SCHAARBEEK
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Ouders en school samen Maart 2016
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Presentatie Rode Bosbes
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Transcript van de presentatie:

Voorbereidend bezoek Comenius project rond duurzame energie, levenscyclus en technologie in de kleuterschool Göteburg 3 tot en met 6 februari 2013

Een impressie van Göteborg

Voorstelling scholen  Elk land schetst zijn  geografische,  culturele,  multiculturele  onderwijskundige achtergrond  voorstelling eigen school  Visie  Dagindeling  Focus  Genomen acties rond milieu educatie en energiebesparing

Bezoek aan de kleuterschool in Västra Hisingen  60 kinderen van 1 tot 5 jaar  12 personeelsleden  3 lktn. per groep van 12 kleuters  3 ruimtes per klasgroep  Inclusie  4 weken zomervakantie in juli  Feestdagen + 10 dagen naar keuze

Deelnemende landen  Gastland Zweden Göteborg  United Kingdom Bradford  IJsland  Rejkjavik  Spanje  Caravaca de la Luz  België  Antwerpen  Niet aanwezig maar willen deelnemen  Letland  Cyprus

Doelstellingen bepalen  1.Op school- en Europees niveau: Onderzoek hoe de verschillende scholen/landen werken met kleuters rond duurzame energie : focus op levenscyslus en energie  2. Op leerkrachtniveau: Schoolteam enthousiasmeren, nascholing volgen, uitdiepen van kennis, doelstellingen koppelen aan methodes,acties bedenken en vaardigheden verfijnen m.b.t. energie en levenscysclus in de kleuterschool

Doelstellingen bepalen  3.Op leerlingniveau : kleuters bewust maken dat hun eigen acties een invloed uitoefenen op het milieu en de maatschappij  4. Op leerkracht- en leerlingniveau: culturele nieuwsgierigheid en bewustwording aanscherpen  Welke acties kunnen we aan elke doelstelling koppelen om het doel te bereiken?  Verantwoordelijkheden bepalen? Mogelijke samenwerkingsverbanden vastleggen ?  Spreiden van de acties over de looptijd van het project = mobiliteiten bespreken

From tiny ecoarns mighty oak trees grow!

Communicatie en evaluatie Schoolintern: via werkgroep en PV Gebruik maken van filmpjes, foto’s, beeldend materiaal AGSO: Via COLDI scholengemeenschap West Via schooloverkoepelende vergaderingen georganiseerd door Nadine Delannoy Op Europees niveau: Via blog (Spanje) leerkrachten Via dropbox ( Spanje) leerkrachten Via Skype leerkrachten en kleuters Via e- survey ( Zweden) directies

Acties + werkverdeling gespreid over 2 schooljaren  Juli- augustus 13: EPOS geeft goed- of afkeuring van het project. Projectsamenstelling wordt definitief  Sept 13: schoolinterne acties inventariseren rond levenscyclus, duurzame energie, milieubewustzijn en technologie  Werkgroep opstarten, ouders en kinderen informeren  Infomuur opstarten  opstarten blog en dropbox ( tips and tricks)  Acties, vragen, moeilijkheden rond levenscyclus inventariseren

Herfst 2013: bezoek UK Levenscyclus in de KS  Hoe en waarom werken we rond levenscyclus in de kleuterschool?  Elk land geeft een presentatie (ppt, foto’s, filmpjes,…)van concrete voorbeelden uit de klaspraktijk rond levenscyclus ( planten, dieren,mensen).  Bezoek aan Britse KS.  De blog en de dropbox worden getoond.  De E-survey voor directies rond evaluatie, vragen en problemen wordt op poten gezet  Lanceren logo ontwerp: per school met gerecycleerd materiaal een passend logo ontwerpen  Voorbereiding thema: energiebesparing, groeivoorwaarden

Feb 14: bezoek Cyprus Energiebesparing Hoe, waar en waarom groeien planten?  logo voorstellen + proces visualiseren  energiebesparing;: concrete schoolacties  Leren van elkaar: Kritische vragenronde  Hoe, waar en waarom groeien planten?  Bezoek aan kleuterscholen  Voorbereiding thema: visuele, auditieve en tactiele waarnemingen in de natuur

Mei 14: bezoek Spanje Horen, zien en vinden in de natuur  Beelden, geluiden en vondsten in de natuur detecteren, determineren en gebruiken : praktijkvoorbeelden  Evolutie plantexperimenten  Evolutie energiebesparingsacties  Bezoek kleuterschool  Voorbereiding thema: technologie, wetenschap en duurzaamheid

Okt14: bezoek België Technologie,wetenschap en duurzaamheid  Technologie, wetenschap en duurzaamheid: praktijkvoorbeelden  Evolutie plantexperimenten  Evolutie natuurvondsten ( geluiden, beelden, …)  Evolutie energiebesparing  Bezoek kleuterscholen Musica en Kameleon  Voorbereiding thema: ecologische voetafdruk en recyclage

Feb 15: bezoek Letland Verkleinen ecologische voetafdruk en recyclage  Ecologische voetafdruk en recyclage : praktijkvoorbeelden  Evolutie plant- en energiebesparende experimenten  Bezoek kleuterschool  Kritische vragenronde  Voorbereiding: eindevaluatie focusgroep en E-survey

Mei 15: Bezoek IJsland Eindevaluatie  Evaluatie van het project:  acties kritisch onder de loep nemen  Presentatie van focus en E-survey groepen  Presentatie van de verzamelde tips and tricks rond de thema’s  Discussie: hoe bedden we deze thema’s verder in in de dagelijkse klaspraktijk?  Bezoek aan de kleuterschool  Internationaal voedselfestijn  Olievlekprincipe : hoe maken we het project kenbaar aan de buitenwereld?