De Technologische Cultuur van Geluidssystemen Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bijwoord He drives quickly. ‘quickly’ zegt iets over…?
Advertisements

Grammatica Unit 2 HD 2.1 t/m 2.7.
Let me tell you about... (De Voltooid Tegenwoordige Tijd)
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Internet vriendschap Internet friendship
You do remember, don’t you?
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
Wednesday, 16 July 2014 woensdag 16 juli 2014 Click Klik.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
WIJ ZIJN ZELFBEDRUIPEND IN ONS HOME WIJ KWEKEN ONZE GROENTEN EN FRUIT WIJ GEBRUIKEN REGENWATER VOOR KOKEN EN BADEN ZONNEPANELEN GEVEN ONS WARMTE EN LICHT.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Macbeth Quotes.
Sunday, 20 July 2014 zondag 20 juli 2014 Click Klik.
Grammatica Unit 1 HD 1.1 t/m 1.8.
Grammatica Unit 1 HD 1.1 t/m 1.8.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2001 Marty Sampson / Hillsong Publishing 1/4 KING OF MAJESTY (Marty Sampson) 1. You know that.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1995 Curious? Music. U.K. 1/7 THE HAPPY SONG (Martin Smith) Refrein: Oh, I could sing unending.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
by Louis Armstrong and Kenny G from ENJOY De voorstelling loopt vanzelf De muziek start bij de volgende dia.
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Inleiding CIW Hoorcollege 3.
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Chapter 1 Looking back Grammar Stepping Stones 2 kgt.
Chapter 3 Hot off the press
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Grammar 1 3 tijden die belangrijk zijn voor de komende repetitie:
Definities: Present Simple en Past Simple
Grammar 3 Must = moeten (van jezelf) Should = Zou moeten (van jezelf) It’s getting late. I must go now. It’s getting late. I should go now. Mustn’t = moeten.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Solving Linear Systems by Graphing Part 2 How Many Solutions?
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
The student will be able to:
Transcript van de presentatie:

De Technologische Cultuur van Geluidssystemen Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012

De Technologische Cultuur van Geluidssystemen Cultuur  ontwikkeling technologie Voorbeeld: luidsprekertechnologie & line arrays Technologie  cultuur & gedrag Voorbeeld: mixing consoles & digitale mixer Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012

Line arrays Conventionele PA: sferische wavefront Line arrays: cylindrische wavefront Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012

Line arrays Nearfield & farfield: gelijke geluidsdruk Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012

Op de MusikMesse: The science behind the sound industry is extremely difficult. Sound is nothing more than mathematics and physics, there are no preferences, only technical solutions. (Stephane Roche, APG Sound Systems) The line array is a step to a better audience experience. It’s just plain physics, but it is the standard now. We really caused a paradigm shift in the industry (David Brooks, L’Acoustics) Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012

Beter geluid? I like the line arrays. Depending on which one it is, it’s just a little more accurate. (Bruce Jones, FOH-mixer of The Counting Crows) Yesterday, I worked on a Vodsc, one of the first line arrays. I really hate it. I can’t get any drums out of it. It doesn’t have any low. It does have very deep low, the sub-low, that’s there. But that’s not what you always want, you also want to have just a bass-drum. I can’t get it out. (Arian van Egmond, FOH-mixer Golden Earring) Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012

Conventionele stacks vs line arrays: geluidsbeleving mixers en bezoekers Conventionele PA: Warm Krachtig, ‘dik’ ‘Punch’, ‘ballen’ Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012 Line arrays: Gedetailleerd ‘In your face’, direct Hard, ‘dun’ Koud, steriel

Line arrays in de praktijk Geluidsbedrijven : logistieke voordelen Riggers: meer routine en minder sjouwen System-engineeers: grotere controle over geluid Mixers & bezoekers: geluid is ‘dichterbij’ & hard Festivalorganisatoren: voorkomen geluidsoverlast Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012

De Technologische Cultuur van Geluidssystemen Cultuur  technologie Voorbeeld: luidsprekertechnologie & line arrays Technologie  cultuur & gedrag Voorbeeld: mixing consoles & digitale mixer Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012

Veranderende praktijk van het mixen Mixer in de jaren ’50: Techneut & diplomaat Stereo & multitrack recording veranderde status en rol van de mixer: Status: mixer deel artistieke proces Rol van de mixer: Mixen als kunst: aural thinking Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012

It’s more challenging with analogue consoles. Especially when you’re not familiar with it. Then you have to get to know the machine, explore it’s limits. I think the best live-sound comes from these experiences, because you are forced to make quick choices, to pinpoint the sound in an earlier state than with more familiar or digital consoles. Jeroen ‘Ebs’ Ebskamp, system-engineer / FOH-mixer Ampco

Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012 Well, the monitor-man is very important for every band. You have to keep the band happy on stage before anything, the happier they are, the better they play. Part of the job is not technical, but talking to them, understand them, always watch hem… that’s very important: when they look, they want to see you looking at them. So you have to make yourself seen. Once you get to know the band well, it’s easier. Phil ‘SidePhil’ Wilkey, monitor-mixer Incubus

Ties van de Werff – Thesis Symposium CAST, 27 th June, Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012

You have to do your job well, because they hear everything. Before, you could cheat a bit but now you have to do it properly. Because with in-ears you hear absolutely everything, you have to mix good. Phil ‘Sidephill’ Wilkey, monitor-mixer Incubus I now have the console I always wanted, and always the same rack of effects. So if I screw up now, it’s only me that’s responsible. That was different back then. Then you could blame everything, form the power-hub to the audience. CJ Otten, FOH/mixer, VanVelzen

Samenvatting Digitale technologieën veranderen de praktijk van het mixen Meer meten=weten En: ‘zachte kennis’ (ervaring, sociale skills) Maar: grotere verantwoordelijkheid Praktische voordelen voor verschillende partijen wegen zwaarder dan het geluid zelf Meer controle, zekerheid en continuiteit op het podium door digitale technologieën Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012

Controle, zekerheid & voorspelbaarheid: rock ‘n roll! Geprofessionaliseerde & gespecialiseerde industrie: touring circus Live = studio (maar dan echt) Horen + kijken = authenticiteit Liveness = nearness Ties van de Werff (Maastricht University) – VPT, 7 mei 2012