De vier kwadranten: Integratie van : IK, WIJ & HET..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

De les van de graankorrel
Filosofie Op HAVO en VWO.
“Ik ben een spiritueel mens” - Terrell Owens Ik word vermoeid van niet-godsdienstige types die het woord “spiritueel” overmatig gebruiken. (En ik ben.
Lessen uit het hier en nu Klein intro ‘Alignment’ van 3 Niveaus (van bewustzijn) 3 D’s (uit ‘Drama in de Boardroom’) (Tegen)Macht Het theater van de Boardroom.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
De integratie van Lichaam, intellect, ziel en geest
Reflecties van de waarheid
Waardenvol organiseren
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
De waarheid, het 9 e gebod Waar wordt het 9 e gebod concreet in ons leven?
Carolina Gelok, psychiater
Klaas van Egmond Beschaafd bestuur.
Arthur Schopenhauer Pessimisme: de som van het lijden hier op aarde is groter dan die van het geluk.
Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs
Die Welle Wat moeten we daar nu van denken? Jan Bransen
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Archeologie voor pakket ++s Les 2: Materialen. Materialen Waar denk je aan als we het over materialen gaan hebben? Natuurlijke materialen Culturele materialen.
Jaarthema: 2 Corinthiërs 4:18: ‘en wij niet opmerken wat zichtbaar is, maar wat onzichtbaar is, want het zichtbare is voor een korte era, het onzichtbare.
Sofrologie Monique delbar
Wetenschappelijke revolutie
Het ontstaan van de wereld en de mens
Echt prachtig.
Vervolg 18 de en 19 de eeuw 18 de eeuwse literaire ontwikkelingen Verschillende genres komen in de 18 de eeuw opzetten… Classicistisch toneel Deugdzaamheid.
Avondmaal vieren is je met elkaar verbinden. 1 Korintiërs 10:17 Omdat het één brood is zijn wij, hoewel met velen, één lichaam, want wij hebben allen.
Bedrijfskunde in kleur
Intro Spiral DYNAMICS integral A survey. Monkeys grabbing at reflected moon Shikibu Terutada.
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Existentialisme – stap voor stap
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Ellen Govaerts, Two Roads
Onze Joodse Wortels.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Synergie inspiratie voor synergie. 4 thema's ・ Groter groeien (werving) ・ Meer ondernemerschap ・ Vergroten onderlinge toegevoegde waarde ・ Verkrijgen.
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Is de evolutietheorie des duivels oorkussen?
De geschapen mens.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
De quiz Gemaakt door: Lotte, Kavitha, Rachida en Jacqueline.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
1 Tessalonisenzen 5:23 En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen, en mogen uw geheel oprechte geest, de ziel en het lichaam onberispelijk.
World Understanding and Peace day
twee helften maken een geheel
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
4.3.
Identiteit en Zelfregie
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Efeze 3: Om deze reden buig ik mijn knieën voor de Vader van onze Heere Jezus Christus, 15 naar Wie elk geslacht in de hemelen en op de aarde.
Bent u een monotheïst? 19 maart 2017 Nieuw Buinen.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Beelddenken naast Talig #
Hemels denken.
DE HEILIGE GEEST • verzegeling • verlichting • versterking
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
voor het werk van de Heer
het opstandingslichaam
Verlichting V5.
De toekomst van God volgens de filosofen
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Geschiedenis 3de jaar.
Sociologische paradigma’s
IDENTITEIT INDIVIDU SUBJECT PERSOON
Gedragsproblemen en stoornissen
Transcript van de presentatie:

De vier kwadranten: Integratie van : IK, WIJ & HET..

‘THE BIG THREE’ Individu (ik) Cultuur (wij) Technologie (het)

De drie “OGEN” Oog van CONTEMPLATIE Oog van REDE Oog van VLEES

De drie “LOGICA’S” CONTEMPLATIE: TRANSlogisch REDE: DIAlogisch VLEES: MONOlogisch

De GROTE KETEN VAN HET ZIJN ZUIVERE GEEST: ZIJNSTOESTAND ZIEL: ARCHETYPISCHE ILLUMINATIE, VISIOEN DENKEN: GEWAARWORDINGEN, GEVOELENS, EMOTIES LICHAAM: MENS STOF: AARDE Insluitende niveaus

mens Subtiel: denken Causale zijnstoestand Grof: stof & lichaam Hemel aarde Ontwikkeling van bewustzijn

‘THE BIG THREE’ WHICH IS THE BIGGEST ? Individu (ik) Cultuur (wij) Technologie (het)

Cultuur (wij) De historische ontwikkeling: Galileo mocht “HET” niet ZIEN! Individu (ik) Cultuur (wij) Technologie (het)

Technologie (het) WETENSCHAP De historische ontwikkeling: De verlichting (ca. 17e eeuw): Differentiatie Individu (ik) KUNST TRANSLOGISCH Technologie (het) WETENSCHAP Cultuur (wij) ETHIEK DIALOGISCH MONOLOGISCH

Technologie (het) WETENSCHAP De historische ontwikkeling: Sinds de verlichting (ca. 17e eeuw): the biggest Individu (ik) KUNST Technologie (het) WETENSCHAP Cultuur (wij) ETHIEK MONOLOGISCH

Differentiatie van MONOLOGISCHe WETENSCHAP (het): positivisme, empirische-analyserende rede, de procestheorie, de systeemtheorie, de chaostheorie, de complexiteitstheorie…. Dit alles domineerde iedere serieuze discussie in het westen….

Technologie (het) WETENSCHAP Platland…. Dominantie van 1….. Individu (ik) KUNST Technologie (het) WETENSCHAP Cultuur (wij) ETHIEK

De vier kwadranten: Van meer bewust worden...

Geldigheidsclaims vlg. K. Wilber Subjectief Waarachtigheid Oprechtheid Integriteit betrouwbaarheid Objectief Waarheid overeenkomst Representativiteit Propositioneel individueel Gepastheid culturele ‘fit’ wederzijds begrip juistheid Functionele ‘fit’ systeemtheorie structureel functionalisme collectief intersubjectief interobjectief

X Het doorlopen van de kwadranten.. Innerlijk Uiterlijk Individueel Intentioneel Gedrag X Systeem Cultureel Collectief