MEET AND START 26 SEPTEMBER 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
DE OEFENFIRMA Albert Geuens.
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
DE OEFENFIRMA Albert Geuens.
DE OEFENFIRMA Albert Geuens.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Digitaal Sociaal Huis 21 januari Agenda VanTot 12u13uBroodjes en koffie 13u13u45VERA : Operationele impact perceel 1 13u4514u15CORVE : Stand van.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Mag ik u voorstellen ....
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Oproep Ondernemerschap “Startersinitiatieven”. Achtergrond Invulling van uitdagingen in ViA en het actieplan ondernemerschap - ‘meer en betere starters’
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Verkiezingen 2014 E. Van Verdegem. Verkiezingen 2014 Welke verkiezingen? Agenda Belangrijkste wijzigingen Varia
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Netwerkdag WERKPLEKLEREN
Welkom!.
Kathleen Van Heule Diensthoofd Internationalisering 14 maart 2014
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
Het Hooghuis locatie De Singel
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
GIS-coördinator in Westerlo
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
ontdek wat jij kunt bereiken
Honoursonderwijs in HBO
Optimaliseren BPV keten
Leren in een werkende omgeving
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
© UNIZO.
Transcript van de presentatie:

MEET AND START 26 SEPTEMBER 2013

10 uur Registratie + ontvangst met koffie 10.30 uur – 11.45 uur Marktplaats met 4 thema’s  continuïteit aan transacties internationale transacties met de oefenfirma naar de beurs dienstverlening COFEP 11.45 uur – 12.15 uur Broodjesmaaltijd 12.15 uur – 13.15 uur COFEP agenda schooljaar 2013-2014 en nieuwigheden Gastspreker: de heer Filip Burgelman, diensthoofd kenniscentrum Thomas More 13.15 uur – 14.35 uur Conclusies thema’s marktplaats en hoe moet het verder?   Observatoren: de heer Luc Van Acker, studiegebiedverantwoordelijke Handel VVKSO mevrouw Cindy Hermans, domeinexpertmanager leerbedrijven VDAB Gastpreker: mevrouw An Van Limberghen, Plankgas (Stichting Onderwijs en Ondernemen) 14.35 uur – 15.00 uur Nabespreking met een drankje

HET COFEPTEAM 2013-2014

Secretariaat Vragen facturatie (1 oktober!) Problemen codes Dienstverlening Cofep (zie bundel)

NAVISION-man (9 testscholen) Nederland contact Dienstverlening cofep (zie bundel)

Logistiek Internationale handel Verzorgen link VDAB oefenfirma’s Dienstverlening COFEP (zie bundel)

Intake nieuwe oefenfirma Coaching bestaande oefenfirma Website-man Dienstverlening cofep (zie bundel)

Initiatie innovatie Klachten Start partnerschappen Algemeen beheer

Ondersteuning 19 nieuwe Waalse scholen Ondersteuning bestaande Waalse oefenfirma’s Neemt deel aan de teamvergaderingen

Structuur: RTC Netwerk vzw Stuurgroep cofep Coördinator cofep Cofep-team Vlaanderen en Wallonië-Brussel

GROEI

STERKTE

Sterk pedagogisch concept Uitvoeren bedrijfsrealistische taken In een veilige oefenomgeving Waar diverse competenties worden aangeleerd Met verschillende graden van sturing Ideale stap tussen opleiding en werk(plekleren) Sterk pedagogisch concept

Sterke principes Practical Realistic Inspirational Meaningful Engaging

Sterke partners COFEP excellent partnerschap kennisdeling en samenwerking partners intensiever gebruik van de methodiek

RISICO’S

Te weinig tijd voor innovatie Te weinig tijd voor netwerk Te duur Te groot Te weinig coaching Te weinig tijd voor innovatie Te weinig tijd voor netwerk Te duur

OPPORTUNITEIT

COFEP PLAN 2016

innoveren monitoren communiceren coachen Concept bekender maken ERP: procesmatig denken invoeren Logistieke taken diversifiëren Concept bekender maken Kwaliteit transacties optimaliseren innoveren monitoren communiceren coachen

PRACTICE ENTERPRISE Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 Filip Burgelman – kenniscentrum DUON

PE: Onderzoeks- & ontwikkelingsproject 2009 - 2011 OORSPRONG: PE: Onderzoeks- & ontwikkelingsproject 2009 - 2011 “een nieuwe en krachtige vorm van onderwijsdidactiek voor professionele bacheloropleidingen” Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman UITGANSPUNTEN: - gekende werkvormen van praktijkleren: stages – projectwerk – SBP – … - verschillen in concept: scheiding onderwijs- en werkveldsetting gehandhaafd, individuele versus collectieve (instelling, docenten) leerervaring, … - organisatorisch: continuïteit, afgebakend tijdskader, … - nieuwe formats in (inter)nationaal perspectief: oefenfirma’s, leerbedrijven, leerondernemingen, … VASTSTELLINGEN: - verscheidenheid aan vormgeving/implementatie - virtueel – reëel - ontwikkeling product – dienstverlening - resultaatsbeoordeling – procesbeoordeling - gelijkaardige vraagstukken, probleemstellingen, … DOEL: Hoe kan PE de DRAGENDE LEERENTITEIT doorheen een opleiding worden voor de: studenten als ‘rijke’ leeromgeving? docenten als professionaliseringsomgeving? opleiding/instelling als reflectie op organisatie? Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman DEFINITIE: “Een Practice Enterprise is een bedrijf (organisatie) in de schoot van een onderwijsinstelling (opleiding) dat gerund wordt door studenten en docenten en fungeert als een leeromgeving. De PE blijft continu bestaan, onafhankelijk van studenten die in- en doorstromen. De PE levert reële producten en/of diensten aan klanten. De studenten voeren in de PE alle voor de beroepsuitoefening typerende werkprocessen uit. Het werkveld is actief betrokken bij het leren. De onderwijsinstelling is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het werk en voor de kwaliteit van het onderwijs.” Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

IMPLEMENTATIESCHEMA: Praktijkgerichte onderwijsvorm Practice Enterprise eenvoudig LEERTAKEN complex virtueel reëel niet-authentiek authentiek technische vakkennis COMPETENTIES organisatorische sociale management INGEBED IN CURRICULUM los van OLOD’s verbonden aan enkele OLOD’s integratie van alle OLOD’s DISCIPLINARITEIT monodisciplinariteit multidisciplinariteit interdisciplinariteit ROL VAN DE DOCENT kennisoverdrager coach BETROKKENHEID VAN HET WERKVELD beperkte inbreng structurele onderwijspartner Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

PRACTICE ENTERPRISE @ THOMAS MORE: “SUPO”  multimediaorganisatie: crossmediaal jongerenmagazine  pba journalistiek  pba communicatiemanagement  banaba toegepaste audiovisuele communicatie  pba informaticamanagement en multimedia Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman “DESIGNOSOURCE”  ontwerpbureau interactieve multimedia design  pba informaticamanagement en multimedia Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman “DESIGN OFFICE”  ontwerpbureau in ruimtelijke vormgeving  pba interieurvormgeving Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

INSTITUTIONEEL ONDERZOEK NAAR DE EFFECTEN VAN PRACTICE ENTERPRISE (2011 – 2012) 4 VASTSTELLINGEN: PE zorgt voor een verhoging van de competenties van studenten. Door PE stijgt het leerplezier en de leermotivatie van studenten. Door PE zijn de studenten beter voorbereid op de arbeidsmarkt. PE detecteert intrinsiek ondernemerschap. METHODE: - meting bij 4 Practice Enterprises - bij studenten, docenten, opleidingshoofden, werkveld (respons tussen 27 en 75%) - interviews en online survey Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman COMPETENTIES – MENING DOCENTEN Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman COMPETENTIES – MENING STUDENTEN Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman LEERPLEZIER – MENING DOCENTEN Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman LEERPLEZIER – MENING STUDENTEN Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman VOORBEREIDING ARBEIDSMARKT – MENING DOCENTEN   ja nee Vind je dat studenten door deel te nemen aan Design Office beter voorbereid zijn op de arbeidsmarkt? 2 Vind je dat studenten door deel te nemen aan Designosource beter voorbereid zijn op de arbeidsmarkt? Vind je dat studenten door deel te nemen aan Pitch beter voorbereid zijn op de arbeidsmarkt? 8 Vind je dat studenten door deel te nemen aan supo beter voorbereid zijn op de arbeidsmarkt? 6 Vind je dat studenten door deel te nemen aan PE beter voorbereid zijn op de arbeidsmarkt? 18 Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman CONCLUSIE INSTITUTIONEEL ONDERZOEK Concluderend kunnen we stellen dat we heel wat data vonden die wezen in de richting van de vermelde effecten van PE. Vooral wat betreft het effect van de verhoging van de competenties en de betere voorbereiding van de arbeidsmarkt zijn de data vrij eensluidend. We vonden geen data die bevestigden dat PE intrinsiek ondernemerschap detecteert. Wellicht is meer en ander onderzoek nodig om dit effect verder te onderzoeken. Practice Enterprise - meet and start COFEP 26092013 - Filip Burgelman

→ VERSTERKT INBEDDEN VAN DE PE’ S IN DE OPLEIDINGEN VERVOLG PRACTICE ENTERPRISE @ THOMAS MORE: → VERSTERKT INBEDDEN VAN DE PE’ S IN DE OPLEIDINGEN → INTERDISCIPLINAIRE PE’ S STARTEN → NIEUWE PE’ S STARTEN → PBA OFFICE MANAGEMENT: HEAD OFFICE INTERNATIONAAL NETWERK HOGESCHOLEN Vragen? Filip.burgelman@thomasmore.be

ALGEMENE INFORMATIE

Beurzen 2013-2014 Regionale beurzen Belfair 2014 Deinze 2013-11-07 BrAnt 2013-11-07 Viro 2013-11-28 Belfair 2014 Gent 19-21 februari 2014 Inschrijven in oktober ( site) Internationale beurzen

Regionale vergaderingen (Workshops) 2 tot 3 keer per jaar Op vraag van begeleiders Data Brabant - Antwerpen 2013-10-15 Limburg 2013-10-22 Oost- en West-Vlaanderen 2013-10-24

Inlichtingenfiche Binnenkort in uw lk-mailbox Jaarlijks online in te vullen Voor starters = intakefiche Link

Gewijzigde procedures

Gewijzigde procedures Waarom procedures vereenvoudigen? meer comfort/flexibiliteit aan begeleiders geven

Onderbreking activiteiten Verwittig Cofep per mail Vóór 1 oktober Jaarlijks € 20 * Na 1 oktober Jaar 1: € 50 * Jaar 2, ...: € 20 *

Stopzetting activiteiten Verwittig Cofep per mail Vóór 1 oktober Schrapping uit database Na 1 oktober + € 50 **

Gewijzigde procedures Personeelsaankopen op de beurs Kassaverkopen (in de “pipeline”)

Jaarthema

Procedure incasso (1/2) Vaststelling: 70 % van de dossiers worden niet correct ingediend Mail Ria «Alle dossiers (die we eind augustus ontvingen) zijn geregulariseerd zoals we afgesproken hadden. Als we bij deze dossiers de procedure stipt hadden gevolgd dan zouden we slechts  30% van de dossiers kunnen behandelen (met als gevolg dat er weer heel wat mailtjes verstuurd moesten worden).»

Procedure incasso (2/2) Wat valt Ria op? Te volgen procedure Meeste dossiers gaan over persoonlijke aankopen op een beurs Er komen nog altijd heel wat dossiers binnen via de post De wanbetaler staat niet in CC Dossier is te oud (factuur is meer dan 1 kalenderjaar oud) De meeste dossiers komen binnen vanaf half mei (de meeste oefenfirma’s zijn dan wel gestopt) Te volgen procedure

Handelstransacties: facts and figures Periode september 2012 tot juni 2013 Meer dan 20 000 onderlinge aan- en verkopen (nationaal en internationaal) Verhouding: nationaal: 76% internationaal: 24% +/- 500 transporten door Cofeptrans = 3 % van de totale goederenstroom Meer en meer transportfirma’s treden toe tot het netwerk => Logostrans, Trans and Log Belgium, Marnix Natie …

Sterrensysteem Volgende Belgische oefenfirma's hebben de 4 sterren:   BE01AVT @vertise 8200 BRUGGE KHBO 7/06/2013 BE01FOD FODRIMAT HOESELT Oefenfirma van IKSO Hoeselt 28/02/2013 BE01GSH G-shine DEINZE Oefenfirma van Sint-Vincentius- en Vrij Handelsinstituut BE01HAP HAPPY 7 MECHELEN Oefenfirma van de Ursulinen BE01PIX PIXIE HASSELT Oefenfirma van KTA2 Hasselt BE01QUA QUATTRO MENEN Oefenfirma van de Sint-Jorisschool BE01SHW SHOW-CASE 's-GRAVENVOEREN Oefenfirma van de Provinciale Secundaire School BE01ZEN ZENERGIE LANAKEN Oefenfirma van Koninklijk Atheneum Alicebourg Volgende Belgische oefenfirma's hebben de 5 sterren: BE01IWW Iwear@work BRUGGE BE01AQU Aquality BE01MAW Master@Wine BE01ARW Art@Work 2/05/2013

MEET AND START Conclusies marktplaats

THEMA’S Continuïteit aan transacties Internationale transacties Met de oefenfirma naar de beurs Dienstverlening Cofep

Thema 1: continuïteit transacties Probleemstelling Onvoldoende transacties Niet-kwalitatieve transacties

Thema 1: continuïteit transacties Oorzaken onvoldoende transacties Openingsuren, verschillende dagen open, vakanties en examens m.a.w. moeilijk om rechtstreeks contact te hebben Alle oefenfirma’s werken niet volgens dezelfde procedures De directies zijn niet overtuigd, wisseling van de begeleider Staat niet in alle leerplannen duidelijk aangegeven, geen leerdoel Met weinig leerlingen is het moeilijk om een bedrijf te onderhouden, soms te weinig begeleiding, te weinig uren Geen correcte gegevens in de databank Niet alleen klemtoon op beurs en kassaverkoop Weinig oefenfirma’s zijn telefonisch bereikbaar Opstartfase in september Geen respons op promoties

Thema 1: continuïteit transacties Oplossingen onvoldoende transacties Bestellingen via Crecor Integratie week: leerlingen gedurende 1 week continu in de oefenfirma laten werken Lobbyen bij GO! en VVKSO door Cofep (Leerplancommissie) Werken met kassaverkoop Deelnemen aan de beurzen Vrij snel persoonlijke aankopen doen, vooral bij VDAB (zij werken continu) Een openingsurentabel maken Opstart voorbereiden schooljaar voordien Afspraken maken met begeleiders – Onderling afspreken Correcte gegevens in de Zet Promotie voeren Samenwerkingscontracten Clusterwerking

Thema 1: continuïteit transacties Oorzaken niet-kwalitatieve transacties Te weinig of te veel leerlingen Te weinig controle Beperkte taalkennis Onafgewerkte transacties Lange periode voor de afwerking van de transactie Foutieve documenten – de 4 tezamen opsturen Het is een leerproces, fouten zijn mogelijk

Thema 1: continuïteit transacties Oplossingen niet-kwalitatieve transacties Documenten correct opsturen, voorbeeld documenten ter beschikking stellen Samenstelling van een team (talen, economie) Uit fouten kan men ook veel leren Grote aankopen durven doen Schooladministratie en secretariaat op de hoogte brengen van een oefenfirma. – rechtstreekse telefoonlijn Opvolgingsprogramma dossiers Handelsdocumenten per post

Thema 2: internationale transacties Probleemstelling Onvoldoende internationale transacties

Thema 2: internationale transacties Oorzaken Excelfile onbekend – niet altijd betrouwbaar Aankopen beurs leiden tot te weinig vervolg In het begin van het schooljaar nog weinig voeling met het oefenbedrijf Talenprobleem – taalniveau andere landen Lang wachten op een reactie Openingsuren Geldprobleem – subsidiering

Thema 2: internationale transacties Oplossingen Excellijst aanvulbaar maken voor iedereen Europen op de hoogte brengen van de fouten in Z Video conferenties organiseren Deelnemen aan internationale beurzen Skype gesprekken opnemen Verplichte GIP-opdracht om in het buitenland aan te kopen Een ordergenerator met een buitenlandsadres Blijven proberen

Thema 3: naar de beurs Probleemstelling Sommige oefenfirma’s vinden het nogal moeilijk om het beursreglement na te leven

Thema 3: naar de beurs Oorzaken Vrijdag weinig externe bezoekers Aankopen met beurskaart – geen documenten naar de scholen Afmetingen tafel en stoelen, panelen in beursreglement Grotere vestiaire Prijskaartje Geen dubbele stand per oefenfirma (Zennergie) Belfair op een meer centrale plaats Laden en lossen is moeilijk Brandbeveiliging voor iedereen – Brandvrij materiaal voor iedereen Relatiegeschenken bij sommigen te duur

Thema 3: naar de beurs Oplossingen Persoonlijke aankopen afschaffen Beursreglement voor iedereen, geen uitzondering Voldoende vuilnisbakken Alternatieve activiteiten organiseren (stadsbezoek) Belfair op een meer centrale plaats Grotere opp. Per stand Laden en lossen beter organiseren Minder kwantiteit, meer kwaliteit Start en einde van de beurs aankondigen Vestiaire – Stevigere panelen

Thema 4: dienstverlening Cofep Probleemstelling Zijn alle diensten wel gekend? Welke dienstverlening is voor jullie basis? gespecialiseerd? overbodig? Welke moeten er eventueel bijkomen?

Thema 4: dienstverlening Cofep Oorzaken

Thema 4: dienstverlening Cofep Oplossingen

26 september 2013 © UNIZO

UNIZO Stichting Onderwijs & Ondernemen Missie Ondernemingszin aanwakkeren Zelfstandig ondernemerschap stimuleren Bruggen bouwen en versterken onderwijs - ondernemers Doelgroep Alle onderwijsniveaus Leerkrachten/docenten, leerlingen/studenten, directie, CLB’s, …. Ondernemers Team Nationale werking Provinciale verankering April 4, 2017 © Unizo

Ondernemingsplanwedstrijd voor de derde en vierde graad van het secundair onderwijs

Ik doe mee! Vliegende brigade: een coach komt naar de klas Het ondernemingsplan insturen - Leesjury Pitching in elke provincie Coaching van de Top 25 - Indienen herwerkte plannen Finale 17 januari 3-7 februari 28 februari 13-19 maart 31 maart 19 mei

Ondersteuning voor de leerkrachten Coach de coach- dagen in alle provincies 14-17 oktober Feedback bij de ondernemingsplannen Lesmateriaal

Het ondernemingsplan

Winnaars 2013-2013 Handycare

Ann Van Limberghen Ann Van Ann.vanlimberghen@unizo.be www.plankgas.be Ann Van Limberghen Ann Van Ann.vanlimberghen@unizo.be

Slotwoord