Eerste ervaringen met het meten van mobiliteit met de smartphone

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Advertisements

Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Digitaal platform voor Employability
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Industriële Chemie VWO 6
Windows Phone 8 Highlights & Mobile ERP. Live Tiles Alle informatie, direct weergegeven op het startscherm Volledig personaliseerbaar Altijd up-to-date.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Onderwijsevaluaties nieuwe stijl
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Wat is het? »Interactieve manier om informatie te bekijken over het vondelpark …
17/01/2011 De trein en de elektrische wagen: nieuwe mobiliteitsconcepten in de 21ste eeuw Koen Van De Putte – Change en Corporate office NMBS-Holding.
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
De tweede leerweg Luc Vandeput KHLeuven November 2013.
Vragenlijstontwikkeling op het CBS: van pre-test tot evaluatie
Zullen we het ooit leren? Maarten Boasson Quaerendo Invenietis bv Universiteit van Amsterdam.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
27 januari Slimmer Communiceren Met medewerkers die plaatsonafhankelijk werken toch een hogere productiviteit bereiken? U kunt al uw communicatie.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Big Data - De hype voorbij Toepassing bij Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rabobank Piet Daas (CBS) Hilde van Hulten (Rabobank) Klik hier voor.
Workshop Experiment Flexibele bestemmingsplannen Marrit van der Schaar & Jan Oosterkamp Programmamedewerker & Juridisch adviseur.
Het Debat Opbouw en inhoud.
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
1.Inhoud. Workshop als opwarmer Waarom evalueren Weet wat goed en fout gaat (kwaliteitsbeleid) Informeren van betrokkenen Verantwoording afleggen.
14 april 2009 Workshop Informatievoorziening ten behoeve van prestatiecontracten MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Luuk Bosch Data ICT Dienst.
Intersectoraal Klas 3.
Ymor Ketenbewaking bij debitel
Aquafin partner for all wastewater projects 1 COLLECTOR WORTEGEM De werken starten op maandag 30 januari 2012 en zullen in totaal ongeveer 19.
Medische zorg Optimalisatie. Uitdaging/opdracht Verbeter de organisatie van de medische zorg in het verzorgingshuis. Verzorging: Minder huisartsen! Huisarts:Meer.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
DOne Doorgedreven ondersteuning naar nieuwe economie.
Therapietrouw & Medicatieveiligheid
Onderzoek Verplaatsingen in Nederland 2015 t/m 2017
De samenhang van de drie transities presentatie dorpsraadvergadering Nederwetten stand van zaken 29 september 2014.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
Methoden & Technieken van Onderzoek
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Evaluatie Cursus.
Mondriaan Symposium 17 maart WORKSHOP MONDRIAAN SYMPOSIUM 17 MAART 2016 FRANS HEUS Ga toch fietsen! Mondriaan Symposium.
José Gouweleeuw / Kees van Berkel, 18 maart 2014 Uitvoering Woningmarktmodule 2015.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Utrecht, 20 februari Centraal Bureau voor de Statistiek Jaarrapport Integratie 2010 Integratiegeneratie? 25 november 2010 Jan Latten.
Tom Thomas en Karst Geurs Universiteit Twente Tom Thomas en Karst Geurs Universiteit Twente Het Mobiele Mobiliteitspanel.
Wegwijs Groep 8 Thema 4De buurt en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Loopbaanoriëntatie Les 1 – aan de slag.
RadQuest 2.0 In samenwerking met ASolutions presenteert de
19 november 2014 Dr. Carina Wiekens Lectoraat Netintegratie
Gregory, Kevin, Peter, Pim
Gregory, Kevin, Peter, Pim
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Sieberdam/ROCS & KODOS
Big Data.
Big Data.
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Transcript van de presentatie:

Eerste ervaringen met het meten van mobiliteit met de smartphone Smart sensing Eerste ervaringen met het meten van mobiliteit met de smartphone Marko Roos Senior methodoloog Centraal Bureau voor de Statistiek NPSO lezing 6 november 2012

In het kort Smartphones en waarneming Meten van mobiliteit bij het CBS De samenwerking De app (en achterliggende systemen) Smarter De resultaten van Smarter De plannen in uitvoering: Movesmarter De plannen

Smartphones en waarneming

Smartphone en waarneming 15

Smartphone en waarneming (Bijna) altijd bij de hand (Bijna) altijd verbinding met internet Meer dan 50 procent smartphone bezit Een ‘alledaags’ gebruikersgoed

Voordelen 7 x 24 overzicht Meten van echt gedrag Minder vervorming van de antwoorden door wenselijke antwoorden, vergeten of moeilijk kunnen inschatten Direct gecodeerd/ getypeerd

CBS en mobiliteit Onderzoek Verplaatsingen in Nederland (OViN) In opdracht van RWS Deelname van personen aan het verkeer Sleutelbegrippen: Verplaatsingen Deelverplaatsingen Statistiek vervoer over de weg Tonnage vervoerde goederen over de weg Ritten Zendingen …

Onderzoek verplaatsingsgedrag in Nederland (OViN)

Statistiek vervoer over de weg

Uitdagingen van meten mobiliteit Arbeidsintensief Moeilijke taak: afstanden, adressen Definitie ritten, zendingen, verplaatsingen, deelverplaatsingen Kennisintensief gaafmaakwerk

Naar een smartphone oplossing: de samenwerking Mobiele technologie niet ‘core business’ CBS Samenwerking met technologie/ innovatie partner Novay Testfase op basis van eerder ontwikkelde oplossing: Travelwatcher/ Izone Tweede en derde fase op basis van volgende generatie Novay technologie: naar CBS specifieke oplossing

Fasering SmartER Go/no-go Go/no-go Januari 2012 September 2012 CBS specifieke APP In-App vragenlijst Technische test Fase 3 Grootschalige pilot; parallel draaien OVIN Fase 1 Ervaring opdoen met Travelwatcher Go/no-go Go/no-go Meerdere jaren eer volledig doorontwikkeld en geimplementeerd 1: meten op basis van de bestaande TravelWatcher applicatie, onderzoekgebied verplaatsingsgedrag, hoofdzakelijk automatisch meten aangevuld met web-based vragenlijsten, doel CBS ervaring op laten doen met deze manier van meten, kleinschalige test met early adopters. 2: meten op basis van een eigen CBS applicatie, ontworpen naar de wensen en eisen van CBS, in eerste instantie op het gebied van verplaatsingsonderzoek (OVIN), automatisch wordt gemeten met daarbij ook experience sampling (de juiste korte vraag op het juiste moment), Gecompliceerdere vragenlijsten (routing etc) mogelijk ook gekoppeld met bestaande CBS systemen, een grootschalige test met een realistische gebruikersgroep. 3: uitbreiding naar andere soorten onderzoek, inbedding van deze nieuwe manier van meten in de organisatie Januari 2012 September 2012 Februari 2013

Opzet Smarter Kleinschalig Periode: twee weken Brief met installatie en registratieprocedure Bijhouden verplaatsingen in Travelwatcher Dagelijkse evaluatie vragenlijst (mobiel) Doelen: Ervaring opdoen Evalueren gebruikerservaring Dataset afbeelden op CBS datamodellen

Wat vroegen we van de respondent? Installatie TW op smartphone Registreren Verificatiemail Inloggen Instellingen Telefoon altijd bij zich dragen Dagelijkse vragenlijst Evaluatie Instellingen: locatievoorzieningen, wi-fi, internettoegang, automatisch opnieuw opstarten, energiebesparing uit

Hoe werkt het?

Travelwatcher Mobiliteitspatronen Trips Informatie en help Uit Vragenlijst

Mobiliteitspatronen Comparison: spits, weer, mist, temperatuur Regular trips: >3 keer min of meer zelfde route

Trips

Dagelijkse vragenlijst Dag 1: uitgebreide vragenlijst Huishouden Opleiding Vervoermiddelen Dagelijkse vragenlijst: performance van TW Alle trips Volledig en correct Spooktrips

Resultaten Smarter (Travelwatcher) Gebruikservaringen: Tevreden over gebruiksgemak Intensief batterijgebruik Wisselende kwaliteit bij meten verplaatsingen: Begin- en eindpunt routes Route en weergave op de kaart Reisafstand en snelheid Starttijd, eindtijd, reisduur en snelheid Toekenning vervoermiddelen Trips die doorgaans goed zijn: autotrips, langere trips en niet-wandeltrips. Trips die vaak niet goed gaan: treinreizen: trips te voet

1) Van huis naar station met fiets 2) Van station naar Heerlen met trein 3) Van station naar CBS te voet

Van huis (groen) naar sportschool (rood)

Resultaten Smarter (Travelwatcher) Afbeelden data op databestand OViN: Definitie van trip (TW) en verplaatsing (OViN) wijkt af Trips in TW vaak kortere deelverplaatsingen, dus, in principe, samen te voegen Moeilijker bij trips die gesplitst moeten worden

De plannen in uitvoering (Movesmarter) Op basis van doorontwikkeld platform (Sunset) CBS specifieke oplossing Vragenlijst geintegreerd in App Verbeterde kwaliteit metingen Verminderd batterijverbruik Wordt in november uitvoering getest