Betrouwbaarheidstypologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Betrouwbaarheidstypologie
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Betrouwbaarheidstypologie
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Verkoop- en debiteurenproces
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Dienstverlenende ondernemingen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
3 interactive marketing communications.
Betrouwbaarheidstypologie
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Klassieke AO Leseenheid1
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Goed onderwijs maken we samen!
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Betrouwbaarheidstypologie
Human resources management /payroll cyle
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Hoofdstuk 6 Het productieproces
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Transcript van de presentatie:

Betrouwbaarheidstypologie Overige dienstverleningsbedrijven en beroepen (zie ook personeelsproces)

Belangrijkste aanknopingspunten voor betrouwbaarheid Geautoriseerde tarieven voor dienstverlening op basis van begrote bezetting Functiescheiding tussen opdrachtverwerving, planning, uitvoering en administratie Betrouwbare urenregistratie Beoordeling directe versus indirecte uren

Kenmerkende betrouwbaarheidsrisico’s volledige registratie van uitgevoerde opdrachten verschuivingsrisico van uren tussen opdrachten juistheid indirect uren

Preventieve IC maatregelen

Begroting, normen en tarieven

1.1 Begroting, normen, tarieven verkoopbegroting personeelsbegroting begrote bezetting commerciële uurtarieven begroting overige kosten (bijvoorbeeld automatisering, opleiding, leaseauto’s)

1.2 CT functiescheiding Ten aanzien van de opdrachten: Verkoop (beschikkend: offerte en opdrachtaanvaarding) Planning (intern beschikkend) Uitvoering (uitvoerend) Administratie (registrerend & controlerend) Ten aanzien van personeel: Personeelszaken (beschikkend) Salarisadministratie (uitvoerend)

1.3 Procedures, wet- en regelgeving, richtlijnen cliënt en opdrachtaanvaarding werving & selectie bijwerken standenregister arbeidsomstandighedenwet

Managementinformatie

1.4 Belangrijke managementinformatie Exploitatie: Omzet Salarislast directe medewerkers (toegerekend aan projecten) Projectresultaat Overschotten of tekorten op projecten Bezettingsresultaat Overige kosten Netto marge Daarnaast: Verhouding directe/indirecte uren Ouderdom debiteuren, Hitrate uitgebrachte offertes

Gegevens in bestanden  Informatie

1.5 Essentiële bestanden offertebestand contractenbestand planningsbestand projectbestand debiteurenbestand personeelsbestand

Repressieve IC-maatregelen

Cijferanalyse

Vaak geen 9 tot 5 werk!

2.1 Cijferanalyse werkelijke omzet en bezetting versus begroot verhouding directe-indirecte uren beoordeling indirecte uren mate waarin bezetting de in het tarief geraamde bezetting over of onderschrijdt begrote versus werkelijke salarislast per uur mate waarin het gerealiseerde tarief afwijkt van het verwachte verkooptarief

Verbandscontroles

Aanname & ontslag!

2.2 Verbandscontroles shoptime (personeelsbestand) = jobtime (projectbestand) + indirecte uren jobtime X verkooptarief = omzet + / -tariefresultaat Brutosalaris =netto + sociale lasten beginstand personeel + in dienst – uit dienst = eindstand personeel

2.3 Detailcontroles controle op juistheid van de gehanteerde verkoop tarieven juistheid tijdbesteding indirect uren.

Waarneming ter plaatse

2.4 Waarneming ter plaatse controle op aanwezigheid controle op werken aan niet geregistreerde opdrachten. naleving voorschriften Arbo-wet

Olivia

Olivia B. V. is een groot bureau op het gebied van tuinarchitectuur Olivia B.V. is een groot bureau op het gebied van tuinarchitectuur. Onder de directie ressorteren onder andere de volgende afdelingen: Secretariaat (2) Tuinarchitecten (10) Planning (3) Tekenkamer (30) Personeelszaken (3) Administratie (4) De directie is verantwoordelijk voor het verwerven van de grote opdrachten. De opdrachten zijn sterk verschillend van aard en omvang. Grote opdrachten (bijvoorbeeld van projectontwikkelaars) worden tegen vaste aanneemsom uitgevoerd. Kleine opdrachten komen meestal via het secretariaat binnen en worden op regiebasis aan de klant doorberekend.

Op basis van specifieke deskundigheid worden de opdrachten onder de tuinarchitecten verdeeld. De afdeling planning bewaakt de voortgang en verzorgt de planning van het tekenwerk. De facturering van de werkzaamheden is als volgt. Voor grote opdrachten: 25% van de aanneemsom bij aanvaarding en de rest bij voltooiing. Voor kleine opdrachten geldt dat een vast bedrag overgemaakt moet worden alvorens aan het werk begonnen kan worden.

Toepassingsvraag Met welke vorm van productie vertoont het type overige dienstverlening voor wat betreft de interne organisatie sterke overeenkomsten? Zijn er ook verschillen?

Toepassingsvraag Welke attentiepunten (risico’s) zijn er in de casus aanwezig met betrekking tot de volledigheid van de opbrengsten verantwoording?

Toepassingsvraag Wat is de aard van de afdelingen binnen Olivia gelet op het aspect functiescheiding? Vindt u het een probleem dat de directie tevens procuratie heeft?

Toepassingsvraag Welke bestanden zijn minimaal noodzakelijk voor de biv bij olivia? Wie muteert welke gegevens?

Toepassingsvraag Welke begrotingen kan men binnen Olivia onderscheiden en hoe komen de uurtarieven tot stand?

Toepassingsvraag Welke maatregelen van ao/ic kunnen de volledigheid van de verantwoorde opdrachten borgen? Besteed hierbij onder andere aandacht aan de contractprocedure

Toepassingsvraag Beschrijf de ao/ic met betrekking tot de facturering en het debiteurenbeheer.

Toepassingsvraag Beschrijf de ao/ic met betrekking tot personeelsbeheer.

Toepassingsvraag Door verdere groei van de organisatie moet de directie zich nader bezinnen op de taakverdeling binnen Olivia. Eén voorstel is om de tuinarchitecten voortaan ook de grotere opdrachten te laten verwerven. Zijn hier risico’s aan verbonden? Zo ja, bestaat er een mogelijkheid om deze af te dekken?

Toepassingsvraag Binnen Olivia bestaat het volgende voorschrift: Tuinarchitecten dienen alle opdrachten die ze voor eigen rekening uitvoeren ( ook in eigen tijd) bij de directie te melden. Wat is de achtergrond van deze richtlijn? Welke maatregel van interne controle geeft de directie een indicatie of de tuinarchitecten zich aan de richtlijn houden?

Toepassingsvraag Welke verbandscontroles kan men leggen tussen de bij vraag 4 genoemde bestanden? Wie moet dit doen? Wat controleert men met dergelijke verbandscontroles?

Toepassingsvraag Welke informatie zou de directie willen ontvangen?