Motiveren Leidinggeven Blz. 143.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Motiveren van vrijwilligers
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Vrijwilligers & motivatie
Waarom een vitale organisatie positief werkt
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Hogescholen in Dialoog
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Motivatie.
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Praktische Organisatiepsychologie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Delegeren Leidinggeven Blz. 177.
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Leidinggeven en coachen
Opleiden van medewerkers
Dans van Vos Weg van Wolf
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Begeleiden Management Verkoopspecialist.
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Leidinggeven Logistiek supervisor
Leidinggeven H4 Motiveren Logistiek teamleider.
Sales H5 Leidinggeven Junior Accountmanager.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Management en leidinggeven
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het coachende functioneringsgesprek
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Groepsdynamica.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Groepsdynamica.
gespreksvaardigheden
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Interculturele klassen, ouders en buurten
Ouderen en activiteiten
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Leerling- kenmerken Motivatie
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Werken met plezier en goed presteren
Leidinggeven Hoofdstuk 4 Motiveren.
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Motiveren Leidinggeven Blz. 143

Ongemotiveerdheid Hatseflats Tekenen: De medewerkers zijn regelmatig een korte tijd ziek. Er is veel verloop onder de medewerkers. De huisregels worden niet serieus genomen. Het werk wordt niet goed gedaan. Er is weinig bereidheid om iets voor elkaar te doen.

Motiveren van medewerkers Gemotiveerde werknemers Zijn meer betrokken bij het bedrijf Geven net iets meer Motiveren is jezelf of anderen ertoe brengen iets met de nodige inspanningen te presteren. Is dus de bereidheid inspanningen te leveren om een bepaald resultaat te bereiken

Behoeftepiramide van Maslow Motivatie komt voort uit de behoeften die mensen hebben. Maslow

veiligheid, zekerheid, orde en regelmaat zelf- ontplooiing waardering sociale acceptatie veiligheid, zekerheid, orde en regelmaat fysiologische behoeften secundair primair

Bevorderen van motivatie Factoren die een rol spelen bij het beïnvloeden van de motivatie: intrinsieke factoren motief komt van binnenuit (zelf willen) extrinsieke factoren. motief komt van buitenaf (salaris, zekerheid, status)

Vergroten van motivatie door eigen optreden door de inhoud van de functie Taakverrijking (het delegeren van taken) Taakverbreding (uitbreiden van taken binnen eigen functie) Taakroulatie (laten rouleren van medewerkers)

Motiveren door middel van strokes positieve aanmoediging - tastbare aanmoedigers (kop koffie, boekenbon) - sociale aanmoedigers (schouderklopje, blijk van erkenning) geen actie - soms beter dan telkens medewerkers aan te zetten om beter werk te leveren kritiek of straf - Uiteindelijk moeten er maatregelen worden genomen

Oorzaken van gedrag Er bestaan verschillende theorieen die de oorzaken van gedrag duidelijk maken: verwachtingstheorie van Vroom motivatie-hygiëneconcept van Herzberg emotionele bankrekening

Verwachitngstheorie van Vroom motivatie van de medewerker functie of doel van de motivatie verwachting van de gevolgen waarde (positief of negatief) van de gevolgen Vroom Gaat er vanuit dat de mens kan kiezen wat hij doet en welk gedrag hij vertoont. Kiest wat hem meer voordelen opleverd dan nadelen!

Motivatie-hygiëne concept van Herzberg twee onderdelen: Herzberg Hygiënefactoren - werkomstandigheden - salaris - relatie met leidinggevende - wijze van leidinggeven op topniveau - zekerheid van werk en inkomen Motivators - Succes in het werk - Uitdaging in het werk - Aanzien van het werk - Erkenning - mate van verantwoordelijkheid