College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel
Agenda Opdracht 1 Dragons Den Pitchen Toepassing op opdracht 2 Eventuele vragen over opdracht 2 Vooruitblik eindpresentaties
Opdracht 1 In deze opdracht ga je op zoek naar de succesfactoren en de customer insights van Hema, Coca Cola, Harley Davidson, Marlies Dekkers, Apple of Starbucks (je kiest dus 1 merk). Met deze bagage schrijf je een kort advies voor een merk dat het in jouw ogen “slecht doet”. De gevonden insights voor het merk naar eigen keuze werk je uit in 8 visuals waarop maximaal 5 woorden worden gebruikt. Iedere visual dient krachtig te communiceren zowel in beeld als tekst. Het advies voor het “slecht presterende merk “werk je uit in een paper van maximaal 250 woorden (excl. bronvermelding).
Opdracht 1 Stap 1: zoek naar de succesfactoren en de customer insights van Hema, Coca Cola, Harley Davidson, Marlies Dekkers, Apple of Starbucks (je kiest dus 1 merk). Stap 2: Schrijf een kort advies voor een merk dat het in jouw ogen “slecht doet”. Stap 3: De gevonden insights voor het merk naar eigen keuze werk je uit in 8 visuals waarop max. 5 woorden worden gebruikt.
Opdracht 1 Bronvermelding visuals Bronnenlijst Het verschil tussen succesfactoren, customer insights en usp’s Samenhang insights en advies
Dragons Den We hebben eerder al naar Dragons Den gekeken. Inmiddels is het zo beroemd, dat er persiflages (‘spoofs’) van gemaakt worden. We bekijken er twee, om even je geheugen op te frissen.
Spoof 1 Wat was Dragons Den ook alweer?
Spoof 2 Soms hebben investeerders het mis. Zie Victorian Dragons Den.
Pitchen is een kunst Pitchen is een kunst. In de volgende elevator pitch wordt uitgelegd hoe je een goede elevator pitch geeft. Noteer de criteria die worden genoemd!
Criteria succesvolle pitch 1)State the problem you solve! (Customerinsight) 2)Make your value proposition clear! (Waardecreatie) Do this while you: 1)Are succinct; you only have two minutes! 2)Keep it easy to understand; no tech-talk! 3)Induce greed 4)Make sure your pitch is irrefutable; questions are okay, but not on key points!
Pitchen voor opdracht 2 De meeste studenten hebben bij ABV: Presentatietechnieken leren pitchen. We gaan dat niet overdoen, maar gaan werken aan een concrete pitch voor de eindbeoordeling. Formuleer daartoe de volgende punten in één zin: 1.Customer insight 2.Waardecreatie Max. 10 minuten, dan volgende oefening
Concrete pitch Verwerk beide statements in een elevatorpitch. Maak daartoe een grove opzet, en vul die daarna in met details. Zorg dat een groepslid de pitch zometeen kan presenteren! Stel je pitch samen zoals je in het filmpje zag! Op de volgende slide staan de criteria nogmaals. Voorbereidingstijd: 15 minuten
Criteria succesvolle pitch 1)State the problem you solve! (Customerinsight) 2)Make your value proposition clear! (Waardecreatie) Do this while you: 1)Are succinct; you only have two minutes! 2)Keep it easy to understand; no tech-talk! 3)Induce greed 4)Make sure your pitch is irrefutable; questions are okay, but not on key points!
Presenteren Enkele groepen krijgen de gelegenheid hun pitch te presenteren. De rest van de klas beoordeelt of de pitch effectief is. Max. 30 minuten
Vragen opdracht 2 Zijn er vragen over opdracht 2? (Let vooral goed op de toepassing van het model van Osterwalder!) Dit is ws. de laatste gelegenheid om vragen te stellen.
Eindpresentaties In week 8 zijn de eindpresentaties. Daarin geef je een pitch van je voorstel. Begin met een elevatorpitch, en werk die uit in de tijd die je rest (max. 10 minuten per presentatie). Ga zorgvuldig in op het model van Osterwalder!
Afsluiting Vragen? Volgende week gaan we verder over Businessmodellen!