feedback geven aan je supervisor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Hier en hiernamaals.
KMPO enquête
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Leren dienstdoen op de huisartsen post. Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Goed onderwijs maken we samen!
Presentatie “ casus in ontwikkeling ”.. We gaan kijken naar een casus in ontwikkeling.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
SETQ Systematic Evaluation Teaching Qualities
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Bare Buttocks sessie Conservatieve behandeling diverticulitis:
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
IPSOS iov Stichting tegen Kanker, 2013
In opdracht van NOC*NSF
PowerPoint bij vaardigheid onderwijs voor de huisartsopleider op een paralleldag.  Anke ten Have april 2011.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Welkom bij de startbijeenkomst van het leertraject Gastvrij in de Zorg
ontdek wat jij kunt bereiken
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Opleiden in algemene competenties
Peerassessment HAO’s Ervaringen Twente 2013.
Paulus en Israël Romeinen 9-11.
Algemene Ondernemersvaardigheden
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De tafel van 4.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
De Kwaliteit Verbetercyclus
Transcript van de presentatie:

feedback geven aan je supervisor ervaringen uit Nijmegen Susanne van Santen Mei 2011

feedbackcommissie gevormd op verzoek opleider 8 ouderejaars aios aios uit verschillende aandachtsgebieden vooraf instructiebijeenkomst doel: supervisor mondeling toelichting geven op uitslag EFFECT - enquete

voorbereiding op feedbackgesprek 2 aios per gesprek met de supervisor vrijwillige indeling vermijden belangenconflict nodig: minimaal 3 ingevulde EFFECTs en een zelfevaluatie voorbespreken in commissie

score loopt van 1 tot 5 EFFECT in een notendop Rolmodel Domein Aantal items Rolmodel 15 Zorg dragen voor leerzaam werk 8 Planning/organisatie van onderwijsmomenten 4 Feedback 12 Doceervaardigheden 9 Toetsing 10 Persoon van de opleider 7 score loopt van 1 tot 5

het gesprek eerst 15 min met onderwijskundige tijdens gesprek aios gaan in gesprek met de supervisor onderwijskundige notuleert en bewaakt gesprek einde gesprek onderwijskundige bespreekt samenvatting afspraken een paar voorbeelden

Voorbeeld 1 DE OPLEIDER/SUPERVISOR ALS ROLMODEL Zelf score Aios- SD Aios Groepsscore SD In hoeverre leert u door uw opleider/supervisor aan het werk te zien? Ik leer van mijn opleider/supervisor door te zien 1 hoe je een anamnese afneemt 2 hoe je een patiënt onderzoekt 3 hoe je verrichtingen uitvoert 4 hoe je met andere zorgverleners samenwerkt bij de zorg voor een patiënt en diens naasten 5 hoe je communiceert met patiënten 6 hoe je samenwerkt met collega's 8 hoe je je eigen werk (spreekuur, brieven, zaal etc) adequaat organiseert 9 hoe je richtlijnen en protocollen toepast 10 hoe je respectvol omgaat met patiënten 11 hoe je omgaat met klachten en andere incidenten in de zorg

Voorbeeld 1 DE OPLEIDER/SUPERVISOR ALS ROLMODEL Zelf score Aios- SD Aios Groepsscore SD In hoeverre leert u door uw opleider/supervisor aan het werk te zien? Ik leer van mijn opleider/supervisor door te zien 1 hoe je een anamnese afneemt 5,00 2 hoe je een patiënt onderzoekt 3 hoe je verrichtingen uitvoert 4 hoe je met andere zorgverleners samenwerkt bij de zorg voor een patiënt en diens naasten 5 hoe je communiceert met patiënten 6 hoe je samenwerkt met collega's 8 hoe je je eigen werk (spreekuur, brieven, zaal etc) adequaat organiseert 4,00 9 hoe je richtlijnen en protocollen toepast 10 hoe je respectvol omgaat met patiënten 11 hoe je omgaat met klachten en andere incidenten in de zorg

Voorbeeld 1 DE OPLEIDER/SUPERVISOR ALS ROLMODEL Zelf score Aios- SD Aios Groepsscore SD In hoeverre leert u door uw opleider/supervisor aan het werk te zien? Ik leer van mijn opleider/supervisor door te zien 1 hoe je een anamnese afneemt 5,00 4,00 ntb 2 hoe je een patiënt onderzoekt 3,50 3 hoe je verrichtingen uitvoert .000 4 hoe je met andere zorgverleners samenwerkt bij de zorg voor een patiënt en diens naasten 4,80 .447 5 hoe je communiceert met patiënten 4,40 .894 6 hoe je samenwerkt met collega's 8 hoe je je eigen werk (spreekuur, brieven, zaal etc) adequaat organiseert .707 9 hoe je richtlijnen en protocollen toepast 10 hoe je respectvol omgaat met patiënten 11 hoe je omgaat met klachten en andere incidenten in de zorg

Voorbeeld 1 DE OPLEIDER/SUPERVISOR ALS ROLMODEL Zelf score Aios- SD Aios Groepsscore SD In hoeverre leert u door uw opleider/supervisor aan het werk te zien? Ik leer van mijn opleider/supervisor door te zien 1 hoe je een anamnese afneemt 5,00 4,00 ntb 4.16 1.005 2 hoe je een patiënt onderzoekt 3,50 .933 3 hoe je verrichtingen uitvoert .000 4.09 1.007 4 hoe je met andere zorgverleners samenwerkt bij de zorg voor een patiënt en diens naasten 4,80 .447 4.32 .779 5 hoe je communiceert met patiënten 4,40 .894 4.46 .804 6 hoe je samenwerkt met collega's 4.43 .688 8 hoe je je eigen werk (spreekuur, brieven, zaal etc) adequaat organiseert .707 4.08 .874 9 hoe je richtlijnen en protocollen toepast 4.40 .732 10 hoe je respectvol omgaat met patiënten 4.66 .685 11 hoe je omgaat met klachten en andere incidenten in de zorg .762 dit is een goede supervisor evt aandachtspunt is anamnese en LO

voorbeeld 2 GEVEN VAN FEEDBACK Zelf score Aios- SD Aios Groeps-score (N=64) SD In hoeverre geeft uw opleider/supervisor u regelmatig constructieve feedback? Mijn opleider/supervisor 28 onderbouwt feedback met concrete observaties van mijn handelen 29 geeft aan wat ik goed doe 30 bespreekt wat ik kan verbeteren 32 komt terug op eerder gegeven feedback 33 formuleert feedback zodanig dat hij/zij mij in mijn waarde laat Mijn opleider/supervisor besteedt in de feedback aandacht aan 36 de wijze waarop ik samenwerk met collega’s in de zorg 38 de wijze waarop ik ethische overwegingen expliciteer

voorbeeld 2 GEVEN VAN FEEDBACK Zelf score Aios- SD Aios Groeps-score (N=64) SD In hoeverre geeft uw opleider/supervisor u regelmatig constructieve feedback? Mijn opleider/supervisor 28 onderbouwt feedback met concrete observaties van mijn handelen 4,00 29 geeft aan wat ik goed doe 30 bespreekt wat ik kan verbeteren 32 komt terug op eerder gegeven feedback 3,00 33 formuleert feedback zodanig dat hij/zij mij in mijn waarde laat Mijn opleider/supervisor besteedt in de feedback aandacht aan 36 de wijze waarop ik samenwerk met collega’s in de zorg 2,00 38 de wijze waarop ik ethische overwegingen expliciteer

voorbeeld 2 GEVEN VAN FEEDBACK Zelf score Aios- SD Aios Groeps-score (N=64) SD In hoeverre geeft uw opleider/supervisor u regelmatig constructieve feedback? Mijn opleider/supervisor 28 onderbouwt feedback met concrete observaties van mijn handelen 4,00 3,88 ,835 29 geeft aan wat ik goed doe 4,38 ,916 30 bespreekt wat ik kan verbeteren 1,118 32 komt terug op eerder gegeven feedback 3,00 3,62 1,061 33 formuleert feedback zodanig dat hij/zij mij in mijn waarde laat 4,33 ,707 Mijn opleider/supervisor besteedt in de feedback aandacht aan 36 de wijze waarop ik samenwerk met collega’s in de zorg 2,00 4,25 1,035 38 de wijze waarop ik ethische overwegingen expliciteer 3,33 1,033

voorbeeld 2 GEVEN VAN FEEDBACK Zelf score Aios- SD Aios Groeps-score (N=64) SD In hoeverre geeft uw opleider/supervisor u regelmatig constructieve feedback? Mijn opleider/supervisor 28 onderbouwt feedback met concrete observaties van mijn handelen 4,00 3,88 ,835 4,22 ,789 29 geeft aan wat ik goed doe 4,38 ,916 4,42 ,737 30 bespreekt wat ik kan verbeteren 1,118 ,771 32 komt terug op eerder gegeven feedback 3,00 3,62 1,061 4,09 ,883 33 formuleert feedback zodanig dat hij/zij mij in mijn waarde laat 4,33 ,707 4,54 ,621 Mijn opleider/supervisor besteedt in de feedback aandacht aan 36 de wijze waarop ik samenwerk met collega’s in de zorg 2,00 4,25 1,035 4,24 ,821 38 de wijze waarop ik ethische overwegingen expliciteer 3,33 1,033 3,67 ,966 dit is een voorbeeld wat we zouden bespreken: bv. hoe feedback geven te verbeteren?

voorbeeld “Verbeterpunten” ”springt niet in bij drukke diensten” “vaker spontaan een compliment geven” “ongevraagd feedback geven” “wisselend in educatiemomenten, erg afh. van drukte en eigen inbreng” “eigen fouten/ hiaten in kennis toegeven. Ruimte voor fouten, discussie en veilige leeromgeving creëren” -> mijn ervaring is dat supervisor graag ook bij deze items behoefte heeft aan uitleg/ onderbouwing. Meestal herkennen we wat er bedoeld wordt. Soms ook niet, dat zeggen we dan ook.

mijn ervaring beide partijen moeten wennen gevoel dat het bedraagt aan je eigen opleiding veilig en waardevol belangrijk dat er voldoende EFFECTs zijn ingevuld belangrijk dat de supervisor-groep hier open voor staat