Contact? Peer van der Helm:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitsluiting en discriminatie
Advertisements

Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
situationeel leiderschap
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
SG-LVB Behandeling EFP, Den Dolder Teunis van den Hazel
Begeleiders in Beeld.
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
toolbox deco-procedure
Zelfregie Grote doorbraken komen altijd voort uit cliënten acties en initiatieven. De overheid, de instellingen en de professionals lopen altijd achter.
Routine Outcome Monitoring
Loverboys.
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Leren voor en door het werk
Diversiteit & Jeugdzorg
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
 1 op 3 heeft ooit al eens last gehad van overbezorgde periode  1 op 4 heeft ooit al eens last gehad van sombere of depressieve periode  Komt meer.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Praktische Organisatiepsychologie
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Workshop teamvorming en leiderschap
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
WORKSHOP LEEFBAARHEID Deel 2. Opzet Wat maakt uw dorp of streek leefbaar? Naar een model van leefbaarheid Waardering en Belang De leefbaarheid en sociale.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Als meedoen pijn doet Lessen voor bestuur en beleid van 8 jaar onderzoek naar burgerinitiatieven Sociaal debat Binnenlands Bestuur 24 oktober 2013 Evelien.
TOPGGZ: ‘wat heeft de professional aan TopGGZ?’ Prof.dr. Rutger Jan van der Gaag, voorzitter Woensdag 20 januari 2010.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Is de vereniging auti-proof?
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Beveiligde online polikliniek
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
“Samenwerken is een keuze”
Jan Melle van Dantzig cardioloog
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
 Crisis en crisisinterventie Week 7: outreachend werken / agoog in de ggz.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.

Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Methodiek: Plancyclus
Presentatie Wilster 2012 Onderzoek gesloten Zorg Behandelmilieu/leefklimaat : leefklimaat in ontwikkeling Hogeschool Leiden & UvA prof.Dr. Geert-
Leef- en leer- en werkklimaat in de residentiele instellingen Het belang van het behandelen van het onderwerp in het HBO-onderwijs Marjorie Beld, MSc.Hogeschooldocent.
Derek de Beurs, MSc. PhD VU Amsterdam Suïcide team Professor dr. A.J.F.M. Kerkhof Professor dr. Jos de Keijser Dr. M. de Groot Economie team Dr Judith.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader laatste les grote lijn
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
A+O project Co-creatie in de praktijk
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
bijeenkomst methoden en instrumenten
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Transcript van de presentatie:

Contact? Peer van der Helm: 2013: Windesheim leefklimaat in de (gesloten) residentiele jeugdzorg misschien wel het moeilijkste werk ter wereld Hogeschool Leiden, Windesheim & UvA: dr.Peer van der Helm ism. prof.Dr. Geert- Jan Stams en Marjorie Beld Msc/dr. Jack de Swart Contact? Peer van der Helm: Helm.vd.p@hsleiden.nl 0648133745

Black Hole? Over de effecten van ‘behandeling’ van jongeren met gedragsstoornissen is nog minder bekend. Jongens vaker in een JJI/ Meisjes vaak in Jeugdzorg plus

Problemen beginnen al voor de geboorte Middelengebruik moeder/stress Geïrriteerde baby Agressie op KDV Sociale uitsluiting op Basisschool Problemen met authoriteit

Waarom nu belangstelling Probleem lijkt groter te worden als gevolg van: Een samenleving die ingewikkelder wordt, kloof hoger-lager opgeleiden en IQ dat stijgt Afwijkend gedrag niet tolereert Minder ‘eenvoudige’ baantjes in een beschermde omgeving Meer verantwoordelijkheid bij burgers zelf: de harteloze samenleving (Elchardus, 2012)

Het ‘nieuwe werken’ (Bregma, 2012) Minder solidariteit, mislukken = eigen verantwoordelijkheid Harder en prestatiegerichter (WW duur, ziektewet) Overal goed in zijn & teamspeler Vooral: flexibeler

Ophouden met elkaars tekortkomingen te belichten Dehue, 2012: Ophouden met elkaars tekortkomingen te belichten Politiek nodig die ook mensen zonder toptalent respecteert Wederkerigheid belangrijker dan competitie Straf helpt niet, vaak falen ook niet

Leerexperiumenten slakje Aplisya 1991: Helpt straf? Leerexperiumenten slakje Aplisya 1991: Kandel, E.R., Schwartz, J.H. & Jessel, T.M (1991). Principles of Neural Science.Third Edition. Elsevier, New York.

Meta-analyse Lipsey et al., 2009 Effectiviteit van behandeling hangt af van de orientatie van de instelling: instellingen die meer op behandeling dan op straf zijn georienteerd hebben grotere effectiviteit, organisaties die op straf zijn gericht negatieve effectiviteit

Meta-analyse Parhar et al. 2009 Hoe groter de dwangcomponent van een behandeling hoe minder de effectiviteit

Gevolgen straf voor gedrag: Submissieve (vermijdend = aplysia!)maar vaker agressieve probleemoplossingstijl, ook op de afdeling bij sociale nadeelsituaties, autoriteitsproblemen, competitie en hulp vragen/geven (vd Helm, Matthys & Stams 2013), gevolg: postioneringsgedrag (vd Helm & Stams, 2012) (Nieuwe gevalideerde vragenlijst sociale probleemsituaties op de groep: TOPS-A = Diagnostisch instrument)

Evaluatie, Self-Efficacy Oplossing bedenken Besluit Evaluatie, Self-Efficacy Selectie Interpretatie Ervaringen Emoties Gedrag Waarnemen 5G! Crick & Dodge, 1994

Onderzoek Schubert et al. 2011 Marshall & Burton 2010: dringend onderzoek nodig naar forensisch psychiatrische behandeling residentiële behandeling kan gedragsproblemen en recidive significant verminderen wanneer jongeren een positief leefklimaat ervaren. Wat is leefklimaat?

Onderzoek naar eigenschappen behandelmilieu 2007 responsiviteit pm’er Leren en zingeving (perspectief) Repressiviteit (-): zo min mogelijk dwang! Sfeer, structuur, veiligheid en onderlinge verhoudingen op de groep Nieuw: gevalideerde vragenlijst (PGCI, van der Helm, Stams & van der Laan, 2011, 36 items)

Longitudinaal onderzoek n450 vd Helm2007-2012, 42 instellingen Een positief behandelmilieu bepaalt behandelmotivatie/ILOC/criminele cognities/denkfouten/empathie/actieve coping/ stabilisatie & agressie/sociale informatieverwerking

2008 onderzoek: het werkklimaat=de sleutel! De sociotherapeut als sleutel van de behandeling: moeten kijken naar de wisselwerking (Sameroff 2009; voortschrijdend inzicht: het veld zegt: ‘dat had ik je wel kunnen vertellen’). Een van de moeilijkste taakopgaven is therapeutisch te blijven handelen in weerwil van akelige delicten, gebrek aan motivatie en agressie Structuur en veiligheid bieden en tegelijkertijd flexibel blijven (individuele behoeften patient = RNR beginselen)

Belangrijk: iets werkt, een positief leefklimaat met voldoende responsieve mw, uitdaging en perspectief Maar: de wisselwerking tussen medewerkers en jongeren verloopt vaak in een negatieve spiraal wat ging er mis?

‘hij moet hier branden’ Is dat zo? Medewerkers uit de gesloten residentiële zorg aan het woord: ‘hij moet hier branden’ ‘Voordat je kan behandelen moet je ze eerst breken’ ‘Hij verdient het niet om ooit vrij te komen’

Uitkomsten werkklimaat om. van Iris Boekee, Teylingereind 2011 Angst Meer angst betekent minder flexibiliteit en minder gevoel van controle Leiderschap Passief leiderschap betekent minder flexibiliteit en minder gevoel van controle inspirerend leiderschap betekent meer flexibiliteit en meer structuur Lambert (2011): meer ziekteverzuim en burn-out bij beheersmatig werken (it spills over’)’ Van der Helm, Boekee, Stams & van der Laan 2011: ‘Fear is the Key’ JOURNAL OF CHILDREN’S SERVICESj 2011, pp. 248-263

Open Leefklimaat in de residentiële zorg, Relatie en Motivatie Behandelmotivatie Behandelmotivatie Behandelmotivatie + + Open Klimaat + + (Relatie) Responsiviteit (Relatie) Responsiviteit (Relatie) Responsiviteit Van der Helm, 2011

Conflicthanteringstijlen (De Dreu, 2004) Eigen belang voorop (vechten & positioneren) = forceren Gezamenlijk belang: probleemoplossen maar in geslotenheid soms forceren & probleemoplossen Dysfunctioneel: vermijden (vluchten/verstijven) of toegeven

Transactionele processen bij conflicten op de groep Mw en jongeren bepalen samen het leefklimaat Maar: bij agressie gaan mw strakker optreden (forceren) of trekken zich terug (toegeven of vermijden) dit maakt jongeren onzeker en angstig Toegeven/vermijden/forceren zijn dysfunctionele manieren om met conflict op de groep om te gaan: gevolg =positioneringsgedrag en agressie op de groep Uitkomst: afname contact en destabilisatie jongeren en mw!

Uitkomsten 2012 n=345 Een positief leefklimaat gaat altijd samen met een positief werkklimaat en probleemoplossen Maar: forceren/toegeven/vermijden gaan samen met een negatief leef- en werkklimaat, contactafname en agressie op de groep (Onderzoek Nienke Ros 2012 Inforsa)

macht/punitive power = conflict Iets werkt, input en output van conflicthantering : de wasmachine macht/punitive power = conflict Leefklimaat (Jo) werkklimaat (MW) Open: Open: forceren & probleemoplossen Probleemoplossen + SIV +SIV gesloten: forceren gesloten: forceren toegeven/vermijden toegeven/vermijden reactance & positionneren= negatieve SIV/ sociale problemen

Conclusie iets werkt De sociotherapeut/pm’er is de sleutel naar een succesvolle behandeling Voorwaarden voor de sociotherapeut: leiderschap en communicatie met jongeren en binnen het team Samenwerking en andere disciplines onontbeerlijk Zelfsturende teams zijn verwaarloosde teams Zelfsturende jongeren zijn verwaarloosde jongeren

Voorwaarde: Voorwaarden voor is een therapeutische instelling (Lipsey, 2007), responsiviteit/groei/ atmosfeer en minder repressie die een verbeterde sociale informatieverwerking op gang kan brengen en daardoor minder agressie en meer prosociaal gedrag: dat komt van pas in de maatschappij!

Op basis uitkomsten onderzoek Iris Boekee 2010 LOEK DIJKMAN TEYLINGEREIND: ‘ALLEMAAL MOOI, MAAR WAT HEBBEN WIJ DAAR AAN’?’ 2011 ontwikkeling training TOP PM’ers (En TOP ST’ers in de Forensische Psychiatrie) Op basis uitkomsten onderzoek Iris Boekee 2010 Doel: ondersteuning medewerkers op de groep = training on the job

Nieuwe onderzoekslijnen: Sociale informatieverwerking (Tops) 4TBS instellingen Leefklimaat 4-8 en 8-14 (ook LVB) Leefklimaat in Duitsland/Frankrijk/Curacaoa/India Werkklimaat (Veronique van Miert & Anna Dekker) Leerklimaat in het speciaal onderwijs(Marjorie Beld & Jack de Swart)

Nieuw boek voor instellingen en HBO

Nieuwe ontwikkelingen hogeschool Leiden, Windesheim & UvA 2011-2020 onderzoek voor de praktijk en samenwerking met 42 instellingen Academisering met als doel versterking van professionals en professionalisering van de sector en het HBO en WO samen met HL en UvA: een uitnodiging aan de sector