Leren voor en door het werk over kennisproductiviteit en het corporate curriculum PLATO, Jaap van Lakerveld
1. Opvattingen over leren Behaviorisme Cognitivisme Constructivisme Sociaal constructivisme Connectivisme Post modern eclecticisme PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld Behaviourism PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld The seventies PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld Cognitivism PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld The eighties PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld Constructivism PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld The nineties PLATO, Jaap van Lakerveld
Social Constructivism PLATO, Jaap van Lakerveld
The turn of the Millennium PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld Connectionism PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld Connectivism PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld Nowadays Eclecticism PLATO, Jaap van Lakerveld
From down loading to up loading PLATO, Jaap van Lakerveld
Zoals het was? PLATO Universiteit Leiden PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld Hoe het nu gaat PLATO, Jaap van Lakerveld
2. Opvattingen over organisatie-leren PLATO, Jaap van Lakerveld
Leren op allerlei terreinen Vakinhoud Probleem oplossen Nadenken (reflectie) Samenwerken en communicatie Sturen van eigen motivatie en emoties Omgaan met werkdruk PLATO, Jaap van Lakerveld
Elementen in een werk-leeromgeving Werving, selectie en inwerken Functioneringsgesprekken Mobiliteit Scholing/opleiding/oefenen Samenwerking Supervisie/Intervisie Kwaliteitsbewaking Externe contacten Zelfsturend leren Netwerken PLATO, Jaap van Lakerveld
Waarvan leren mensen het meest? Van elkaar Van inspirerende collega’s Van een externe gerichtheid Van actief aan de slag Van zien en ervaren Van zelfgereguleerd leren Van nadenken en reflecteren Van iets maken of verzinnen PLATO, Jaap van Lakerveld
Het corporate curriculum Een plan om te leren van werk PLATO, Jaap van Lakerveld
Al doende leert men, maar wat? Vakkennis Problemen oplossen Samenwerken Reflecteren Zelf-regulatie van motivatie en emoties Omgaan met werkdruk PLATO, Jaap van Lakerveld
Al doende leert men, maar waardoor? Selectie, inwerken, loopbaanbegeleiding Functioneringsgesprekken, werkoverleg, beleidsontwikkeling Opleiding en ontwikkeling Bij anderen gaan kijken of anderen uitnodigen Reacties van clienten, patienten, andere organisaties PLATO, Jaap van Lakerveld
Aldoende leert men: Hoe blijkt dat? Uit hogere kwaliteit van werken En uit het vermogen om het werk te veranderen en te verbeteren PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld Onderzoekskader Corporate Curriculum Leren Innovatief Vermogen Kwaliteit Resultaten Elementen In de werk omgeving PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld De fasen van onderzoek Gevalstudies Afname van een vrageninstrument in 80 afdelingen van Zorg en Welzijn Herhaling onder een bredere groep van instellingen Onderzoek naar het leren omgaan met rust en onrust Verkorting van het instrument Herhaling met het verkorte instrument PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld Alles in een plaatje Elementen in De Leerfuncties Kwaliteit Uitkomsten de werk-leeromgeving Werving en selectie Functionerings- Gesprekken Mobiliteitsbeleid Opleidings/ Oefenbeleid Ontwikkelend leren Externe gerichtheid Werkoverleg Intervise en supervisie Zicht op ontwikkelingen Kwaliteitsbeleid Vakkundigheid Probleem oplossen Reflectie Communiceren Zelfregulatie Kwaliteit Innovatie Effecten Creatieve Onrust Rust & Stabiliteit PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld Resultaten Aanwijsbare elementen die bijdragen aan leren op het werk; Leren op het werk hangt samen met kwaliteit en innovatie Een instrument waarmee afdelingen zichzelf kunnen doorlichten Ondersteuning van het belang van een corporate curriculum. Inzicht in het leren omgaan met rust en onrust Veel nieuwe vragen PLATO, Jaap van Lakerveld
PLATO, Jaap van Lakerveld En nu Een voorbeeld PLATO, Jaap van Lakerveld