Leren voor en door het werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Motivatie, leeftijd en competenties
Evaluatie van mentorprojecten
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Implementatie van de UNCO-MOB
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
Martin Euwema leren van conflict
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Zelfsturing en executieve functies.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hogescholen in Dialoog
Veranderingsvermogen
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 Conclusies van de evaluatie Dr. J. Pauluis.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Begeleidingsplannen GGZ
Slimmer omgaan met personeel Dorinde Brands Adviseur Expertisecentrum LEEFtijd 28 augustus 2008, Arnhem.
Het opleidingsprofiel:
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
FWG SUPERSET®.
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Paul Andreoli & Benno Wiegers
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
De basis van ADSL: het constructivisme
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Kennismanagement & Sociale media
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Ruimte voor verpleeghuizen
MEE maakt meedoen mogelijk
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het coachende functioneringsgesprek
Discussiegroepen - resultaten
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
LOOPBAAN, VITALITEIT, DUURZAAM INZETBAAR Geen examenstof.
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 3 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Mondzorg - persoonsgericht
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Anders kijken, anders doen
Jaap van Lakerveld Directeur
Coaching in regioleren
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Dienstverlening & Producten
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Personeelsmanagement
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Leren voor en door het werk over kennisproductiviteit en het corporate curriculum PLATO, Jaap van Lakerveld

1. Opvattingen over leren Behaviorisme Cognitivisme Constructivisme Sociaal constructivisme Connectivisme Post modern eclecticisme PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld Behaviourism PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld The seventies PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld Cognitivism PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld The eighties PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld Constructivism PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld The nineties PLATO, Jaap van Lakerveld

Social Constructivism PLATO, Jaap van Lakerveld

The turn of the Millennium PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld Connectionism PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld Connectivism PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld Nowadays Eclecticism PLATO, Jaap van Lakerveld

From down loading to up loading PLATO, Jaap van Lakerveld

Zoals het was? PLATO Universiteit Leiden PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld Hoe het nu gaat PLATO, Jaap van Lakerveld

2. Opvattingen over organisatie-leren PLATO, Jaap van Lakerveld

Leren op allerlei terreinen Vakinhoud Probleem oplossen Nadenken (reflectie) Samenwerken en communicatie Sturen van eigen motivatie en emoties Omgaan met werkdruk PLATO, Jaap van Lakerveld

Elementen in een werk-leeromgeving Werving, selectie en inwerken Functioneringsgesprekken Mobiliteit Scholing/opleiding/oefenen Samenwerking Supervisie/Intervisie Kwaliteitsbewaking Externe contacten Zelfsturend leren Netwerken PLATO, Jaap van Lakerveld

Waarvan leren mensen het meest? Van elkaar Van inspirerende collega’s Van een externe gerichtheid Van actief aan de slag Van zien en ervaren Van zelfgereguleerd leren Van nadenken en reflecteren Van iets maken of verzinnen PLATO, Jaap van Lakerveld

Het corporate curriculum Een plan om te leren van werk PLATO, Jaap van Lakerveld

Al doende leert men, maar wat? Vakkennis Problemen oplossen Samenwerken Reflecteren Zelf-regulatie van motivatie en emoties Omgaan met werkdruk PLATO, Jaap van Lakerveld

Al doende leert men, maar waardoor? Selectie, inwerken, loopbaanbegeleiding Functioneringsgesprekken, werkoverleg, beleidsontwikkeling Opleiding en ontwikkeling Bij anderen gaan kijken of anderen uitnodigen Reacties van clienten, patienten, andere organisaties PLATO, Jaap van Lakerveld

Aldoende leert men: Hoe blijkt dat? Uit hogere kwaliteit van werken En uit het vermogen om het werk te veranderen en te verbeteren PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld Onderzoekskader Corporate Curriculum Leren Innovatief Vermogen Kwaliteit Resultaten Elementen In de werk omgeving PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld De fasen van onderzoek Gevalstudies Afname van een vrageninstrument in 80 afdelingen van Zorg en Welzijn Herhaling onder een bredere groep van instellingen Onderzoek naar het leren omgaan met rust en onrust Verkorting van het instrument Herhaling met het verkorte instrument PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld Alles in een plaatje Elementen in De Leerfuncties Kwaliteit Uitkomsten de werk-leeromgeving Werving en selectie Functionerings- Gesprekken Mobiliteitsbeleid Opleidings/ Oefenbeleid Ontwikkelend leren Externe gerichtheid Werkoverleg Intervise en supervisie Zicht op ontwikkelingen Kwaliteitsbeleid Vakkundigheid Probleem oplossen Reflectie Communiceren Zelfregulatie Kwaliteit Innovatie Effecten Creatieve Onrust Rust & Stabiliteit PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld Resultaten Aanwijsbare elementen die bijdragen aan leren op het werk; Leren op het werk hangt samen met kwaliteit en innovatie Een instrument waarmee afdelingen zichzelf kunnen doorlichten Ondersteuning van het belang van een corporate curriculum. Inzicht in het leren omgaan met rust en onrust Veel nieuwe vragen PLATO, Jaap van Lakerveld

PLATO, Jaap van Lakerveld En nu Een voorbeeld PLATO, Jaap van Lakerveld