Airport Operations Projectgroep AVI 1L 27 Juni 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Presentatie FlightSim Commander 9.XX
Opdracht wereldtijden 15.05
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
PRESENTATIE VLUCHTVOORBEREIDING.
Welkom.
FRASEO LINK PPL COMMUNICATIONS
DEEL 1 : HISTORIEK & BEGRIPPEN
achtergronden Lden en Lnight
NORTH EAST AIRPORT. INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance.
Prins Bernhard Cultuur Fonds Limburg Hoe kunnen we elkaar versterken? Paul Geraets Presentatie d.d
Luchtruim website Presentatie CLR NZD Transponders Luchtruim website Luchtruim Radio Overige apparatuur.
Noeste arbeid van de KLM764 va
Geluid Een beknopt overzicht.
Indeling Luchtruim.
Wat verbruikt een vliegtuig?
Dynamische tijdbalk Een dynamische tijdbalk geeft een uitvergroot deel van de algemene tijdbalk weer. Hij heet dynamisch omdat hij er voor elke periode.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Airport Operations Groep Hotel.
Door Ines Demaré & Ann-Sophie Dewilde
Significante cijfers: (s.c.)
50 tot gasten Ruim parkeerplaatsen Slechts één uur rijden vanaf Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen AUTOTRON ROSMALEN.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Klassieke AO Leseenheid1
De Flight Management Computer Vervolg FMC
ABL: Meldingen, trends en analyses
Eerste zonnevliegtuig landt op Zaventem 13 mei 2011
Uitbreiding Lelystad Airport Voortgang 3 december 2008.
Parallelle Algoritmen String matching. 1 Beter algoritme patroonanalyse Bottleneck in eenvoudig algoritme: WITNESS(j) (j = kandidaat in eerste i-blok)
(Kern4,Hoofdstuk6,nrs2.4en2.5)
Samenvatting Geluid Hoofdstuk 4 geluid.
GELUID – FREQUENTIE EN TRILLINGSTIJD
Toonhoogte en frequentie
Air Traffic Control Groep D Geert Oomen Daan Doeze Jager
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Opdracht 1 37 o a) 1,00 cm = 5,0 N ^ c) De lengte van F span is 5,25 cm 1,00 cm = 5 N ^ 5,25 cm = 26,5 N ^ d) De lengte van F voorwerp is 6,49 cm 1,00.
Toegepaste mechanica voor studenten differentiatie Constructie
Geluid Een beknopt overzicht.
anti-vortex Windmetingen Gustiness & vortex compensation.
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
Informatie-avond Luchtruim
Luchtruim thema-avond
Luchtruimwijzigingen in de Amsterdam FIR per 05 juni 2008 Aanvang gefaseerde invoering transponderplicht voor ongemotoriseerde luchtvaartuigen In de presentatie.
Luidspreker of stemvork trilt. Lucht trilt mee.
Dus geen andere ook belangrijke aspecten verwerkt!
Op reis naar een dierentuin
Technicus U.L.M. vliegtuigen. Een ULM is in zijn oervorm ontstaan toen pioniers enkele tientallen jaren geleden op het idee kwamen om een zeilvliegtuig.
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Navigatie In Flightsim..
Airspace infringements LVNL-perspectief
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Doelmatigheid Elly Waterman dBvisi n.
Theorie Verticale opbouw en stabiliteit
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Challenging the World…10 lbs. at a time!.  STAP 1: STEL EEN DOEL  STAP 2: KIES EEN KIT  STAP 3: DOE MEE OM TE WINNEN THE CHALLENGE.
Informatie avond leerjaar 4
Enkele proefjes….
Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015
Optimale final glide Baer Selen, 28 oktober 2006.
Hoe je een JUISTE route kunt vinden met V-ROUTE en SKYVECTOR of FSC 9.
Businessplan April 2012 International Airport Teuge
“Luchtdruk neemt af bij toenemende hoogte”
Opdracht Taakanalyse en stroomschema kopieermachine.
Seminar Luchtruim & Regelgeving
“ In de luchtvaart blijf je leren,
Amsterdam  Atlanta (USA)
Transcript van de presentatie:

Airport Operations Projectgroep AVI 1L 27 Juni 2008

Groep AVI 1L BAS BAS BAS BAS BAS 27 Juni 2008

Opdrachtformulering Luchthaven Rotterdam wil af van de GA. Het nieuwe terrein moet deze groep dezelfde mogelijkheden bieden, als waaraan men op Zestienhoven gewend was. De directie van Rotterdam Airport geeft het projectteam opdracht onderzoek te doen naar alle aspecten van belang voor het verkrijgen van een Aanwijzing voor een nieuw luchtvaartterrein. Van dit terrein zullen na ingebruikname uitsluitend vliegtuigen mogen starten en landen met een maximum startgewicht tot 6000 kg. Het onderzoek van het team zal als basis fungeren voor de aanvraag tot Aanwijzing van een nieuw luchtvaartterrein, dat bij voorkeur ergens ten zuiden van Rotterdam binnen de provincie Zuid Holland komt te liggen. 27 Juni 2008

Locatie Stellendam Airfield 27 Juni 2008

Inhoud Airside Airspace Sound Summary 27 Juni 2008

Airside Onderwerp Airside Airspace Sound Summary De airside is het gedeelte van het vliegveld waar vliegtuigen zelfstandig manoeuvreren Platform Sterkte oppervlakte Taxibaan Breedte Markering & verlichting Runway Baanrichting – Beschikbaarheid baan Baanlengte - Baanbreedte Cessna C-172 PSM wil VFR vlucht maken van EHSD naar EHRD Presentator Stefan Peter Maarten

Start / Landingsbaan Taxibaan Platform Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Start / Landingsbaan Taxibaan Platform Presentator Stefan Peter Maarten

Platform Asfalt Sterkte: 19/F/D/W/T Oppervlak: 12320 m² 19: asfalt zelf heeft een sterkte van 19 F: Verharding is flexibel D: Grond onder de verharding is slap W: Kan alle bandenspanning aan T: Technische waardebepaling Oppervlak: 12320 m² 42 vliegtuigen Gemiddelde spanwijdte van 10,4m & lengte van 7,5 m Afstand tussen geparkeerde vliegtuigen is 3 m Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten PSM request taxi . PSM taxi to holding point 23. Roger taxi to holding point 23 PSM

Taxibaan 2e element airport reference code = B Markering & verlichting Grootste spanwijdte van 16,6 m Taxibaan breedte is 10,5 m Markering & verlichting Centreline marking 16,5 m vanaf het platform 87m vanaf runway centreline Edge marking & lights RETILs RTHP Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten PSM at holding point 23. Ready for departure. PSM roger line runway 23 Roger line up runway 23 PSM

Baanrichting Gemiddelde windrichting 236° Runway moet 95% van de tijd in een jaar beschikbaar zijn maximale crosswind component Maximum Demonstrated Crosswind Component van de Cessnca C-172 = 15kt Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

Beschikbaarheid baan Kijken of baan 05 – 23 wel kan Gegevens windroos Renesse Windsnelheid zwakt af met 15% over land Onderwerp Airside Airspace Sound Summary MAAND % WIND CROSSWIND COMPONENT (CC) AANTAL DAGEN Overschrijding max. CC January 18 kt * 85% = 15,3 kt 15,3 * cos(21,5) = 14,24kt 15,3 * cos(1) = 15,3 kt 31 * 7% = 2,17 February 30 * 7% = 2,10 March 31 * 6% = 1,86 November 19 kt * 85% = 16,15kt 16,15 * cos(21,5) = 15,03 kt 16,15 * cos(1) = 16,15 kt 30 * 10% = 3,00 30 * 8% = 2,40 December 31 * 9% = 2,79 Presentator Stefan Peter Maarten Windrichting NW Windrichting NNW Total 14,32 days

Baanlengte Performance Beech Super King Air B200 ASDR, TODR en TORR Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Performance Beech Super King Air B200 ASDR, TODR en TORR 30° C, 1000 ft pressure altitude, MTOM 12.500 lbs, 0 kt wind ASDR = 1128 m Airport reference code : 2 -> lengte is meer als 800 m en minder als 1200m Presentator Stefan Peter Maarten

Baan breedte Code 2B : 23 m ILS : 30 m Soort runway: Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Code 2B : 23 m ILS : 30 m Soort runway: Baan 23 is precision approach runway Baan 05 is non-precision approach runway Presentator Stefan Peter Maarten

Markering en verlichting Threshold Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Touchdown zone Touchdown zone Threshold Centreline Designation Side stripes Designation Aiming point Presentator Stefan Peter Maarten

PSM runway 23. Cleared for take-off Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten PSM runway 23. Cleared for take-off

Airspace Indeling Luchtruim Flight Rules Classificaties Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Indeling Luchtruim Flight Rules Classificaties Presentator Stefan Peter Maarten

Indeling Luchtruim FIR Upper & Lower - Upper Airspace FL 195 – FL 660 Onderwerp Airside Airspace Sound Summary FIR Upper & Lower - Upper Airspace FL 195 – FL 660 - Lower Airspace Grond – FL 195 Uncontrolled & Controlled Militair & Civiel Presentator Stefan Peter Maarten 17

Indeling Luchtruim CTR (Control Zone) - 0–3000ft hoog - 10–15 NM wijd - Control Tower TMA (Terminal Maneuvering Area) - 1500ft – verschillend - Terminal Control CTA (Control Area) - FL 055 – FL 195 - Area Control UTA (Upper Control Area) - FL 195 – FL 660 Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten 18

Indeling Luchtruim CTR TMA CTA Onderwerp Airside Airspace Sound Summary CTR TMA CTA Presentator Stefan Peter Maarten 19

Flight Rules Visual Flight Rules Instrument Flight Rules Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Visual Flight Rules - Visual Metrological Conditions (VMC) - Principe ‘See and Avoid’ - Navigeren op visuele markante punten Instrument Flight Rules - Instrument Meteorological Conditions (IMC) - Navigeren dmv bakens, routes en ATC Presentator Stefan Peter Maarten 20

Classificaties Controlled & Uncontrolled - A, B, C, D, E Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Controlled & Uncontrolled - A, B, C, D, E - F, G Luchtruim Classificatie bepaalt het volgende: - Separatie - ATS - VMC minima - Snelheids limit - Radio Communicatie - ATC Clearance Presentator Stefan Peter Maarten 21

Classificaties Controlled Airspace Uncontrolled Airspace Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Controlled Airspace Uncontrolled Airspace Presentator Stefan Peter Maarten 22

Luchtvaart en geluid Geluid Luchtvaart Handhaving Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Geluid Luchtvaart Handhaving Geluidsbelasting kleine luchtvaart BKL geluidszone Presentator Stefan Peter Maarten

Geluid luchtvaart Hoe ontstaat geluid? 20Hz tot 20kHz Frequentie gevoeligheid De A gewogen decibel dB(A) Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten

Geluid Luchtvaart LAmax – maximale geluid tijdens passage Onderwerp Airside Airspace Sound Summary LAmax – maximale geluid tijdens passage – gebruikt voor vliegtuigen die snel op stijgen LAX – tijds-geïntegreerde vliegtuigpassage – gebruikt voor vliegtuigen die laag vliegen Geluid zwelt aan Maximum bereikt Geluid zwakt af Presentator Stefan Peter Maarten

Handhaving Gebruiksplan Zich Ontwikkelde Belasting (ZOG) Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Gebruiksplan Zich Ontwikkelde Belasting (ZOG) ZOG hoger dan gebruiksplan maatregelen Overschrijding boete of vliegveld sluiten Verwacht verbruik Werkelijk gebruik Presentator Stefan Peter Maarten Na afloop van de eerste maand Na afloop van de twaalfde maand

Geluidsbelasting kleine luchtvaart Onderwerp Airside Airspace Sound Summary BKL = 10  log  (N ·10LAX/10) – 46  = Gemiddelde aantal bewegingen per dag N = Etmaalfactor Geluidsniveau LAX Berekeningen buitenshuis Handhaving op 47BKL Binnen de 47 BKL zone geen nieuwbouw Presentator Stefan Peter Maarten Etmaalfactor N Periode(uren) 00-06 06-07 07- 08 08- 18 18- 19 19-20 20-21 21- 22 22- 23 23- 00 BKL 10 1 3,16

BKL geluidszone 25% 75% 47 BKL 57 BKL Onderwerp Airside Airspace Sound Summary 25% 75% Presentator Stefan Peter Maarten 47 BKL 57 BKL

Afsluiting Stefan is gay (en dik) Maarten is alleen gay Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Stefan is gay (en dik) Maarten is alleen gay Maartens vader heeft geen vrienden Peter is da bom Conclusie : Stefan en Maarten zijn Peters bitches... Presentator Stefan Peter Maarten