Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toegevoegde waarde zeehavens (2009) Direct13 miljard euro Indirect27 miljard euro Werkgelegenheid zeehavens (2009) Direct227 duizend werknemers.
Advertisements

Samenvatting: Stedelijke gebieden
Transport en Infrastructuur
'De trimodale aantrekkingskracht van Oss als vestigingsplaats en de positie die logistieke knooppunten moeten innemen op het internationale speelveld'
Rotterdam, Wereldhaven
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Vernieuwende partnerschappen
Transport en Infrastructuur
Wordt de wereld een dorp? Turkije: buurman of verweggistan?
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
Typische kenmerken van een haven?
Management en logistiek
Transport en Infrastructuur
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3
Duurzame mobiliteit en transport
Rotterdam en de kracht van het achterland
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Met modellen breng je de boodschap goed over
Uitbreiding Lelystad Airport Voortgang 26 november 2008.
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
Haven van Rotterdam Rotterdam Mainport Havenlogistiek
Transport en locatie warehouse
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 10 t/m 12
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
2.2 Samenwerking van landen
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 1 en 2
Afstand speelt geen rol meer?
Ewald van Vliet Wethouder Gemeente Westland. Integrale gebiedsbenadering Greenports naar 2025.
Transport en Infrastructuur
Transport en Infrastructuur
‘Het talent bestaat niet.
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Transport en Infrastructuur 4D – De herhaling Vliegveld aan het strand? dded&v=Se4iuyF5cE8.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Hoofdstuk 2 De wereld, een regionaal mozaïek
Hoofdstuk 5 Energie in Nederland en Frankrijk.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Hoofdstuk 4: Havenlandschap in Antwerpen
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
1.2 De wereld wordt steeds kleiner. Even herhaling van voor de vakantie internationalisering ) mondialisering ) globalisering ) enkele gevolgen- minder.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Globalisering en migratie
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
H10 Grootstedelijke gebieden in de VS
Hoofdstuk 8 Op weg naar één Europa
Hoofdstuk 3 Europa.
A Economische kenmerken van een wereldstad
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Nederland en de rest van de wereld
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Transcript van de presentatie:

Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1 De ruimtelijke aspecten van het vervoer

Vervoer en ruimtelijke inrichting Vervoer gaat over goederen Transport gaat over de vervoerswijze

Kenmerken van vervoersstromen Omvang Soort goederen Richting Afstand Duur Frequentie Wijze van transport (intermodaal) Vertrek en aankomst punten (terminals

Waarom ontstaan vervoersstromen (theorie van Ullman) Complementariteit tussen gebieden Gebied A heeft iets wat gebied B niet heeft maar waar wel behoefte aan is in gebied B 2. Transporteerbaarheid Is het goed bederfelijk of niet Is de waarde van het product in verhouding met de transportkosten 3. Tussenliggende mogelijkheden Kan het produkt ook van elders en goedkoper worden aangevoerd

Infrastructuur en transportnetwerken Infrastructuur = de verzameling van verbindingswegen in een gebied. Bestaat uit transportlijnen en knooppunten die samen het transportnetwerk vormen

Transport en organisatie Transportketen Transport en organisatie Collectienetwerk Verplaatsingsnetwerk Distrubutienetwerk A B

Schaalniveau’s Intercontinentaal Mainports 2. Continentaal 3. Landelijk

Netwerken van individuele bedrijven Lijn netwerk Hub and spoke netwerk

Kenmerken van een Mainport Intercontinentaal Intermodaal Grote vervoersstromen ( 1milj. Containers / 25 milj. passagiers) Gunstige ligging. Geografische ligging (aan zee en/of riviermonding) Economische ligging Dicht bij concentratie van economische aktiviteiten

Kwaliteit van een mainport Aantal verbindingen, betrouwbaarheid, frequentie, bereikbaarheid Vervoersprodukt Terminal produkt Ontsluitingsprodukt Omgevingsprodukt Capaciteit van de mainport en de voorzieningen Mate van ontsluiting van het achterland Aanwezigheid van faciliteiten in de omgeving. ( bijv. distriepark)

Rotterdam Beste verbinding met de Noordzee (diepgang) Monding van de Rijn Gunstig ten opzichte van Economische concentraties in Europa

Rotterdam + Activiteiten Gemeentelijk haven bedrijf Multimodale transportfaciliteiten (binnenvaart trein en pijpleiding) Sucundaire haven functies (industrie, assemblage, distributie)

Schiphol een tweede Mainport ? Intercontinentaal knooppunt (hub). Intermodaal (HSL, wegtranspoort). Omvangrijke vervoersstromen. Gunstige ligging binnen Europa. Groei problemen

Schiphol werkgelegenheid Direct Werkgelegenheid op schiphol Indirect Werkgelegenheid bij de KLM en toeleveringsbedrijven. Verbonden Werkgelegenheid bij logestieke diensten en hoofdkantoren die bij een luchthaven willen zitten KLM en toeleveringsbedrijven. 145 000 arbeidsplaatsen nu Tot 2015 +54 000 tot 85 000

Einde hoofdstuk 1