Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1 De ruimtelijke aspecten van het vervoer
Vervoer en ruimtelijke inrichting Vervoer gaat over goederen Transport gaat over de vervoerswijze
Kenmerken van vervoersstromen Omvang Soort goederen Richting Afstand Duur Frequentie Wijze van transport (intermodaal) Vertrek en aankomst punten (terminals
Waarom ontstaan vervoersstromen (theorie van Ullman) Complementariteit tussen gebieden Gebied A heeft iets wat gebied B niet heeft maar waar wel behoefte aan is in gebied B 2. Transporteerbaarheid Is het goed bederfelijk of niet Is de waarde van het product in verhouding met de transportkosten 3. Tussenliggende mogelijkheden Kan het produkt ook van elders en goedkoper worden aangevoerd
Infrastructuur en transportnetwerken Infrastructuur = de verzameling van verbindingswegen in een gebied. Bestaat uit transportlijnen en knooppunten die samen het transportnetwerk vormen
Transport en organisatie Transportketen Transport en organisatie Collectienetwerk Verplaatsingsnetwerk Distrubutienetwerk A B
Schaalniveau’s Intercontinentaal Mainports 2. Continentaal 3. Landelijk
Netwerken van individuele bedrijven Lijn netwerk Hub and spoke netwerk
Kenmerken van een Mainport Intercontinentaal Intermodaal Grote vervoersstromen ( 1milj. Containers / 25 milj. passagiers) Gunstige ligging. Geografische ligging (aan zee en/of riviermonding) Economische ligging Dicht bij concentratie van economische aktiviteiten
Kwaliteit van een mainport Aantal verbindingen, betrouwbaarheid, frequentie, bereikbaarheid Vervoersprodukt Terminal produkt Ontsluitingsprodukt Omgevingsprodukt Capaciteit van de mainport en de voorzieningen Mate van ontsluiting van het achterland Aanwezigheid van faciliteiten in de omgeving. ( bijv. distriepark)
Rotterdam Beste verbinding met de Noordzee (diepgang) Monding van de Rijn Gunstig ten opzichte van Economische concentraties in Europa
Rotterdam + Activiteiten Gemeentelijk haven bedrijf Multimodale transportfaciliteiten (binnenvaart trein en pijpleiding) Sucundaire haven functies (industrie, assemblage, distributie)
Schiphol een tweede Mainport ? Intercontinentaal knooppunt (hub). Intermodaal (HSL, wegtranspoort). Omvangrijke vervoersstromen. Gunstige ligging binnen Europa. Groei problemen
Schiphol werkgelegenheid Direct Werkgelegenheid op schiphol Indirect Werkgelegenheid bij de KLM en toeleveringsbedrijven. Verbonden Werkgelegenheid bij logestieke diensten en hoofdkantoren die bij een luchthaven willen zitten KLM en toeleveringsbedrijven. 145 000 arbeidsplaatsen nu Tot 2015 +54 000 tot 85 000
Einde hoofdstuk 1