Sturen op relaties” CVI Conferentie 2013 Door: Jeroen Ankersmit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
De nieuwe werkelijkheid
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Workshop uitwisseling beroepsonderwijs en bedrijfsleven
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Aan de slag met de Werkschool Groningen
Innovatieve facilitaire dienstverlening
Congres Hoger Onderwijs
VTB Technasium Vakcollege
OR-platform 15 november.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
1 Welkom Conferentie ‘De persoonlijke aanpak werkt!’
Sectorwerkstuk Den Bosch
Taal en rekenen Joke van Balen.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
opleiding : Onderwijs Assistent
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Pantein 4 bedrijven Regio Brabant Noord Oost
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
Zelforganisatie: integreren van eenvoud?
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
moderniseren van het curriculum.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leren in een werkende omgeving
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Met Minder Meer en Beter
Inspelen op innovaties
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Sturen op relaties” CVI Conferentie 2013 Door: Jeroen Ankersmit

Wat komt er aan bod? Wat moet aandacht krijgen? Van traditioneel naar nieuw organiseren Best-practice Schiphol College: inspiratie en lessen Sturen op relaties: de kunst van het balanceren – Hoe effectief sturen op relaties? Tips en handvatten eigen praktijk Wie heeft er een casus in te brengen?

Traditioneel en nieuw organiseren

Shared Spaces: minder regels betere output

Wikinomics Hoe samenwerking door iedereen met iedereen alles verandert Schiphol College, werken en leren op de luchthaven!

Waarom? Visie & uitgangspunten Minder uitval Meer rendement Betekenisvollere schooltijd Betere doorstroom arbeidsmarkt & vervolg onderwijs The College Hotel Jan Des Bouvrie College Schiphol College Rail College Ronald Mc Donald Center Haven College

Best practice: Schiphol College Schiphol College is een stichting 50% Schiphol Group, 50% ROC van Amsterdam Bestuur bestaat uit 50% Schiphol Group en 50% ROC van Amsterdam Team bestaat uit 50% Schiphol Group en 50% ROC van Amsterdam Wat is en doet Schiphol College? Instroom – Ontwikkeling - Uitstroom

Ongeveer 30.000 mensen werkzaam bij luchtvaartmaatschappijen De grootste school in m2 Ongeveer 60.000 werknemers 544 Bedrijven Ongeveer 30.000 mensen werkzaam bij luchtvaartmaatschappijen 60% van de werknemers komt uit Noord-Holland, 18% uit Amsterdam Veel werk op niveau 2 en 3 (MBO)

"If you want to understand how a lion hunts, don't go to the zoo. Go to the jungle."

Wat doet Schiphol College Ontwikkelt Werk & Leertrajecten gericht op de luchtvaart op maat Brengt luchthavenbekwame werkzoekenden en bedrijven op de luchthaven bij elkaar Levert enthousiaste en betrokken stagiaires van vmbo tot universitair niveau Inventariseert bij bedrijven de behoefte aan gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers En………. 10/8 Werken Leren Schiphol College, werken en leren op de luchthaven!

Hoe werken we samen?

Enkele partners Schiphol College, werken en leren op de luchthaven!

Wat vraagt dit? 1. Onderwijsconcept: werken én leren i.p.v. leren én werken 2. Begeleiding: individueel én gezamenlijke verantwoordelijkheid 3. Digitale portal: faciliteren van ontmoeting en uitwisseling 4. Doorlopende leerlijn: betere aansluiting en keuzes – Betere keuze van leerlingen voor beroep/opleiding (oriëntatietraining) – Intakeprocedure: realiteit en eigen verantwoordelijkheid 5. Stageportal: optimale match tussen vraag en aanbod 6. Dynamisch relatienetwerk: sturen op relaties: vertrouwen én verantwoordelijkheid

Borging en resultaten Hogere instroom van MBO-deelnemers Lagere uitval Hoger rendement Bestaande en nieuwe opleidingen inrichten volgens Schiphol College concept Schiphol College als community en platform voor arbeidsmarkt en leervraagstukken op Schiphol

2012 Aantallen 30 werk-leertrajecten; 700 MBO studenten: beveiliging, logistiek, facilitair, assistent; 200 stagiairs op de luchthaven; 150 (vmbo) scholieren beroepenoriëntatie algemeen; 1000 deelnemers trainingen en opleidingen (taal, vaktechnisch, management, persoonlijk).

Van concept naar uitvoering Leerindex met operationalisering van innovatie-aspecten in highlights (‘de knoppen om aan te draaien’) Van werkgroepen naar bestaande lijnorganisatie (innovatie buiten de staande organisatie) Onderzoeksresultaten direct toepassen in de eigen praktijk Durven bijsturen: digitaal platform, guerilla-learning Aandacht voor relatienetwerken: – Kwaliteit van de relaties tussen alle actoren

Spelregels

Uitdagingen Verdere implementatie van het Schiphol-College-concept bij andere opleidingen Teamsamenstelling en competenties docenten: balans tussen praktijk Van projectorganisatie naar bestaande opleidingsteams

Sturen op relaties: vertrouwen én verantwoordelijkheid STURING Duidelijke visie Kaders aangeven Voortgang en resultaten monitoren Aandacht wat er in de uitvoering speelt ZELFORGANISATIE Ruimte voor initiatieven Eigen verantwoordelijkheid oppakken Zicht op de eigen resultaten Klant- en resultaatgericht

Tips en handvatten voor de eigen praktijk (1) Laat blijken dat u vertrouwen heeft in de kwaliteiten van uw mensen door hun input serieus te nemen. Betrek medewerkers actief bij het ontwikkelen van initiatieven. Doe een beroep op hun expertise en ondernemerschap. Geef feedback. Schroom niet om zowel positieve als minder positieve zaken als aandachtspunten terug te geven. Het is een goede manier om verantwoordelijkheid te vergroten. Stel de juiste vragen. Dit zijn vooral (coachende) vragen die een beroep doen op het probleemoplossend vermogen en de zelfstandigheid van medewerkers

Tips en handvatten voor de eigen praktijk (2) Stuur op output en voortgang. Wees eenduidig en gefocust op wat u belangrijk vindt. Monitor de bereikte resultaten. Zorg er voor dat u weet wat de uitvoerende professionals bezig houdt. Het directe contact is nog altijd de beste bron. Bevorder ook de horizontale communicatie en uitwisseling tussen de verschillende teams en units.

Wat werkt? Visie – tot in de haarvaten uitgewerkt (inhoud, organisatie, financiën en communicatie) Eigenaarschap Perspectief is leidend (bedrijfsleven) Kwaliteit van de relatie