VOORLEZEN Hoe doe ik dat? Opwarmer nr. 1: de keeltjes smeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klik op de oefening die je wil maken:
Advertisements

Praktisch verkeersexamen
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
De mayonaisepot en de koffie
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
“Zonder taal geen verhaal” .
Sinterklaas is verdwenen nergens te vinden nergens te zien Nam hij de benen, is hij hem geknepen, weggewaaid misschien?
Gedachten bij het ouder worden.
Waarom neem ik met mijn kind een verteltas mee?
Een lessenserie van drie lessen
Portfolio
Informatie avond groep 3
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
VOORLEZEN.
Gemaakt door Hannelore en Tamara. Schooljaar Niveau 4 Les 16.
Welkom op onze thema-avond
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Weet je wie ik ben ?.
Begeleiden, hoe doe je dat?
CanDo Coaching.
HEEL VEEL SUCCES! HOI! LEUK DAT JE EEN SPREEKBEURT OVER
Advent 2014 Logo school.
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
Communicatie en dementie
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
voor familie en vrienden van
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
het weer en de seizoenen
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Het belang van voorlezen
Kijk hoe het groeit ! Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Woordjes leren.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
De mogelijke standpunten Songs  Willem Vermandere ‘Bange blanke man’ Lied: (toegang )
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Welkom op onze thema-avond
Eindtoets taal Oefenreeks 10 Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taal in peuterboeken Verhalende tekst (en rijm) © Gottmer; De rommelige reus.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
De kip met de vreemde kuikens.
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Ouderbijeenkomst.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Thema 4: Zo bereik je meer
Thema Zintuigen.
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!

blok 2 les 2: taal thuis en op school
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1.
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Kies een spel of luister naar de liedjes
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Transcript van de presentatie:

VOORLEZEN Hoe doe ik dat? Opwarmer nr. 1: de keeltjes smeren Uit: Jan Smeekens e.a., Wie knipt de tenen van de reus? Davidsfonds/infodok

VOORLEZEN Opwarmer nr. 2: Ollie achterna Uit: Olivier Dunrea, Ollie wil ook! Gottmer Uitgevers Groep

VOORLEZEN 10 tips Voorbereiding Omgeving Openingszin Rollenspel Taal Lokken Expressie Zot Extra ogen en oren ‘Nog!’

VOORLEZEN TIP 1: Voorbereiding maak een goede, enthousiaste keuze lees het zelf luidop om de sfeer aan te voelen om moeilijke woorden te ontdekken om vraagjes te bedenken om reacties te voorspellen om een rode draad te spinnen

VOORLEZEN Uit: Olivier Dunrea, Gonnie Gottmer Uitgevers Groep

VOORLEZEN Uit: Jet Boeke, Dikkie Dik Kiekeboek, Sesame workshop

VOORLEZEN: Durven en Doen Uit: Jet Boeke, Dikkie Dik Kiekeboek, Sesame workshop

VOORLEZEN Uit: Ole Könnecke, Anton en de blaadjes, Davidsfonds/Infodok

VOORLEZEN Oefening: voorbereiding Van je mie, van je ma, van je muis piep piep. Wie riep, wie riep, wie riep Muis Miep? Muis Miep sliep diep, sliep thuis, sliep uit, van je mie, van je ma, van je muizensnuit. (Paul Biegel) Uit: Jan Smeekens e.a., Wie knipt de tenen van de reus? Davidsfonds/infodok

VOORLEZEN Oefening: Uit: Leo Timmers, Wie rijdt? Clavis Uit: Lucy Cousins, Welk huis is van muis? Leopold

VOORLEZEN TIP 2: Omgeving kies een gezellige, uitnodigende plek door het poortje? met het hoedje? maak het rustig ‘zitten jullie goed?’ ‘kan iedereen me zien en horen?’ en omgekeerd

VOORLEZEN

VOORLEZEN TIP 3: Openingszin goed begonnen … voorlezen: een ritueel wissel namen uit de cover ontdekken ‘wie is er nieuwsgierig?’ voorwerpen als lokkertjes een voorleesknuffel leest mee

VOORLEZEN

VOORLEZEN

VOORLEZEN Uit: Antoinette de Jong Dit is geen doos, Lannoo

VOORLEZEN Oefening: Uit: Linne Bie, Kleine Leon is bloot, Clavis Uit: Erika Cotteleer, Zzzz, Clavis

VOORLEZEN TIP 4: Rollenspel baken je rol af laat kinderen hun rol spelen geef hen een inbreng speel in op hun reacties durf de tekst loslaten

VOORLEZEN Uit: François Delebecque, De dieren op de boerderij, Gottmer Uit: Liesbet Slegers, Kleertjes, Clavis

VOORLEZEN TIP 5: Taal verwoord wat je doet herhaal woorden stop ze in zinnetjes of vraagjes laat kinderen zonder woorden antwoorden (kleiner dan één jaar) leg de link met de echte wereld bevestig

VOORLEZEN Uit:: Walter Wick, Daantje Dingenzoeker en de sinaasappelboot, Ploegsma Uit: Leo Timmers, Kijk wat ik kan, Clavis

VOORLEZEN leg de link met de echte wereld Uit: Jet Boeke, Dikkie Dik gaat in bad, Sesame workshop leg de link met de echte wereld Uit: Beestenbaby’s, Het grote kijkboek, Davidsfonds/Infodok

laat kinderen zonder woorden antwoorden (kleiner dan één jaar) Uit: Liesbeth Slichting e.a. Mijn eerste Van Dale voorleeswoordenboek, Van Dale Lexicografie BV laat kinderen zonder woorden antwoorden (kleiner dan één jaar)

VOORLEZEN Oefening: taal Uit: Dick Bruna, Nijntje huilt, Mercis Publishing Uit: Dick Bruna, Betje Big gaat naar de markt, Mercis Publishing

VOORLEZEN TIP 6: Lokken lok ze in het boek stel korte, begrijpelijke vragen beweeg boots geluiden na of vind ze uit laat de kinderen meedoen laat een mascotte meelezen maak bewegingen, geluiden, … herhaal die

VOORLEZEN Oefening: gebaren De Brandweer Moet je nu eens horen: de allerhoogste toren, de hoogste toren van het land, staat in brand, brand, brand! Doe een sprong naar achteren, doe een sprong naar opzij, want de brandweerwagen moet voorbij!

VOORLEZEN Oefening: geluiden Klak klak met mijn tong. Hup hup reuzesprong. Klap klap met mijn handen. Tik tak met mijn tanden. En trek ik aan mijn oor … tatutatuu tatutatuuu! (Mieke van Hooft) Uit: Klaas Verplancke, Wat doet de kip? De Eenhoorn

VOORLEZEN TIP 7: Expressie laat je gezicht boekdelen spreken gebruik lichaamstaal spreek rustig en luid genoeg varieer: (snel –traag, hoog- laag, stil- luid) blijf bij je eigen stem leg niet meer dan één klemtoon per zin

VOORLEZEN Oefening: tempo Uit: Nicola Smee, Klipperdeklop, Gottmer Kinderboeken Uit: Michael Rosen & Helen Oxenbury, We gaan op berenjacht, Gottmer Uitgevers Groep

VOORLEZEN Oefening: volume Uit: Ole Könnecke, Anton en de blaadjes, Davidsfonds/Infodok

VOORLEZEN Uit: Ole Könnecke, Anton en de blaadjes, Davidsfonds/Infodok

VOORLEZEN Oefening: dialoog en emotie Uit: Leo Timmers, Kraai, Clavis

VOORLEZEN Oefening: klemtoon Uit: Olivier Dunrea, Gonnie, Gottmer Uitgevers Groep

VOORLEZEN TIP 8: Zot hou het speels durf lekker overdrijven maak gekke geluiden en bewegingen zing een liedje verkleed je (zonder schrik aan te jagen) fop ze maar eens!

VOORLEZEN Alle eendjes zwemmen in het water, falderalderiere, Uit: Lucy Cousins, Spet spat, Muis! Leoplod Alle eendjes zwemmen in het water, falderalderiere, falderalderare …

VOORLEZEN Oefening: zot driemeldrammeldreutelee draaijedriemaalrond diekopdiekopdiekopdee hurkdanopdegrond sliekomslakomslekelee hipwelzevenkeer kwikkelkwekkelkwakkelee endoehetnogeens weer (Joke van Leeuwen)

VOORLEZEN TIP 9: Extra ogen en oren hou hun reacties in het oog (en oor) kort maar goed, kindjes zoet prikkel ze extra of rond af

VOORLEZEN TIP 10: ‘Nog!’ sla een praatje leer hun interesses en smaak kennen herhaal ‘nog!’ en ‘nog!’ en ‘nog!’ en … vertel of speel het verhaal na werk verder met het boek

VOORLEZEN Aan de slag! 10 tips Met jullie eigen boek … Voorbereiding Omgeving Openingszin Rollenspel (T)aal Lokken Expressie Zot Extra ogen en oren ‘Nog!’