Adobe formulieren : stand van zaken. Jan Vangrinsven VLUG presentatie Leuven, 26 juni 2006
Overzicht Conclusies uit de vorige VLUG meeting Oplossingen zoeken Het e-loket ruimer bekeken Algemeen besluit + vragen
Adobe Professional Conclusies vorige meeting : Minstens nood aan Adobe Pro = +/- 600€ Tijdens presentatie lag klemtoon vooral op E-Sign mogelijkheden. Positief : Relatief eenvoudig gebruik : vertrekkende van PDF of Word… is mogelijk. Uitgebreide “Client side Validatie” + “Scripting”. Output is een pdf bestand, eenvoudig te publiceren, kan zelfs doorgestuurd worden. Gebruiker kan een copie opslaan op eigen PC Formulieren worden verzonden per e-mail DEMO En verder ? Formulieren worden ontvangen via mail in de vorm van XML bestand. Verwerken van het XML bestand kan via Adobe Pro, maar de procedure is omslachtig. E-sign Er is nood aan extra software (of ontwikkeling) om de AFHANDELING te organiseren.
Oplossingen : ronde 1 Adobe Process Engine Agile Software Transactie engine voor Adobe Forms. (E-id validatie) Met eventuele koppeling naar databases. LIcentie model : user based + transactie based. Agile Software Analyse voor een e-loket met nadruk op E-id + back-office afhandeling. Steunde op gebruik van o.a. MS-office documenten. Ticket-syteem moest nog ontwikkeld worden. Housing/hosting oplossing met transactie-meter ! Integratie met LIPS XSLT koppeling opzetten. LIPS uitbreiden met een takenbeheer systeem, beheer van templates en forms, rechtenbeheer … Besluit Adobe forms is een krachtig instrument maar moeilijk uit te breiden E-forms zijn echter meer dan “formulieren”, er moet ook gedacht worden aan de verwerkings, gegevensstroom,, statusbeheer, archivering etc…
Overheden en Onderzoek Producten catalogus en Vlaamse Overheid : Volg de site http://www.productencatalogus.be : er is een wiki initiatief om de beschijving reeds aan te vatten. Infolijn zal zelf de analyse uitvoeren. Output : XML –forms, procesbeschrijvingen, procedure handboeken ?? CORVE engageert zich tot het bouwen van het loket. Cfr www.premiezoeker.be Maar wanneer ? Met Back-office integratie ? Met Nieuwe back-office ? SVOB Analyse van ICT-gebruik in kleine gemeenten Voor nieuwe applicaties kijken besturen vooral stand van zaken bij de buren (maar werkt men niet samen) en laat men zich leiden door Software Leveranciers. (Vendor Lock-in) E-loket in de praktijk : gemiddeld 6 aanvragen per maand. Kostprijs van een e-loket : 450 €/maand support + setup. VUB : E-gov projecten en democratie.
Voorlopig besluit E-LOKET = Meestal duur in opzet Meestal duur in gebruik (transactie kosten) Wordt weinig gebruikt in huidige form Onduidelijk gepositioneerd bij Vlaamse , Federale , Provinciale overheden. Verkeert als ”interbestuurlijk initiatief” nog in analyse fase. Vooral proces beheer. Nadruk leggen op “afhandelen van formulieren” Rechtenbeheer/Beveiling/Toegang Communicatie naar de burger. Aantonen hoe je door in te loggen met verschillende gebruikers verschillende spaces ziet, en er verschillende rechten zal hebben. Ik gebruik hiervoor B000001 account en Admin Aantonen van de admin functionaliteiten Instellen van groepen Instellen van gebruikers Instellen van categoriën Instellen van rechten Gebruik van rollen ►
Openstaande vragen : Moeten we op zoek naar een “software” om formulieren aan te maken of op zoek naar software om de aanvragen af te handelen ? Waar ligt de nadruk ? Kan men een E-loket beschouwen als een ticket systeem/ een helpdesk ? Kunnen we e-forms als documenten beheren ? Zijn er dan in de wereld van de DMS-systemen geen betere oplossingen te vinden ? Moet er voor een e-loket een eigen platform komen ? Kan het niet deel uitmaken van een groter geheel ?