Aan- & afvoer MFA Skoatterwâld Juni 2007 Werkgroep Wijkraad Skoatterwâld
Juni Welkom Informatiesessie alternatieven aan- en afvoer MFA Gelegenheid om vragen te stellen & om een reactie te geven aan de werkgroep
Juni Structuur presentatie 1.Inleiding 2.Werkgroep resultaten 3.Gedrag 4.Conclusies 5.Vervolgstappen 6.Vragen
Juni Inleiding: aanleidingen Geuite zorgen op informatieavonden MFA (juni - sep’06) Uitbreiding bestaande werkgroep Parkeren met aan-/afvoer MFA issues Gemeente start procedure (sep’06) Ingediende zienswijzen en reactie gemeente (dec’06) Start werkgroep gemeente én wijkraad parallel aan formele procedure (jan’07)
Juni Inleiding: formele procedure Aanbesteding MFA door corporatieholding Onderhandeling – mrt/mei’07 Besluit B&W oostelijke ontsluiting – mei’07 Gunning – juni’07 Start bouw – okt/nov’07 MFA gepland gereed – juli/aug’09
Juni Inleiding: advies VVN Maak gebied rond schoolingang zo mogelijk autovrij Maak het comfortabel voor voetgangers en fietsers Zorg voor een kiss & ride strook niet te ver van school waarbij lopende en fietsende kinderen niet gehinderd worden
Juni Werkgroep resultaten Scenario’s aan- en afvoer Voor- en nadelen per scenario Uitgangspunten aan- en afvoer Cijfermatige onderbouwing Verkeer op het MFA eiland Voorstel oversteek ON-laan
Juni Scenario’s aan- en afvoer 1.1 e voorstel Gemeente 2.Als 1 + oostelijke ontsluiting 3.Als 2 + westelijke ontsluiting 4.Fietsbruggen aan einde lanen zuidzijde + oostelijke en westelijke ontsluiting
Juni Scenario 1: 1 e voorstel Gemeente Voordelen: Geen wijzigingen infrastructuur Alternatieve toegangen Nadelen: Komt niet tegemoet aan beeld van bewoners t.a.v. geplande fietsbruggen In vergelijking met andere alternatieven de hoogste verkeersintensiteit per straat
Juni Scenario 2: oostelijke ontsluiting Voordelen: Directe ontsluiting voor woningen oostzijde Alternatieve toegangen Verlaging verkeers- intensiteit op de lanen Minder druk op parkeren op eiland i.v.m. extra P- plek oostzijde Nadelen: Komt niet tegemoet aan beeld van bewoners t.a.v. geplande fietsbruggen
Juni Scenario 3: westelijke ontsluiting Voordelen: Directe ontsluiting voor verkeer van buiten de wijk alsmede woningen oost- én westzijde Alternatieve toegangen Verdere verlaging verkeersintensiteit op de lanen Verdere verminderde druk op parkeren op eiland i.v.m. extra P-plek westzijde Nadelen: Komt niet tegemoet aan beeld van bewoners t.a.v. geplande fietsbruggen Bestemming moet gewijzigd worden
Juni Scenario 4: fietsbruggen Voordelen: Directe ontsluiting voor woningen oost- én westzijde Komt tegemoet aan beeld van bewoners t.a.v. geplande fietsbruggen Rust op zuidzijde van het MFA-eiland Minder autoverkeer op de lanen aan de zuidzijde Stimulans om auto te laten staan Nadelen: Minder alternatieve toegangen, verhoogde verkeersintensiteit Nog uit te zoeken hoe P- plek zuidzijde te bereiken met kans op kruisen autos en fietsers/ voetgangers Illegaal parkeren probleem einde lanen voor de fietsbruggen
Juni Uitgangspunten aan- en afvoer Aantal woningen, stuks 30% autoverkeer MFA van buiten wijk 6,8 autoritten per dag a.g.v. MFA Totaal aantal autoritten, stuks Niet iedereen gaat met de auto naar het MFA. Afhankelijk van het gebied en leeftijd leerling varieert dit tussen 30% tot 60%
Juni Scenario 1 – 1 e voorstel Gemeente Parkeermogelijkheid op eiland per route Grootste parkeermogelijkheid via Mauritslaan ABCDEF % auto22%38%21%19% # auto etmaal
Juni Scenario 2 –oostelijke ontsluiting Parkeermogelijkheid op eiland en oostzijde eiland Aantal parkeerplaatsen ZO-zijde van het eiland met 30 stuks verminderd ABCDEF % auto22%24%19%14%19% # auto etmaal
Juni Scenario 3 – westelijke ontsluiting Parkeermogelijkheid op eiland, westzijde en oostzijde eiland Grootst mogelijk aantal varianten ABCDEF % auto16%18%19%14%18%15% # auto etmaal
Juni Scenario 4 – fietsbruggen Noordzijde wel met auto bereikbaar Parkeermogelijkheid westzijde en oostzijde eiland Toegang P-plek zuidzijde eiland nader uitwerken ABCDEF % auto36%14%18%32% # auto etmaal
Juni Voorstel ON-laan oversteek Veilige oversteekplaats voetgangers en fietsers Verkeersconstructie heeft verkeers- remmende werking Wandelen én fietsen door noordzijde park op bestaande verharding Extra verlichting noordzijde park
Juni Verkeer op het eiland 20 parkeerplaatsen verlengde Mauritslaan Kiss and ride strook – 1 richting verkeer Scheiden soorten verkeersdeelnemers Blokkade autoverkeer van noord naar zuid Bestrating geeft de aard van het gebruik aan Informele kiss & ride aan noordzijde Vrachtauto’s via noordzijde
Juni Gedrag Een zeer fors deel van het autoverkeer wordt veroorzaakt door ons zelf Een snelheid van 30 km/uur resulteert in een remweg van 15 meter Afspraken maken met personeel en bewoners Afspraak maken met jezelf als ouder
Juni Conclusies Alle scenario’s lijken acceptabel De Mauritslaan springt er niet exceptioneel negatief uit ten opzichte van andere lanen Bij piekmomenten is het druk in de straten Er zijn vele alternatieven, men kan zelf kiezen Scheiding van soorten verkeersdeelnemers Eigen gedrag ouders/bewoners = bepalend Westelijke ontsluiting vraagt om een forse aanpassing van de huidige bestemming
Juni Vervolgstappen Feedback verwerken – jul/aug’07 Definitief voorstel – sep’07 Besluitvorming gemeente
Juni Vragen?