KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 2 EyE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Er zit een gat in m’n emmer 1
Edushock leerfestival
Loopbaangesprekken 17 januari 2013.
Uitkomsten trendonderzoek 2010 Onno Ponfoort Martijn Laar 1 Ben jij wel authentiek?
Hoe ontstond dit initiatief ?
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Leer de namen van de noten 1
De fundamenten van de organisatiestructuur
Ondernemen in de praktijk
Medezeggenschap en de Benchmark
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
KM is going SOCIAL StartBijeenkomst 1, Kohnstammhuis Katja Pasman
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
En hoe de politie hier haar voordeel mee kan doen
VTB Technasium Vakcollege
Leer de namen van de noten 2
KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman
WISKUNDIGE FORMULES.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Werkgroep video prototyping V1 blok 2 Maaike van Cruchten Bart-Jan Steerenberg b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Hoe krijg ik de business mee? 11 februari 2009 Paul Ruijgrok Partner ECM en het Nieuwe Werken KBenP.
27 januari 2011.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
1. Levensbeschouwing en communicatie
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Al doende leren training docenten
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
1 KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 3 in OBA.
KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Het werken met portfolio
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Inbound Marketing Plan
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
Kennismanagement & Sociale media
#KM2.0 BIJEENKOMST 3 IN OBA. 2 Intro: het muizenhuis en delen onderzoeksvragen Ervaringen uitwisselen KIP congres en blogs Theorie: trends en ontwikkelingen.
… 1 TRENDS in WERK Introductie HRMlijn 4 Hoe voer je een trendonderzoek uit? Door Katja Pasman 2015.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Huidige bijdrage aan organisatiedoelstellingen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Transcript van de presentatie:

KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 2 EyE

Menukaart: Kennis en Leren Terugblik: begrippen en KM1.0-KM2.0 Nieuwe Brainstorm KM en Inspiratie delen: Trends en Ontwikkelingen Theorie: Kennis en Leren Je onderzoeksvraag

VRAAG: Wat heb je vorige bijeenkomst geleerd? Reflectie (dossier) VRAAG: Wat heb je vorige bijeenkomst geleerd? ”…uiteindelijk kom je terecht in een positie waarin je verantwoording moet afleggen over jezelf, over de manier waarop je leeft en over het leven dat je tot dusver hebt geleid…”

Nieuwe Brainstorm Wat betekent volgens jou nu Kennismanagement?

DELEN INSPIRATIE DIALOOG over KM “Knowledge management is dramaticaly changing because of social tools”(Gurteen) INSPIRATIE DELEN DIALOOG over KM

Verschil tussen KM1.0 en KM2.0 Technocentric KM Focus on the technology Top down Centralised Command and control Knowledge is power Closed Culture (door closed) Directories provide contact info (lotus notus, databases, intranet) Voorbeeld organisatie: Kpn…. KM 2.0 Peoplecentric KM Focus on the people Bottom up Decentralised Distributed Knowledge is sharing Open and transparant culture of trust Social Networks reflects connections Voorbeeld organisatie: Microsoft,… Even in het kort: KM 1.0 is het oude traditionele KM. Technocentrisch (zegt David Gurteen). Focus op Technologie, KM wordt gezien als een IT ding. KM wordt TOP DOWN geimplementeerd Gecentraliseerd, 1 persoon of afdeling houdt zich bezig met KM. KM wordt meer ingezet als grote mate van controle Kennis wordt gezien als machtsmiddel (bureuacratie/logge org.) Gesloten cultuur aanwezig/weinig delen. Databases KM 2.0 is people centric KM, ofwel personal KM. Van expliciet naar tacit (impliciet). Zoals communities of practice, Storytelling, Social tools (zoals wikis, blogs, twitter, youtube, e.d.) Social KM: KM IS GOING SOCIAL. Culture of teamwork and open. Transparant Management. KM gaat over conversatie (def. Dave Pollard). Vooral door Web 2.0 verandert er een heleboel. Het is een mindset verandering. Het is over ‘jezelf’ Het werkt transparant en open.. Voorbeeld: nieuwe werken

De kenniseconomie Toename KIO’s Globalisering: internationale concurrentie Producten en diensten steeds Kennisintensiever Bv E-recruiten vanuit NL naar India

K = I x EVA Kennismanagement is het zodanig inrichten en besturen van de processen in de KennisWaardeKeten dat daardoor het rendement en het plezier van de productiefactor kennis vergroot worden.

Kenniswaardeketen Twee invalshoeken: procesbenadering en aansluiting op MVDS. Doel is het verhogen van het rendement op de productiefactor Kennis! Bij elke schakel. Kennis inventariseren. Om te weten welke kennis een organisatie nodig heeft, dient afgevraagd te worden: “Welke informatie en (technische) vaardigheden zijn noodzakelijk , en welke ervaring en attitude zijn wenselijk om de strategie te kunnen uitvoeren. Dit kan bijvoorbeeld door de gewenste competentieprofielen van de medewerkers af te stemmen op de strategie. Tevens dient geïnventariseerd te worden welke kennis in huis is. Dit kan enerzijds door de aanwezige expliciete informatie (ook best practices) te codificeren en toegankelijk te maken. Anderzijds door de aanwezige competenties en POP’s te inventariseren. Kennis Ontwikkelen. Door de benodigde kennis en de reeds aanwezige kennis te “mappen” zal blijken of er een “knowledge gap” is. Aan de hand hiervan kan bepaald worden hoe de ontbrekende kennis geacquireerd kan worden (interne opleiding en/of inkopen). KPN gebruikt bijvoorbeeld de alom bekende ideeënbus. Kennis delen. Kennis delen heeft veel barrières, te weten: Kennis toepassen. Dit is de belangrijkste fase ofwel : “The proof of the pudding is in the eating”. Hier is de kenniswerker bezig zijn informatie, ervaringen en vaardigheden te kapitaliseren. In eerste instantie zal de kenniswerker de juiste informatie combineren om vervolgens, door een aantal soortgelijke opdrachten uit te voeren, te kunnen internaliseren. Kennis evalueren. Gedurende het proces dient kennis geëvalueerd te worden. Ook wordt er nieuwe kennis opgedaan . Deze kennis kan leiden tot het aanpassen van de strategie. Naarmate kennis zich verder in de keten bevindt, die kennis in waarde toeneemt. Wanneer kennis gedeeld is, eigen gemaakt door medewerkers die de nieuwe kennis in hun werk goed kunnen gebruiken, dan is dat voor de organisatie meer waard, dan alleen wanneer de nieuwe kennis alleen bij de ontwikkelaars bekend is! Het gaat om het realiseren van de doelen van de organisatie. Voor een KIO is het in hoge mate wenselijk wanneer aan die doel een collectieve ambitie ten grondslag ligt! Als de kenniswerkers die bezig zijn met primaire processen niet duidelijk is waarom de organisatie bestaat en moet blijven bestaan, en als de doelen die bereikt dienen te worden niet helder zijn, dan heb je geen rendement! Dat rendement meet je door te kijken of de doelen zijn bereikt!

Mijn Inspiratie: WinkWaves Kijken naar de werkelijke wereld! Verhaal WinkWaves: Rene Jansen.

Reflecteer op ‘t volgende: Door de nog immer afnemende halfwaardetijd van –vooral technologische- kennis, wordt de levenscylus van die kennis eveneens voortdurend korter (Weggeman, 2000).

Leren is ‘t ambacht van de kenniswerker!

Ontwikkeling van kennis Hoog/kort Kritisch sleutelkennis b.v. Internet Technologie 2 3 b.v. Cosmetica producten Veelbelovende kennis b.v. Kernfusie 1 4 b.v. Stoommachinebouw Ontwikkelingssnelheid Halfwaardetijd In figuur wordt de standaard ontwikkeling van kennis weergegeven. K = I * EVA In de 1e fase: van haar bestaan, kan kennis op een bepaald gebied als veel belovend worden gezien, om op termijn concurrentievoordeel mee te behalen. Dan wordt er VEEL GEINVESTEERD! Snelheid waarmee de kennis zich ontwikkelt neemt toe! Hoge groeipotentie. Voorbeeld: kernfusie. 4e fase: blijkt dat deze kennis veel minder belovend/belangrijk zou zijn, meteen naar 4e kwadrant (zie zwarte pijl) zonder ooit sleutelkennis te zijn geweest. 2e fase: kennis die veelbelovend is en blijft, wordt in de 2e fase van ontwikkeling SLEUTELKENNIS. Kenmerk is dat de snelheid van ontwikkeling nog steeds HOOG is. Dus nog steeds blijven INVESTEREN, het vermoeden dat het concurrentievoordeel oplevert en van groot strategisch belang. Deze kennis past een organisatie toe in de dienstverlening of productie waarmee het grootste gedeelte van de omzet wordt gegenereerd. 3e fase: is de betreffende kennis uitontwikkeld. Deze is nodig voor het uitvoeren van de gemakkelijke activiteiten. De halfwaardetijd wordt langer, maar het strategisch belang is nog groot. Producten/diensten leveren een hoog rendement op en de markt is ervoor groot. (Wie kan een VOORBEELD OPNOEMEN?) Concurrenten kunnen wel snel hun intrede doen in de markt, gezien de lage ontwikkelingssnelheid van kennis. 4e fase: tenslotte komt de kennis in de laatste fase van haar levenscyclus terecht. Redundant = overtollig/overbodig. Groei is er al uit en het strategisch belang is afgenomen. BIJVOORBEELD de stoommachinebouwkunde! Opdracht: schrijf voor jezelf even op een voorbeeld van kennis bij elk kwadrant. Bv Internet technologie: was in de jaren 80 veelbelovende kennis (het ontstaan), nu kan je ook bellen via Internet. Laag/lang Basiskennis Redundante kennis Hoog Strategisch belang Laag

Veelbelovende kennis FILMPJE

Wat is nu leren? Reflecteer op: Leren is het doorlopen van een proces waarmee – impliciete of expliciete – kennis gecreëerd wordt.

Leren Leren = het doorlopen van een proces waarmee – impliciete of expliciete – kennis gecreëerd wordt. Ofwel: waarmee bestaande kennis verrijkt en nieuwe kennis gecreëerd wordt. Kennis daardoor (behalve als het vermogen om een taak uit te voeren) ook gedefinieerd worden als het resultaat, de output van het leerproces. Aanname hierbij is dat het onmogelijk is een leerproces te bedenken dat GEEN kennis oplevert. Leren vindt plaats als gezocht wordt naar nieuwe kennis, als bestaande kennis verder ontwikkeld wordt, als het getoetst wordt op bruikbaarheid. Ambacht van de kenniswerker = steeds beter leren!

Ontwikkeling en typologie van kenniswerkers Hoog Kritisch sleutelkennis Bv. Ster (high potential, innovatie en productie) 2 3 Bv. Productietijger (gestabiliseerd) Routinematige productie Veelbelovende kennis Bv. Wetenschapper/ Laboranten/ Productontwikkelaar Innovatie en waaromvraag 1 4 Bv. Verteller (einde loopbaan) Weet alles van vroeger Verwachte groei in performance Laag Basiskennis Redundante kennis Strategisch belang Hoog Laag

Leven Lang Leren Filmpje: Leven Lang Leren

Vier vormen van leren EVA (kunnen en willen) I (kennen en weten) Nonaka en Takeuchi (1995), vier leerprocessen Leren is het doorlopen van een proces waarmee impliciete of expliciete kennis verrijkt wordt.

Opdracht Leerprocessen Bedenk voorbeelden van de 4 leerprocessen uit je eigen praktijk. Doe dit in 2-tallen.

Opdracht bijeenkomst 3 Speel met social media: twitter/LinkedIn/Blog Presenteer je onderzoeksvraag op een LUDIEKE manier (gebruik bronnen). EN deel op je blog. Verdiep je in 1 trend/ontwikkeling van KM2.0 en neem je resultaten mee. Zet op je blog. Ga op zoek naar inspirators op het gebied van KM2.0. Gebruik Twitter/Blogs/LinkedIn. Zet op je blog. Luister: Audiobook 2005. Hollandse Meesters in Management. Harry Starren – Mathieu Weggeman over KM en professionals. Via Bol.com.

Volgende meeting?