Roadmap Wie is Randstad ? Wat betekent MVO voor Randstad?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
De zin en onzin van escrow
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
10 tips voor een gouden start Groeitips
De arbeidsmarkt van de metropoolregio - vijf jaar vooruitkijken- Nieuwjaarssymposium Amsterdam, 23 januari.
 Evolutie • Familiebedrijf °1948, derde generatie • 50 winkels • Omzetgroei van 294% (63.500/21.600); • Marge + 3%, EBITDA X 5, tewerkstelling.
Samenwerking UnieKo – Randstad
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
BLUE GREEN Peter Reyneveld
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Economics of Motivation Studiedag ‘Het gaat niet goed’ 28 april 2011.
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Van tweeluik naar driehoeken
Duurzame & Gezonde Inzetbaarheid
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
WISKUNDIGE FORMULES.
Accountancy en Advisering
H3: Koopgedrag van organisaties
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
1 DE DEELNEMERSRAAD BIJ PME Hoe gaat het bestuur hiermee om in de praktijk Ronald van Vliet 25 september 2007.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Slimmer omgaan met personeel Dorinde Brands Adviseur Expertisecentrum LEEFtijd 28 augustus 2008, Arnhem.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Herman Krommendam 23 september 2009
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Welkom Symposium ‘Leren over de grenzen’ 21 april 2010.
Yacht & P4C.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
ZijActief Koningslust
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Welkom op het Virtualisatie Seminar Hotel Mitland, 8 Oktober 2009.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
BRIGHTCONNECT...detacheren in de 21st eeuw, voor MBO-HBO-WO+ …a BRIGHTer future by CONNECTing people !
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Verantwoor-delijkheden t.o.v. stake-holders Klanten en leveranciers
persoonlijk professioneel prettig
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
Transcript van de presentatie:

Randstad, Maatschappelijk verantwoord ondernemen in een HR bedrijf Alden BIezen 8 oktober 2010

Roadmap Wie is Randstad ? Wat betekent MVO voor Randstad? Wat betekent MVO in crisistijden? Hoe wordt dit strategische verankerd?

Randstad internationaal (1) Op één na grootste leverancier van HR-diensten 44 landen 12,4 miljard euro (in 2009) 465.600 flexwerkers 27.640 eigen medewerkers Flexwerkers = directen Aantal flexwerkers en eigen medewerkers = gemiddeld over 2009

Randstad internationaal (2) 858 Randstad internationaal (2)

Randstad in België (1) Uitzending household services projectdetachering 252 kantoren, waarvan 108 inhouse ● 18.917 klanten ● meer dan 30.000 werkenden per week 18.000 particuliere klanten ● 4.300 huishoudhulpen (78% vast contract) ● 35 units ● strijkdiensten on site 650 specialisten ● 5 hr-centers ● IT, engineering, life sciences, high technics en HR

Randstad in België (2) 35 consultants ● 300 klanten ● top 10 recruitment and selection outplacement social secretariaat training 4.000 coachings ● 800 mensen in workshops ● 90 consultants erkend ● nationaal ● 4 kantoren ● top 10 ● 50.000 loonfiches logistiek en veiligheid ● schoonmaak- en strijktechnieken ● 8000 opleidingen per jaar

MVO bij Randstad Een waarderende en waarde erende organisatie

filosofie De gelijktijdige belangenbehartiging van al onze stakeholders - Continuïteit door groei en winst. (Frits Goldschmeding, 1960) partners organisaties kandidaten bedrijven collega’s tijdelijke krachten federaties leveranciers vak organisaties uitzend- krachten scholen overheden ... aandeel houders Stichter visionair, niet alleen commercieel (groot bedrijf worden) maar ook HOE Basisfilosofie van toen (50 jaar) is gebleven, in alle landen Beginjaren Goldschmeding op de barricaden voor reglementering flexibele arbeid en beter statuut voor tijdelijke werknemers Randstad was founded on the belief that the value of work is a unifying force that shapes society for the better. Our inclusive approach to Corporate Social Responsibility (CSR) is based on our history of fostering dialogue between all relevant parties and keeping the interests of all stakeholders (clients, unions, governments and flexworkers) in mind. Since our beginnings in the 1960s, Randstad has been conscious that success depends on society as a whole benefiting from the positive effects of all stakeholders working together. For this reason, Corporate Social Responsibility (CSR) is a key element to the way we work. We take pride in finding suitable jobs for our flexworkers and ideal candidates for our clients, but our commitment to society does not stop there. We shape the future World of Work by sharing our knowledge and experiences with everyone involved in the employment sector. Randstad is a signatory of the Memorandum of Understanding to create partnership and a global social dialogue to achieve fair conditions for the temporary agency work industry and the flexworkers around the world. Randstad has been included in the Dow Jones World Sustainability Index for the sixth time in a row (Index 2008). Randstad has also been listed in the FTSE4Good Index. Companies are included in this Index if they meet strict criteria relating to environmental impact, labor standards, human rights and stakeholder relationships. Hier komt het idee van co-creëren naar voren. 3 attitudepijlers voor deze filosofie: kennen, dienen en vertrouwen

onze visie op MVO Vanuit onze filosofie van de simultane belangenbehartiging van alle betrokken partijen en vanuit onze missie shaping the world of work is Randstad uitstekend geplaatst om een toonaangevende rol te spelen in maatschappelijk verantwoord ondernemen door diensten te ontwikkelen die tegemoet komen aan de noden van mens en organisatie in de maatschappij van morgen en dit op een manier die continuïteit en groei garandeert aan de stakeholders en alles in het werk stelt om dit op een milieuvriendelijke manier te doen.

de crisis door, met respect voor MVO

omzetgrafiek

aandeel Randstad

strategische verankering van MVO basisfilosofie gedragswaarden missie managementsysteem HR-beleid jaarlijks maatschappelijk verslag

1. basisfilosofie De gelijktijdige belangenbehartiging van al onze stakeholders - Continuïteit door groei en winst. (Frits Goldschmeding, 1960) partners organisaties kandidaten bedrijven collega’s tijdelijke krachten federaties leveranciers vak organisaties uitzend- krachten scholen overheden ... Aandeel houders 3 attitudepijlers voor deze filosofie: kennen, dienen en vertrouwen

2. waardengestuurd bedrijf ondernemerschap integriteit positivisme samenwerken oriëntatie op de ander

strategische keuze van de onderneming waardengestuurd resultaatgericht lange termijn visie korte termijn rendement waarden (soft) winst (hard) talent management output gestuurd samenwerking hipo’s & outperformers kwaliteit van dienst primeert snelheid van dienst primeert mens is doel mens is middel C&B (fleet) valt onder HR C&B valt onder F&A meeste bedrijven bewegen zich tussen de twee uiteinden van het spectrum

3. missie: ‘shaping the world of work’

4. management systeem Sociale doelstellingen wij meten: stakeholders zijn tevreden over de dialoog die Randstad met hen voert het aantal organisaties of particulieren die (als klant) gebruik maakten van één van de Randstad-diensten = n het aantal individuen dat van één van de Randstad-diensten gebruik maakte = n Randstad publiceert jaarlijks een transparant en eerlijk verslag van alle mvo-gerelateerde activiteiten, dat aan de GRI-normen voldoet, en krijgt hiervoor erkenning van zijn stakeholders

Best people: ontwikkeling, opleiding, retentie inflow: aantrekkelijkste werkgever in de sector attitude > competenties training (18 dagen in jaar 1) promoties: 80% intern sterke bedrijfscultuur waardengestuurd, respect evaluatie in loopbaan (3 * jaar) : methode A.I. Randstad Vitality, I change .... tevredenheidsenquêtes 1800 medewerkers 85% vrouwen, 15% mannen ! vrouwelijk 55% tussen 26-34 jaar jong! 1/3 werkt deeltijds 72% nederlandstaligen, 28% franstaligen taalgevoelig! 52% niet-universitairen (A1), 33% universitairen

5. HR-beleid (1) Tijdskrediet+ + ! Building block van de organisatie : vrijwillige basis verdubbeling overheidsbijdrage 3, 6 of 12 maand HT of VT 227 of 15% deelnemers + Behoud van talent, competenties en ervaring Zeer grote appreciatie alle medewerkers Trendsetter! Building block van de organisatie : Best PEOPLE (hoe vertalen we dit ?) De diensten moeten worden waargemaakt door de medewerkers, dus het loont om erin te investeren. Vertrouwensband met wederzijdse investering Consistentie in de HR-politiek ! Té genereus? Extra werkdruk bij de blijvers Organisatie bijstellen

HR-beleid (2) open communicatie centraal en bottom up overleg met sociale partners ook in ‘bad times’ korte lijnen informeel en transparant walk the talk

6. MVO focus stakeholders dialoog kennis & expertise delen diversiteit als product en intern veiligheid en gezondheid Randstad Vitality/I change ontwikkeling en training learning company personeelstevredenheid 7,8/10 integriteit ethisch charter voluntarisme VSO het milieu energie, papier, mobiliteit Arbeidsmarkexpertise: jarenlange kennis en ervaring willen we delen met onze stakeholders. Dit via studies, causerieën, actieve deelname aan congressen etc, onze medewerkers als expert afvaardigen... Stakeholderdialoog: constante dialoog met klanten, kandidaten (tevredenheidsenquêtes etc), medewerkers, goede werking OR en CPBW, contacten met overheden, ... Diversity: enerzijds als dienst aan klanten (in 2009: 2963 mensen uit kansengroepen begeleid, tewerkstelling 61% in VL en 65% in Wall + 175 bedrijven diversity-consulting) anderzijds interne diversity met focus op allochtonen (10%) en 45+ers (10%, met speciaal programma rond informatie, opleiding/coaching en mogelijkheden voor extra flex), gender (81% vrouwen in dienst, 69% managers = vrouw)----- diversiteitslabel van federale overheid + prijs diversiteit beste werkgever Safety and Heath: interne medewerkers: stressy job -> ergonomie, opleiding, vitality-program, ... externe medewerkers: kwetsbare groep -> allerlei acties om ernst & frequentie laag te houden, betere scores daarin dan de markt/sector. Development: levenslang leren bij RS: groot aanbod van mogelijkheden op maat; voor alle doelgroepen intern; professionele maar ook persoonlijke ontwikkeling; nieuw = learning coaches. + informeel: taallunches op hoofdkantoor (vrijwilligers) in N F en E Satisfaction: constante vinger aan de pols. nationale enquête (tweejaarlijks) en internationale holding-survey (jaarlijks). Hoge scores ivm met andere RS-landen en ivm andere bedrijven. Actieplannen indien nodig.beste werkgever (1 in 2009); gezond beleid werk/privé; veel deeltijds en tijdskrediet. Integrity: belangrijke gedragswaarde! Isntrumenten: ethisch charter, code of conduct, integrity code... Reconnecting Program (wereldwijd, rond waarden en business principles) Volunteerism: partner VSO sinds 2004 (geldelijke steun; kanalen, netwerken en rekruteringsexpertise ter beschikking & eigen collega’s op missie). Live entertainment Foundation (vb musical voor kansarmen), .. Environment: inspanningen voor fleet (mobiliteitsinitiatieven en groenere vloot), energie en papier (e-administriatie)

maatschappelijk jaarverslag sinds 2001 steeds groter engagement vanuit hele bedrijf betrokkenheid, samenwerking meten een must! voeding voor intern debat (leer/groeiproces) dialoog met stakeholdergroepen belangrijk voor tenders van begeleidingsprojecten Slechts 50 bedrijven in belgie en 3000 in europa schrijven een maatschappelijk verslag (héél weinig) Opgepast: vaak te maken met goed imago en dus windowdressing Kost veel energie en tijd om alle gegevens te verzamelen -------------------------------------------------- (rest mvo-focus) Satisfaction: constante vinger aan de pols. nationale enquête (tweejaarlijks) en internationale holding-survey (jaarlijks). Hoge scores ivm met andere RS-landen en ivm andere bedrijven. Actieplannen indien nodig.beste werkgever (1 in 2009); gezond beleid werk/privé; veel deeltijds en tijdskrediet. Integrity: belangrijke gedragswaarde! Isntrumenten: ethisch charter, code of conduct, integrity code... Reconnecting Program (wereldwijd, rond waarden en business principles) Volunteerism: partner VSO sinds 2004 (geldelijke steun; kanalen, netwerken en rekruteringsexpertise ter beschikking & eigen collega’s op missie). Live entertainment Foundation (vb musical voor kansarmen), .. Environment: inspanningen voor fleet (mobiliteitsinitiatieven en groenere vloot), energie en papier (e-administriatie)

conclusie - beste werkgever - tevredenheidsenquête - maatschappelijk verslag beurskoers