Titel van de presentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Financiering van innovatieve zorg
Kennispoort Verloskunde 2009
Ervaringen gebruik stoffenmanager Wat gaat goed en wat niet?
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
De financiering van eHealth Geld is het probleem niet… Mednet congres 2013 De digitale dokter 10 oktober 2013.
The CAF Procedure voor externe feedback
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Financiering van eHealth innovaties
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Workshop Dialoog met de ouders als startpunt
Blended care in de behandeling bij depressie
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Een studie naar zoek- en keuzeprocessen
Registratie van achtergrondfactoren bij patiënten in de huisartsenpraktijk: welke zijn volgens huisartsen belangrijk om te registreren? Een Delphi studie.
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Prestaties beoordelen
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Regionale en Ruimtelijke Statistieken CBS
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Een nieuwe kijk op “nazorg” voor patiënten met NAH
SIGEB: Signaleringsinstrument voor de thuissituatie
Screening in de thuissituatie: ACAS
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
De kracht van de ervaring
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Ervaringen met Individuele zorgplannen
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
De Kwaliteitsmonitor Schoolexamens Jan van Weerden.
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Workshop Quickscan/EVCtraject met Connecticut (Versie3), een applicatie voor het in beeld brengen van competentieontwikkeling 1.
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Een gezonder Nederland VTV-2014
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Hoe overtuig je de zorgverzekeraar? Netwerkbijeenkomst Zorg voor Innoveren.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Fasciitis plantaris Het effect van shock wave therapy bij fasciitis plantaris Marjolein Kloet aios huisartsgeneeskunde groep (Jan Peter en Simone)
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
De rol van patiënt factoren bij zelfmanagement ondersteuning in de huisartspraktijk Irene Bos-Touwen.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Disclosure belangen NHG spreker
Kansen voor nu en in de toekomst Den Bosch, 17 maart 2016
Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg
De waarde van Zorgkaart Nederland
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
NHG-PreventieConsult module COPD: van ontwikkeling naar implementatie
Kluwer The end of Publishing
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Acceptance and Action Questionnaire
Transcript van de presentatie:

Titel van de presentatie 4-4-2017 10:49 Tuesday, 04 April 2017 eHealth Analyse en SturingsInstrument (eASI) Toepasbare, Valide en Betrouwbare digitale vragenlijst voor het meten van het effect van eHealth op zelfmanagement Olivier Blanson Henkemans, Jolanda Keijsers, Olga van Rijn, Pieter van Haren

Titel van de presentatie 4-4-2017 10:49 eASI

Titel van de presentatie 4-4-2017 10:49 Scope eASI eASI meet en beoordeelt wel eHealthdiensten, met een interface naar de gebruiker (verzekerde, cliënt) Nut, Gebruiksvriendelijkheid en Inhoud a.d.h.v. 32 items eASI meet/beoordeelt niet Technische aspecten van eHealth Organisatorische aspecten Medisch inhoudelijke validiteit van eHealth eHealthdiensten waarbij de cliënt zelf geen (actieve) rol speel Cliëntbeoordeling

Titel van de presentatie 4-4-2017 10:49 Scope eASI (II) eASI geeft geen ‘ja’ of ‘nee’ oordeel Diagnose van de diensten waarop gericht actie kan worden ondernomen / verbeteringen kunnen worden aangebracht Objectieve beoordeling tussen vergelijkbare diensten mogelijk Maakt een inhoudelijke gesprek tussen stakeholders mogelijk Voorspelt de effectiviteit van de eHealthdiensten in relatie tot zelfmanagement

Titel van de presentatie 4-4-2017 10:49 Ontwikkeling eASI Validiteit eASI: meet eASI wat het beoogt te meten? Zijn de experts het eens over de relevantie van items? Kloppen de drie theoriegebaseerde dimensies Nut, Gebruiksvriendelijkheid en Inhoud? Beoordelingsresultaten eASI = effectgrootte RCT? Betrouwbaarheid: geven beoordelaars dezelfde score per eHealthdienst? Toepasbaarheid: is eASI bruikbaar voor de stakeholder(s)?

eASI is Valide Na Delphi-studie zijn meest relevant items behouden en nieuwe items toegevoegd (van 43 naar 32 items) Eerder geëvalueerde eHealthdiensten beoordeeld met eASI (N=16) De 32 items zeggen iets over de drie dimensies Nut (9 items) Gebruiksvriendelijkheid (11 items) Inhoud (12 items) Score op eASI voorspelt in welke mate eHealthdiensten effect heeft op zelfmanagement (R2 = 31, p<.001)

eASI is Valide Voorbeeld items Nut, Gebruiksvriendelijkheid en Inhoud De eHealthdienst helpt de keuze te maken om met het gezondheidsprobleem om te gaan op een wijze die de gebruiker zelf wenst (bijv. verheldering van voorkeuren om meer te bewegen of niet) De eHealthdienst bevat spelelementen (bijv. het is mogelijk anderen uit te dagen en het gebruik kent verschillende moeilijkheidsgraden) In de eHealthdienst wordt het draagvlak voor de dienst weergegeven (bijv. patiëntvereniging of beroepsvereniging verbindt naam aan dienst)

Titel van de presentatie 4-4-2017 10:49 eASI is Betrouwbaar Meeste items van eASI hebben gemiddelde tot hoge betrouwbaarheid (κ > .41 en κ > .81 ) Zes items zijn minder betrouwbaar De verschillende beoordelaars komen tot eenzelfde score in de toepassing van eASI op eenzelfde eHealthdienst Nieuwe functionaliteiten van eASI kunnen bijdragen aan de verbetering van de betrouwbaarheid van deze items

eASI is Toepasbaar VGZ als stakeholder Workshops met eHealthbeoordelaars bij VGZ (N=20) Factoren van invloed op het gebruik van eASI Beoordeling kost tijd, moet passen binnen het werkproces Beoordeling van eHealth is geen strak omschreven proces Beoordelaars zijn druk en gesteld op autonomie Functionaliteiten die zijn doorgevoerd in eASI 2.0 Online beschikbaar, via intranet Beoordeling kan gestart/hervat en gedeeld worden naar wens Beoordelaars kunnen persoonlijk cijfer geven

Toekomst ZonMw: “eASI is hulpmiddel dat nuttig is in het kader van het actieplan eHealth implementatieonderzoek” ZN: “Het zou mooi zijn als eASI breder gebruikt wordt, ook door andere zorgverzekeraars" Technische verfijning Landelijke beschikbaarheid Zorgverzekeraars, zorgverleners en eHealthontwikkelaars eHealthgebruikers (patiënten) Financiële en inhoudelijke borging

Olga.van.Rijn@VGZ.nl Pieter.van.Haren@VGZ.nl Jolanda.Keijsers@TNO.nl Olivier.BlansonHenkemans@TNO.nl