Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Welkom BBL e-learning!? Christa Middendorp Indra Balwant Gir.
Stichting RechtenOnline
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Ontwerpprojecten In de praktijk
Pilotprogramma ‘Studiekeuzegesprekken: wat werkt?’ Janina van Hees, SURFfoundation.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Drieslag functioneel rekenen
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
11 Mediavoorzieningen Fontys Hoe verder na 23 dingen?
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Albert Sikkema Miranda Valkenburg NIOC 3 november 2004
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april : :50 uur, sessie 30 - HBO en beroep.
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Roel Bakker (gebaseerd op de presentatie van Jos Loonen en Frens Vonken, NIOC congres,18 april 2007)
De Kenniswerker in Shape MS Sharepoint als leeromgeving
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Meer innovatieve professionals
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
ISO - Jaarcongres Vereniging Hogescholen, 17 april 2014 Dichtbij de student Lectoraten in het hbo april 2014.
CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI: waar staat het voor? Bert Zwaneveld CODI Open Universiteit Nederland.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
Professionele excellentie en Honours
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Sieberdam/ROCS & KODOS
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Academie voor Bouw & Infra
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland SPIoN Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland

Even voorstellen Frans Vodegel Programmamanager SPIoN Medewerker Picture (alignment ICT-opleidingen in Utrecht) Henk Plessius Programmamanager Picture Medewerker SPIoN Beiden Hogeschool van Utrecht

Banken hebben hun kansen gepakt ... Nu Betalingsverkeer elektronisch (internet) Geldtransacties via PIN-kaart Groot aantal produkten die individueel ge´tune´d kunnen worden Klant staat centraal Ongeveer 25 jaar geleden Betalingsverkeer via formulieren (papierstroom) Voor geldtransactie naar bankkantoren Beperkt assortiment produkten Rekening staat centraal Banken hebben hun kansen gepakt ...

Pakt het (hoger) onderwijs ook zijn kansen? En het onderwijs? Nu Enorme papierstroom (boeken, diktaten, tentamens) slechts gedeeltelijk gedigitaliseerd Voor onderwijs: naar (hoge)school Beperkt aantal vaststaande opleidingen CROHO centraal Pakt het (hoger) onderwijs ook zijn kansen?

Workshop Hoe ziet het onderwijs er over 10 jaar uit? Waar liggen de kansen volgens jou? Wat vind je het belangrijkste? Zie je ook ´beren op de weg´?

Leidende thema’s in SPIoN Brede Bachelor of ICT Onderwijs van breed naar specifiek Student plant eigen onderwijs Onderwijs wordt flexibel en vraaggestuurd Competentiegericht onderwijs Student leert als professional Beroep staat model voor de inrichting van de opleiding Studenten leren door te werken aan opdrachten ontleent aan de beroepspraktijk Studenten worden beoordeeld aan de hand van professionele standaarden Het beroepenveld is betrokken bij het onderwijs

Ander onderwijs Noodzaakt om het onderwijsproces anders te organiseren Vraagt niet alleen andere vorm maar ook andere inhoud Vraagt ook nieuwe ondersteunende tools Vraagt nieuwe rollen van docenten

Organisatie onderwijsproces Oud: Nieuw:

Andere inhoud Contextafhankelijk onderwijs voor Common Body of Knowledge van het vakgebied Casuïstiek uit de beroepspraktijk voor de profielen van de brede Bachelor of ICT Opdrachten van externe opdrachtgevers

Nieuwe tools Digitaal portfolio Individuele studieplanner Virtuele werkomgevingen Kenniskaart Digitale toetsen en assessments

Nieuwe rollen docenten Studieloopbaanbegeleider Oefenmeester Begeleider opdrachten Consultant

Leermaterialen en –middelen van SPIoN

Samenwerkende ICT-opleidingen Instituut Informatica – HvA Fontys Hogeschool Informatica Saxion Instituut voor ICT-opleidingen Rotterdam Instituut voor Informatica Onderwijs Instituut voor Informatica en Academie Digitale Communicatie – HvU Open Universiteit Nederland en Universiteit Twente

Wat mist u? Inhoud Tools organisatie

Op welke manier wilt u betrokken zijn? Auteur of co-auteur van bepaalde leermaterialen Lid van klankbordgroep van het programma Lid van reviewgroep van bepaalde projecten Gastheer voor communicatie-activiteiten Leiden van of deelnemen aan bepaalde projecten Gastheer voor experimenten Frans Vodegel: frans.vodegel@hvu.nl Henk Plessius: henk.plessius@hvu.nl