Presentatie Technaplaza jag.vandewetering@avans.nl
Programma. Contexten Missie Onderwijskundig Innovaties Kwaliteitsmonitor Gelegenheid voor vragen en discussie
Contexten Macro Activiteit Technaplaza Zes bètatechnische&ICT Avans Hogeschool Zes bètatechnische&ICT Academies Technaplaza Activiteit
Macro: Knelpunten onderwijs 422 verschillende HBO opleidingen 2719 geaccrediteerde NVAO 33061 functies 60% bètatalent, 28% kiest het
Macro: Motivatie om te gaan studeren Inhoudelijk interessant Beroepsperspectieven Sluit aan bij capaciteiten en vaardigheden Specifieke beroep spreekt aan
Macro: Redenen voor uitval Persoonlijke omstandigheden; pers. problemen Verkeerde studiekeus; sluit niet aan bij interesse Verkeerde studiekeuze; past niet bij toekomstbeeld Motivatiegebrek; verkeerd beeld opleiding Verkeerde studiekeuze; beroepsperspectieven spreken niet aan
Meso: Organogram Avans Hogeschool
Meso: StedenAcademiesOpleidingen
Verstaan we elkaar wel?
Dit is wat we willen MBO VO-bovenbouw VO-onderbouw Primair Onderwijs Technaplaza
Missie Één multidisciplinair en multidimensioneel team binnen Avans Hogeschool dat samen met het toeleverend onderwijs betekenisvolle activiteiten ontwikkelt in een voor de leerlingen veranderende wereld, met als doel een betere instroom naar bètatechnische opleidingen.
Meso: Onderwijskundige en pedagogische uitgangspunten. jongeren-in-en-samen-met-hun-context Opvoeding en onderwijs zijn het meest optimaal als ze gericht zijn op de ontwikkeling van jongeren-in-en-samen-met-hun-context. Willy Wielemans met behulp van inspirerende volwassenen zelf vorm en betekenis geven aan de wereld om hen heen Opvoeden is geen overdracht van statische kennis en waarden, maar een interactief proces waarin kinderen met behulp van inspirerende volwassenen zelf vorm en betekenis geven aan de wereld om hen heen. Micha de Winter menselijke interactie Opvoeden is een menselijke interactie, waaraan kind en opvoeders gezamenlijk vormgeven. Jo Hermanns Mensen zijn gemotiveerd om te laten zien wat ze kunnen en gemotiveerd om méér te kunnen. Zo zijn ze gebouwd: pro-actief, intrinsiek gemotiveerd om zich te ontwikkelen en te leren, een leven lang. Luc Stevens pro-actief, intrinsiek gemotiveerd om zich te ontwikkelen en te leren, een leven lang Er zijn drie psychologische basisbehoeften: behoefte aan relatie, aan competentie en aan autonomie. EL Deci & CL Chandler relatie, competentie en autonomie Ervaringen die niet gekoppeld kunnen worden aan motivatie, interesse en capaciteit worden door het individu slechts beleefd als een ‘externe’ gebeurtenis die geen effect heeft op de wijze waarop hij zichzelf beleeft in relatie tot de omringende wereld. Frans Meijers motivatie, interesse en capaciteit
Meso: Aandachtsgebieden Technaplaza
Focusgebieden: 1 2 3 4 6 5 7 8 9 10 11 12 DMCS Pabo AB&I AI&I AIB AMUX ‘pre-technasium’ FirstLegoleague Gastlessen en projecten Voorlichting KTW Profielevent NLT en Wiskunde D Masterclasses Profielwerkstuk en meesterproeven Schakelprogramma’s Proefstuderen, meelopen, speeddate, bezoek student op stage Technaplaza online Plaza forward Lijn coördinator Technaplaza coördinator Medewerker/student Focusgebieden: DMCS Pabo AB&I AI&I AIB AMUX ATGM ATM
Micro: Ambitie voor Technaplaza
Product innovatie: Blended Learning KTW in Breda, Tilburg en ‘s-Hertogenbosch Nieuws-gierigheid Product innovatie: Blended Learning Face-to-Face. Proefjes , demonstraties, online test. Face-to-Face. Extra uitleg, opendag, profielwerkstuk CoI Proefpresentatie in woord, beeld en geluid, achtergrond informatie, forum per proef, eigenproducten zien Technaplaza.nl Zo was het! TAGS Een compleet document per proef
Kwaliteit: aansluiten bij Avans IKZ
Kwaliteitsmonitor: BSC Innovatief perspectief KTW ingericht als blended learning; Studenten zijn deskundige begeleiders; Online evalueren van geheel en per proef. Financieel perspectief Personele en materiële uitgaven binnen begroting; Indexering €/leerling. Intern perspectief Proeven en begeleiders zijn locatie onafhankelijk inzetbaar met een uniforme opzet; Korte in en externe communicatie lijnen; Klanten perspectief Leerlingen en VO docenten willen breed kennismaken met beroepen en opleidingen; Duidelijke communicatie en organisatie. Eigentijdse Avans brede onderwijs activiteit voor VO3 leerlingen ter ondersteuning van profielkeuzes. Kwaliteitsmonitor: BSC
Tot slot..