Presentatie DAIR Dirk Post en Veerle Sanderink 31 mei 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Edushock leerfestival
Doublet deel 1 – de basis.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Workshop Nieuwe begroting
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Thema HACCP
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Opbouw presentatie 1. Waarom CDHO ? 2. Taken CDHO
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
VTB Technasium Vakcollege
Naar het Jaareinde toe
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Hoe is de vraag vanuit het werkveld opgepakt?
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
BBV- Begrotingscyclus
22 september 2014 Esther Verhoeven De Kunst van het schrijven.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
NETWERKBIJEENKOMST Woensdag 20 april INDELING BIJEENKOMST  Praktische/inhoudelijke zaken –
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Digitaal mei 2014.
Het associatedegreeprogramma in de Beleidsregel doelmatigheid 2014
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Transcript van de presentatie:

Presentatie DAIR Dirk Post en Veerle Sanderink 31 mei 2011

Opbouw presentatie Waarom CDHO? Taken CDHO Werkwijze CDHO/procedure Voorwaarden beleidsregel nieuwe opleiding en korte toelichting Vragen? Pauze Valkuilen, good practices/ do’s and don’ts Afsluiting Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Voorgeschiedenis CDHO (kort) Wisselende periodes: Departement en ACO Planningsvrijheid / Moratorium 1ste beleidsregel macrodoelmatigheid (2004) 2009 instelling CDHO en 3de versie beleidsregel Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Waarom een commissie? Zorgvuldiger afweging Groeiend aantal aanvragen Omkering TNO/toets macrodoelmatigheid Verkorting beslistermijnen nieuwe aanvraag (Awb) Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

De zeven commissieleden Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Taken commissie Beoordelen van en adviseren over aanvragen macrodoelmatigheid; Desgevraagd adviseren bij ontneming van rechten van opleidingen of opheffen van vestigingsplaats; Uitvoeren sectoranalyses; Adviseren inzake herstructureringsoperaties; Adviseren inzake subsidie hbo masters; Fusietoets. Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Werkzaamheden in cijfers 1 Aantallen 2009 2010 Adviezen macrodoelmatigheid 87 68 Controle AD-aanvragen macrodoelm. - 71 Adviezen subsidie hbo masters 16 8 Adviezen herstructurering wo masters - 42 Advies geesteswetenschap - 1 Bijstand bezwaarprocedures - 7 Sectoranalyse - 1 Fusietoets - 1 Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Werkzaamheden in cijfers 2 Positief Negatief 2009 62 % 38 % 2010 60 % 40 % * * Hierin zijn de resultaten van de wo-herordeningsoperaties niet meegenomen Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Werkzaamheden in cijfers 3 Aanvragen nieuwe opleidingen 2010 Positief Negatief WO* (17) 39% 61% HBO (29) 69% 31% * Hierin zijn de resultaten van de wo-herordeningsoperaties niet meegenomen Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Werkwijze commisise Maandelijks plenaire commissievergadering Bureau verzorgt ambtelijke voorbereiding Commissie: Adviseert positief/negatief; Heeft soms nog vragen (opschorting); Adviseert de minister soms over algemeen geldende principes of opvallende ontwikkelingen. Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Macrodoelmatigheidsprocedure Indiening verzoek bij minister, p/a CDHO Ontvangstbevestiging/ intake Ambtelijke voorbereiding/ inwinnen beleidsstandpunt Commissievergadering: besluit, mandaat Concipiëren advies Besluit staatssecretaris; advies CDHO maakt integraal onderdeel uit van besluit 7. Bezwaar/ beroep Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Voorwaarden Beleidsregel bij nieuwe opleiding a: Nieuw beroep? Innovatieve ontwikkeling? en/of b: Andere door minister erkende behoefte op terrein waarvoor Rijksoverheid bijzondere verantwoordelijkheid heeft? en/of c: Bestuurlijke afspraken m.b.t. achterstandsgebieden? Indien a en/of b en/of c positief, DAN Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Voorwaarden Beleidsregel bij nieuwe opleiding d: Geen substantiële nadelige effecten op bestaande capaciteit en infrastructuur? -instroom studenten -uitstroom arbeidsmarkt -afstemmingsoverleg EN e: Inbedding in (regionale) kennisinfrastructuur? Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Toelichting voorwaarde a Nieuw beroep: noodzakelijk gebleken wegens functiedifferentiatie/taakherschikking. Noodzaak hiervoor moet door de minister (OCW/EL&I) worden onderkend. Voorbeeld: onderwijsassistent, nurse practitioner Innovatief: grensverleggende vorm van vernieuwing Voorbeeld: nanotechnologie Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Toelichting voorwaarde b Beleid Rijksoverheid: Behoefte aan deze opleiding in aanvulling op bestaand onderwijsaanbod, als deze een oplossing biedt voor een in rijksbeleid geschetst probleem; Stelselniveau/verantwoordelijkheid werkgelegenheid: veiligheid, gezondheidszorg, onderwijs en onderzoek. Beleidsaccenten: integratie, bètatechniek, LLL, ondernemerschap, Innovatieplatform, Sleutelgebieden. Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Toelichting voorwaarde c Bestuurlijke afspraken met achterstandsgebieden: Zeeland en Flevoland Convenanten gesloten met OCW en instellingen (en lagere overheid) NB: Geldt niet voor de rest van Nederland! Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Toelichting voorwaarde d Doelmatigheidsaspecten: Instroom: heldere instroomcijfers, onderzoek belangstelling bij studenten (kwantificeer) Uitstroom: heldere uitstroomcijfers, ook voor universitaire studenten (kwantificeer) Bestaand aanbod: breng in kaart welke aanbieders er al zijn, stem af en evalueer zelf de afstemming Arbeidsmarkt: confronteer uitstroomcijfers met data inzake verwachtingen op arbeidsmarkt Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Vragen & discussie Welke ervaringen zijn er bij het voorbereiden van een aanvraag macrodoelmatigheidstoets? Zijn er knelpunten (denk aan: afstemmingsoverleg, arbeidsmarktcijfers leveren)? Hoe kan het beter? Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

PAUZE Maybe I should cut back on the caffeine… Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Valkuilen voorwaarde a Niet grensverleggend nieuw is: - Een opleiding die al (langere tijd) bestaat - Een deels nieuwe opleiding - De eerste opleiding met een bepaalde naam die slechts iets verschilt van bestaande opleidingen Want: meestal doorontwikkeling bestaand concept! Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Don’t… Niet doen: - Vinden dat een opleiding geweldig nieuw is, en dan alleen op voorwaarde a een beroep doen… Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Valkuilen voorwaarde b Het gaat om beleid van de Rijksoverheid, dus niet: -internationaal beleid -provinciaal beleid -gemeentelijk beleid en ook niet: een verklaring van beleidsmedewerkers van het departement Let op: haal a en b niet door elkaar!! Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Do’s: Wel doen: Lever beleidsstukken van Rijksoverheid mee met aanvraag en verwijs specifiek en: beschrijf zo goed mogelijk de inhoud van de opleiding zoals blijkt uit het OER e.d. Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Valkuilen voorwaarde d Afstemming achterwege laten omdat je denkt dat de opleiding uniek is; Instroomcijfers: geen correctiefactor toepassen op het aantal potentieel geïnteresseerde studenten; Uitstroom/arbeidsmarkt: niet laten zien wat wo bachelors gaan doen omdat de opleiding niet direct klaarstoomt voor arbeidsmarkt. Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Good practice algemeen Breng uitgebreid in kaart welke aanbieders er zijn en waarom er (dus) ruimte is voor deze opleiding Stem af en evalueer de uitkomsten: geef blijk van visie en zie eventuele bezwaren als kans! Lever extra onderzoek aan als opleiding moeilijk ligt Bedenk dat de commissie de aanvraag benadert vanuit (1) verschraling van voorzieningen en (2) voorkomen van ondoelmatige investeringen Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Algemene tips indiening aanvraag Behandel de voorwaarden afzonderlijk Geef achtergrondinformatie over hoe ontwikkeling van de opleiding/verplaatsing tot stand is gekomen (context!) Voeg stukken toe waarnaar verwezen wordt en markeer relevante passages Maar… concentreer je op de kern Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Algemene redactionele tips Onderbouw betoog met relevante argumenten Ga in op voorwaarden beleidsregel die van toepassing zijn Schrijf in het Nederlands Schrijf in begrijpelijke taal Laat een derde de aanvraag lezen Dien pas in als de aanvraag helemaal “af” is Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011

Einde Vragen? info@cdho.nl Macrodoelmatigheid DAIR 31 mei 2011