Implementatie van innovaties en infrastructuur Hoe kies je de juiste route en medereizigers? Gerda Holleman ZonMw Landelijk Expertisecentrum Verpleging.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taskforce Strategische Personeelsplanning
Advertisements

Communicatie en draagvlak
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
LLB (met LEV) Kwalificeren van ontwikkeling
Hoe is het toch allemaal zo gekomen? Een historisch overzicht van beleid rond hergebruik Marc de Vries Utrecht, 27 september 2007 funded by eContentPlus.
Loopbaanontwikkeling
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Knowledge Translation: Van wetenschap naar praktijk
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Workshop Dialoog met de ouders als startpunt
The Netherlands organisation for health research and development Kostenbesparing door (de) implementatie: een krachtige strategie.
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Het belang van wetenschappelijk onderzoek voor de gehandicaptenzorg
Evaluatie van transitie-management als beleidsvorm
Gepersonaliseerd leren
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Gang van het document Errol Graf Bijeenkomst bestellen & beschrijven – 8 april 2009.
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
René Dekker Directeur Collectie
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Begeleiden van Praktijkonderzoek
University of Applied Sciences
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
CEPHIR – academische werkplaats Rotterdam Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area’
Kennisnetwerk CVA Nederland Samenwerking Ketencoördinatoren en Knowledge Brokers George Beusmans. Ha &BL.
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Onderzoek ontmoet praktijk. Wetenschapscommissie Onderzoeksdomein ontwikkelen: –onderzoeksagenda en prioriteiten –infrastructuur: samenwerking, platform.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
September ’141 Verzuip jij je Toekomst?! Een alcoholpreventieprogramma in de regio Zuid-Holland Zuid 03/11/2010.
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
BrabantZorg Het creëren van een innovatief klimaat.
Implementeren met haken en ogen
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
SAMSAMSAMSAM. SAMENWERKINGSVERBAND FINANCIELE EDUCATIE VOOR JONGEREN VOORTGEZET ONDERWIJS.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Academische Werkplaats JGZ Noord-Holland Doel, activiteiten, procedures en resultaten Marlou de Kroon, MD PhD Jeugdarts en epidemioloog Coördinator.
Programma uurWelkom Wethouder L. Jongen uurKennis Maken en Kennis Delen Marie-Therese Bindels en Femke Scheuerman Kennis maken Wmo 2015 uitdagingen.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
The psychotherapy single case database
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
Welkom bij DAIly NURSE.
The making of: Omgevingsvisie
Disclosure belangen NHG spreker
Transcript van de presentatie:

Implementatie van innovaties en infrastructuur Hoe kies je de juiste route en medereizigers? Gerda Holleman ZonMw Landelijk Expertisecentrum Verpleging & Verzorging

Kennisinstituten ROC’s INNOVATIE INFRASTRUCTUUR Hogescholen Lectoraten Brancheorganisaties Beroepsverenigingen Regiocoördinatoren VAR’s Universiteiten Patiëntenorganisaties Zorginstellingen Gemeenten Inspectie Industrie Onderzoeksinstituten

Resultaten van 1.‘Tussen Weten en Doen’ ‘In de versnelling’

Doelstellingen TWD Opsporen van beschikbaar bewijs (evidence) binnen 6 zorgdomeinen State-of-the-Art studies Ontwikkelen, toetsen en implementeren van methoden Aanloopprogramma Vergroten van de wetenschappelijke kennis middels het ontwikkelen van richtlijnen Vervolgprogramma Impuls voor verdere verspreiding en implementatie I-impuls In de Versnelling Versneld verspreiden en implementeren van kennis uit onderzoeksresultaten en best-practices

TUSSEN WETEN EN DOEN 23 State-of-the-Art-studies 12 onderzoeksprojecten 9 vervolgstudies 5 implementatiestudies

TUSSEN WETEN EN DOEN 23 State-of-the-Art-studies 12 onderzoeksprojecten 9 vervolgstudies 5 implementatiestudies In de versnelling

Evaluatie methode TWD: Proces- resultaatevaluatie Documenten Interviews COP’s, logboeken en focusgroep bijeenkomst In de versnelling Interne evaluatie ZonMw Dossieranalyse Interviews Veldraadpleging

onderzoek beleid praktijk De kenniscirkel rond

Verschillende denk- en werkkaders OnderzoekerBeleidsmakerZorgverleners Streven naarwaar of niet waar (hypothese, theorie, (kosten) effectiviteit haalbaarheid binnen politieke context en beheersmatig is het te doen of niet zonder de huidige praktijk veel te veranderen Interessevragenoplossingeninstrumenten, interventies, tools Voorkeurprioriteitsimpelgebruiksgemak Werkcyclus Evaluatie voorspelbaar 4 jaaronvoorspelbaar > 4 jaarkort < 1jaar Implementatiegeen aanpassingen in lopend onderzoek politieke ontwikkelingenpraktische ervaringen

Resultaten TWD aanloop en vervolgprogramma Wetenschappelijke fundering onvoldoende Vruchtbare samenwerking 13 richtlijnen Scholing Internationale samenwerking 7 promovendi

Connected Brains

Smetten Orale Mucositis Misselijk heid & Braken Jeuk Dialyse IMPLEMENTATIE-IMPULS COMMUNITYOFOFPRACTICES Logboeken BegeleidingsgroepBegeleidingsgroep EvaluatieEvaluatie I-Impuls

Resultaten TWD I-impuls Implementatievaardigheden en competenties Delen van kennis essentieel Creëren van capaciteit en deskundigheid Coaching als implementatiestrategie Expliciet maken van aanwezige kennis Persoonlijke effectiviteit Gebruik maken van aanwezige kennis en enthousiasme

Resultaten “In de versnelling” Jonge onderzoek- innovatiecultuur Leren en innoveren geen prioriteit Beperkte capaciteit en competenties Infrastructuur versnipperd en ontoereikend Slechte aansluiting vragen door ander denk- en werkkader Grote afvaardiging van onderzoekers in programmacommissies Geen centraal kennisnetwerk Hand in eigen boezem steken!

Weerstand………

Samenvattend Mooie start > Wetenschappelijke onderbouwing > Samenwerking kost tijd Gehele kenniscyclus als uitgangspunt Innovatie en onderzoek stelselmatig inbedden functiehuis en zorgbeleid Op situatie en professie afgestemde wijze Aanwezige kennis en kunde expliciet maken Train-de trainer strategie

Dank u wel