DIDACTIEK=MANAGEMENT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
De inhoud van dit thema:
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
PRESENTATIETECHNIEKEN
<Naam spreker en school/ gemeente
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Hogescholen in Dialoog
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Examens 1e Bach Eerste semester.
Achtergrond Individueel Ontwikkel Plan
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Coachen(d) naar de top. Anders…. Seizoensopbouw Seizoensduur Piekmomenten en doelen Combinaties: –Onbekende roeiers –Onbekende coaches Belangen.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Initiator Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator Didactiek
Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek
Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Voor praktijkonderwijs
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Regels en afspraken.
Communicatie met ouders
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Visie & Strategie.
Workshop evalueren Dcp
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Workshop Klantgericht Corresponderen. Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie.
Beter Onderwijs Nederland
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Evaluatie Trainingskamp Cyprus 2015 Scores en reacties deelnemers en begeleiding.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Leeftijdsfasebewust HR-beleid Rick Brugts, directeur.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
De juiste route naar het juiste doel
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
Transcript van de presentatie:

DIDACTIEK=MANAGEMENT

Inleiding Biomechanica Biochemie Fysiologie Motorisch leren Welke algemene vakken naast didactiek hebben we ook nodig om zwemles te geven? Biomechanica Biochemie Fysiologie Motorisch leren Kinantropometrie Didactiek Bewegingen verbeteren techniek Uithouding Kracht Lenigheid Mentaal Fysica Biologie Psychologie Chemie Pedagogie Sociologie Anatomie

Leiding geven De lesgever ( stuurt communiceert, motiveert) De zwemmer (wie is dat, capaciteit ) De context (in welke omstandigheden) De doelen en inhoud (wat willen we bereiken) De procedures en methoden (hoe ga ik te werk)

1 De context Waar geef je les dit gaat over de omgeving Competitief vs recreatief dit gaat over de sociale omgeving Voorbeelden die specifiek zijn in een zwembad: Hoe kan je hier gebruik van maken in uw lessen?

2 De zwemmer Inschatting van deze persoon, Waarom? Lichamelijke kenmerken (senioren zwaarlijvigen en handicap) Sociale kenmerken (verlegen,samenwerking,motivatie) Cognitieve kenmerken(taalgebruik,haalbaar,begrijpbaar) Emotionele kenmerken(kritiek,winnen en verliezen)

3 De doelen en inhoud De centrale vraag is hier: wat wil ik bereiken en hoe? We moeten hier dus terugrijpen naar de beginsituatie van de sportbeoefenaar. Soorten doelstellingen:

Soorten doelstellingen Korte termijn of lange termijn Makkelijk haalbaar of moeilijk haalbaar. Succesbeleving nastreven! Motorisch doel: nadruk op uitvoeren Cognitief doel: nadruk op inzicht Sociaal doel : nadruk op relaties

Soorten lesinhouden De verkenningsfase opdoen van bewegingservaring experimenteren imiteren De verfijningsfase verfijnen herhalingen deelstructuren veel feedback De automatiseringsfase toepassingen in andere context tranfer wedstrijdechte situaties

TIP Neem als doelstelling altijd een werkwoord Soorten lesinhouden Van makkelijk naar moeilijk als nodig terug afdalen Evenwicht tussen rust en actie Evenwicht tussen globaal en analytisch Als voorbeeld lesmodel van Maheany TIP Neem als doelstelling altijd een werkwoord

4 De procedures en methoden Hier komt het woord management terug: -tijdsmanagement (zie les) -ruimtemanagement (optimaal gebruik van zwembad) video -regels en afspraken -opstellingsvormen vrije opstelling, frontrij, kolomopstelling, halve cirkel, parcours, stationsvormen, speelvormen,per twee of drie. - opdrachtvormen en omgangsvormen

opdrachtvormen en omgangsvormen Belonen Straffen Negeren Verbieden Feedback: in groep of individueel afdalen Voordoen Samen zoeken naar een oplossing

5 De lesgever Communicatie , hoe breng ik de boodschap over. Wat onthouden de leerlingen? Demonstratie: goede opstelling zeker in zwemmen (voorbeelden) Hulpmiddelen: variatie, lesgeefvormen, zelfevaluatie, motivatie.

?Vragen?