DIDACTIEK=MANAGEMENT
Inleiding Biomechanica Biochemie Fysiologie Motorisch leren Welke algemene vakken naast didactiek hebben we ook nodig om zwemles te geven? Biomechanica Biochemie Fysiologie Motorisch leren Kinantropometrie Didactiek Bewegingen verbeteren techniek Uithouding Kracht Lenigheid Mentaal Fysica Biologie Psychologie Chemie Pedagogie Sociologie Anatomie
Leiding geven De lesgever ( stuurt communiceert, motiveert) De zwemmer (wie is dat, capaciteit ) De context (in welke omstandigheden) De doelen en inhoud (wat willen we bereiken) De procedures en methoden (hoe ga ik te werk)
1 De context Waar geef je les dit gaat over de omgeving Competitief vs recreatief dit gaat over de sociale omgeving Voorbeelden die specifiek zijn in een zwembad: Hoe kan je hier gebruik van maken in uw lessen?
2 De zwemmer Inschatting van deze persoon, Waarom? Lichamelijke kenmerken (senioren zwaarlijvigen en handicap) Sociale kenmerken (verlegen,samenwerking,motivatie) Cognitieve kenmerken(taalgebruik,haalbaar,begrijpbaar) Emotionele kenmerken(kritiek,winnen en verliezen)
3 De doelen en inhoud De centrale vraag is hier: wat wil ik bereiken en hoe? We moeten hier dus terugrijpen naar de beginsituatie van de sportbeoefenaar. Soorten doelstellingen:
Soorten doelstellingen Korte termijn of lange termijn Makkelijk haalbaar of moeilijk haalbaar. Succesbeleving nastreven! Motorisch doel: nadruk op uitvoeren Cognitief doel: nadruk op inzicht Sociaal doel : nadruk op relaties
Soorten lesinhouden De verkenningsfase opdoen van bewegingservaring experimenteren imiteren De verfijningsfase verfijnen herhalingen deelstructuren veel feedback De automatiseringsfase toepassingen in andere context tranfer wedstrijdechte situaties
TIP Neem als doelstelling altijd een werkwoord Soorten lesinhouden Van makkelijk naar moeilijk als nodig terug afdalen Evenwicht tussen rust en actie Evenwicht tussen globaal en analytisch Als voorbeeld lesmodel van Maheany TIP Neem als doelstelling altijd een werkwoord
4 De procedures en methoden Hier komt het woord management terug: -tijdsmanagement (zie les) -ruimtemanagement (optimaal gebruik van zwembad) video -regels en afspraken -opstellingsvormen vrije opstelling, frontrij, kolomopstelling, halve cirkel, parcours, stationsvormen, speelvormen,per twee of drie. - opdrachtvormen en omgangsvormen
opdrachtvormen en omgangsvormen Belonen Straffen Negeren Verbieden Feedback: in groep of individueel afdalen Voordoen Samen zoeken naar een oplossing
5 De lesgever Communicatie , hoe breng ik de boodschap over. Wat onthouden de leerlingen? Demonstratie: goede opstelling zeker in zwemmen (voorbeelden) Hulpmiddelen: variatie, lesgeefvormen, zelfevaluatie, motivatie.
?Vragen?