WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Goed onderweg? Vijf jaar pilotprojecten Agrologistiek Buck Consultants International Postbus BL Nijmegen Tel.: Fax:
Synchromodaal transport
Crisisberaad Branche Overleg Binnenvaart Wim van Sluis.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Nv Maritime Shipping. MARITIME SHIPPING nv.  Veel meer dan enkel een rederij:  Zorg voor MENS & ECONOMIE  Zorg voor ECOLOGIE  HOE?  Investeren in.
NAIADES Een Europees Actieplan voor de binnenvaart Relatie met het Vlaams beleid ir. Rik Goetinck, AWZ ir. Leo Clinckers, W&Z Erik Portugaels, DS.
Persconferentie Leiedal - W&Z Watergebonden bedrijvigheid Kantoren Leiedal - 24 januari 2011, 11u30.
Denderdebat20 november 2007 Streefbeeld Dender Waterbeheersing en Transport.
HoekscheWaardDuurzaam
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
eCompetence Framework (e-CF)
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Landelijke onderwijsdag Productschap Zuivel
Rotterdam en de kracht van het achterland
Europese Territoriale Samenwerking
Met modellen breng je de boodschap goed over
Kennisagenda Transport & Logistiek
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
NV Economische Impuls Zeeland Juniorkamer Bevelanden Dinsdag 12 november 2013 Dick ten Voorde.
Lean and Green Barge Regionale Verladers Samenwerking “Horizontal collaboration”
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Digitale Televisie kortrijk. Stad Kortrijk presents.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Mediatheek R5 Good practice Economische instituten.
Persconferentie.
1Plattelands Academie 20 november 2008 het landschap als imago "regional branding" in de praktijk Rob Maessen Provincie Noord-Brabant Studiedag Plattelands.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
“Vinger aan de pols, bij Buren in nood”, voorstel aanpak kredietcrisis Remco Dijkstra Fractie VVD Buren 24 maart 2009.
OVERZICHT PRESENTATIE
1 Naiades en Logistiek Vlaanderen Naiades Opportuniteiten voor logistiek Vlaanderen Prof. Alex Van Breedam Vlaams Instituut voor.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Afval Energie Bedrijf Eric Velthuizen Sales Manager 8 april 2004.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
Waar één + één meer is dan twee
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
De derde golf in binnenvaarttransport
een nieuwe LEADER periode
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Brugge, Waarom nog lege kilometers?. 1 Leading in temperature controlled logistics  Internationaal opererend familiebedrijf  89 jaar ervaring.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Beter Benutten EVO 29 maart 2016 Diederik Jan Antvelink NedCargo International BV Alpherium BV / Van Uden Logistiek BV.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Truck Platooning Uitkomst Consultatie marktpartijen Buck Consultants International Postbus AS Den Haag Telnr : Mobiel :
Agenda Kennistafel ondergrondse infrastructuur t. b. v
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Behoefteraming bedrijventerreinen Zuid-Holland
Voortgang Real-life Case Haven Rotterdam
Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
Rekenmodel 3: Binnenvaart containers
GRS Wetteren – deelstudie mobiliteit
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
Transcript van de presentatie:

WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008

Overzicht van de Partners Publieke Partners  Waterwegen en Zeekanaal NV  INCODELTA  NV De Scheepvaart Privé Partners  Mercurius Scheepvaart  Barge Terminal Tilburg  Pro-Log  Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum Projectcoördinator  Buck Consultants International

 Project wordt gesubsidieerd door Interreg IIIB NWE

Achtergrond  Kleine waterwegen (klasse 2 en 3) boeten in aan economisch belang in  Te weinig schaalvoordelen  Verdwijnen van de Kempenaars (en spitsen) uit de vaart.  Een verbreding/verdieping van de kleinere kanalen vergt een grote financiële inspanning van de overheid. Dit is tevens slechts een oplossing op langere termijn.

Projectbeschrijving  Ontwikkeling van een innovatief duwbakconcept  Schaalvergroting door gebruik van 2 aan elkaar gekoppelde eenheden  Beide eenheden hebben eigen aandrijvingsmechanisme om afzonderlijk door de kleine sluizen te kunnen varen  Verdubbeling laadcapaciteit (schaalvoordelen) moet tot voordeligere vrachttarieven leiden  In principe kunnen zowel containers als (droge) bulklading vervoerd worden.

Welke doelen streeft Waterslag na?  Bestaande capaciteit van kleine waterwegen optimaal benutten  realistische oplossing (beperkte investeringen) op korte termijn om de kleinere kanalen meer geschikt te maken voor vrachtverkeer  Opwaarderen van kleine waterwegen als vestigingslocatie voor de industrie  Stimuleren van een (transnationale) modal shift van wegvervoer naar binnenvaart en reductie van de congestie in de mainports  Versterken van verbindingen tussen mainports en achterland door de creatie van dikkere goederenstromen  Promoten van innovatie in transport en logistiek  Grote voordelen met minimale investeringen!

Waterslaggebied

Werkwijze  Looptijd: januari 2006 – december 2008 Actie 1 Inventaris van waterweginfrastructuur Actie 1 Inventaris van waterweginfrastructuur Actie 2 Marktpotentieel Actie 2 Marktpotentieel Actie 3 Logistiek concept Actie 3 Logistiek concept Actie 4 Regionaal-economische Meerwaarde Actie 4 Regionaal-economische Meerwaarde Actie 5 Subsidiëring duwvaartcombinaties Actie 5 Subsidiëring duwvaartcombinaties Actie 6 Test Run Actie 6 Test Run Actie 7 Business Plan: Definiëring van exploitatieframework Actie 7 Business Plan: Definiëring van exploitatieframework Actie 8 Communicatie en verspreding resultaten Actie 8 Communicatie en verspreding resultaten

Marktpotentieel  Sterke interesse bij de verladers voor het Waterslag-concept  Potentiële stromen in Zuid-Nederland en Vlaanderen:  Meer dan ton droge bulk  Meer dan m³ zand  Meer dan TEU OF  Meer dan vrachtwagenritten p/a (1 vrachtwagen = 20 ton; 1,5 TEU of 50 m³)

 Waterslag draagt bij tot huidige en toekomstige regionaal-economische ontwikkeling projectgebied  Waterslag draagt bij tot de realisatie van de Extended Gateway  Stimulans voor bijkomende bedrijvigheid  Waterslag levert winst op voor mobiliteit, economie en milieu  Tabel (zie volgende dia) Onderzoek regionaal-economische meerwaarde

Legende: ++ = effect van >2% + = effect van <2% - = negatief effect

 Openbare aanbesteding voor het uitvoeren van verschillende pilots in Vlaanderen en Zuid-Nederland  2 pilots werden geselecteerd en ontvangen subsidie voor een deel van de kosten (ombouw- en opstartkosten)  Uitvoerders investeren uiteraard ook zelf in concept  Pilots moeten technische en commerciële haalbaarheid aantonen Proefvaart

Pilot Duo Kemp  Vlaamse pilot  Looptijd: 1 maart 2008 – eind november 2008  Vervoerde lading: Containers, zand, steenkool, kalksteen en betonnen paaltjes  Na afloop pilot effectief 3 maanden containers + 3 maanden bulk  Voorbeeldtrajecten:  Containers: Antwerpen - Herent – Antwerpen (Kanaal Leuven- Dijle)  Steenkool: Antwerpen – Mol (Kempense Kanalen)  Zand: Overpelt – Rumst (kempense Kanalen); Kallo – Aalst (Dender); Dessel – Niel (Kempense Kanalen)  Betonnen paaltjes: Rijkevorsel – Bruinisse (Kempense Kanalen)  Kalksteen: Ampsin Neuville – Rijkevorsel (Kempense Kanalen)  Demonstratie: 10 april 2008 jl. te Battel

Pilot Van Berkel Shipping  Nederlandse pilot (Inland Terminal Veghel)  Looptijd: 2 juni december 2008  Vervoerde lading: Containers  Na afloop pilot effectief 3 maanden containers gevaren  Na 2 inloopfases nu in derde fase, waarbij koppelverband zelfstandig de sluizen passeert  Voorbeeldtrajecten:  Veghel – Rotterdam – (Veghel Zuid-Willemsvaart)  Weldra ook andere bestemmingen, waaronder Tilburg (Wilhelminakanaal)  Demonstratie: 26 november te Engelen !!

Belangrijkste resultaten pilots  Grote interesse bij verladers!  2 bemanningsleden volstaan voor koppelverband  Besparing bemanningskosten  Voordeel ten tijde van tekort aan varend personeel  Aansturen op definitieve aanpassing Belgische bemanningsvoorschriften! (In Nederland reeds toegestaan)  Besparing brandstof:  Laadcapaciteit x2; verbruik brandstof x1,5  25% besparing

 Schuttingstijd:  NL: Koppelverband kan in één keer versast worden (naast elkaar)  Schutten duurt slechts 10 min extra  VL: Schepen moeten apart versast worden  Extra wachttijd  Vaartijd: beperkte vertraging  Aantal reizen per week blijft behouden  Beide schepen kunnen gelijk geladen en gelost worden  (ont)koppelen:  VL: manueel  fysiek zware arbeid  NL: Electrisch  Gekoppeld varen is vooral lonend als de afstand voldoende groot is Belangrijkste resultaten pilots

Voorlopige conclusies pilots  Waterslag zorgt voor een optimale benutting van de capaciteit van de kleine waterwegen  Waterslag biedt schaalvoordelen  neerwaarts effect op vrachttarieven  Waterslag is technisch en commercieel haalbaar

Wat nog zal volgen  Opvolging en rapportage pilots  Opstellen business plan  basis zijn voor andere dienstverleners om met de exploitatie van het Waterslag-concept te beginnen.  Verspreiding resultaten  Definitieve aanpassing Belgische bemanningsvoorschriften?

Meer informatie?   Project Manager: Dhr. Willy Robijns Waterwegen en Zeekanaal NV Tel.: