WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008
Overzicht van de Partners Publieke Partners Waterwegen en Zeekanaal NV INCODELTA NV De Scheepvaart Privé Partners Mercurius Scheepvaart Barge Terminal Tilburg Pro-Log Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum Projectcoördinator Buck Consultants International
Project wordt gesubsidieerd door Interreg IIIB NWE
Achtergrond Kleine waterwegen (klasse 2 en 3) boeten in aan economisch belang in Te weinig schaalvoordelen Verdwijnen van de Kempenaars (en spitsen) uit de vaart. Een verbreding/verdieping van de kleinere kanalen vergt een grote financiële inspanning van de overheid. Dit is tevens slechts een oplossing op langere termijn.
Projectbeschrijving Ontwikkeling van een innovatief duwbakconcept Schaalvergroting door gebruik van 2 aan elkaar gekoppelde eenheden Beide eenheden hebben eigen aandrijvingsmechanisme om afzonderlijk door de kleine sluizen te kunnen varen Verdubbeling laadcapaciteit (schaalvoordelen) moet tot voordeligere vrachttarieven leiden In principe kunnen zowel containers als (droge) bulklading vervoerd worden.
Welke doelen streeft Waterslag na? Bestaande capaciteit van kleine waterwegen optimaal benutten realistische oplossing (beperkte investeringen) op korte termijn om de kleinere kanalen meer geschikt te maken voor vrachtverkeer Opwaarderen van kleine waterwegen als vestigingslocatie voor de industrie Stimuleren van een (transnationale) modal shift van wegvervoer naar binnenvaart en reductie van de congestie in de mainports Versterken van verbindingen tussen mainports en achterland door de creatie van dikkere goederenstromen Promoten van innovatie in transport en logistiek Grote voordelen met minimale investeringen!
Waterslaggebied
Werkwijze Looptijd: januari 2006 – december 2008 Actie 1 Inventaris van waterweginfrastructuur Actie 1 Inventaris van waterweginfrastructuur Actie 2 Marktpotentieel Actie 2 Marktpotentieel Actie 3 Logistiek concept Actie 3 Logistiek concept Actie 4 Regionaal-economische Meerwaarde Actie 4 Regionaal-economische Meerwaarde Actie 5 Subsidiëring duwvaartcombinaties Actie 5 Subsidiëring duwvaartcombinaties Actie 6 Test Run Actie 6 Test Run Actie 7 Business Plan: Definiëring van exploitatieframework Actie 7 Business Plan: Definiëring van exploitatieframework Actie 8 Communicatie en verspreding resultaten Actie 8 Communicatie en verspreding resultaten
Marktpotentieel Sterke interesse bij de verladers voor het Waterslag-concept Potentiële stromen in Zuid-Nederland en Vlaanderen: Meer dan ton droge bulk Meer dan m³ zand Meer dan TEU OF Meer dan vrachtwagenritten p/a (1 vrachtwagen = 20 ton; 1,5 TEU of 50 m³)
Waterslag draagt bij tot huidige en toekomstige regionaal-economische ontwikkeling projectgebied Waterslag draagt bij tot de realisatie van de Extended Gateway Stimulans voor bijkomende bedrijvigheid Waterslag levert winst op voor mobiliteit, economie en milieu Tabel (zie volgende dia) Onderzoek regionaal-economische meerwaarde
Legende: ++ = effect van >2% + = effect van <2% - = negatief effect
Openbare aanbesteding voor het uitvoeren van verschillende pilots in Vlaanderen en Zuid-Nederland 2 pilots werden geselecteerd en ontvangen subsidie voor een deel van de kosten (ombouw- en opstartkosten) Uitvoerders investeren uiteraard ook zelf in concept Pilots moeten technische en commerciële haalbaarheid aantonen Proefvaart
Pilot Duo Kemp Vlaamse pilot Looptijd: 1 maart 2008 – eind november 2008 Vervoerde lading: Containers, zand, steenkool, kalksteen en betonnen paaltjes Na afloop pilot effectief 3 maanden containers + 3 maanden bulk Voorbeeldtrajecten: Containers: Antwerpen - Herent – Antwerpen (Kanaal Leuven- Dijle) Steenkool: Antwerpen – Mol (Kempense Kanalen) Zand: Overpelt – Rumst (kempense Kanalen); Kallo – Aalst (Dender); Dessel – Niel (Kempense Kanalen) Betonnen paaltjes: Rijkevorsel – Bruinisse (Kempense Kanalen) Kalksteen: Ampsin Neuville – Rijkevorsel (Kempense Kanalen) Demonstratie: 10 april 2008 jl. te Battel
Pilot Van Berkel Shipping Nederlandse pilot (Inland Terminal Veghel) Looptijd: 2 juni december 2008 Vervoerde lading: Containers Na afloop pilot effectief 3 maanden containers gevaren Na 2 inloopfases nu in derde fase, waarbij koppelverband zelfstandig de sluizen passeert Voorbeeldtrajecten: Veghel – Rotterdam – (Veghel Zuid-Willemsvaart) Weldra ook andere bestemmingen, waaronder Tilburg (Wilhelminakanaal) Demonstratie: 26 november te Engelen !!
Belangrijkste resultaten pilots Grote interesse bij verladers! 2 bemanningsleden volstaan voor koppelverband Besparing bemanningskosten Voordeel ten tijde van tekort aan varend personeel Aansturen op definitieve aanpassing Belgische bemanningsvoorschriften! (In Nederland reeds toegestaan) Besparing brandstof: Laadcapaciteit x2; verbruik brandstof x1,5 25% besparing
Schuttingstijd: NL: Koppelverband kan in één keer versast worden (naast elkaar) Schutten duurt slechts 10 min extra VL: Schepen moeten apart versast worden Extra wachttijd Vaartijd: beperkte vertraging Aantal reizen per week blijft behouden Beide schepen kunnen gelijk geladen en gelost worden (ont)koppelen: VL: manueel fysiek zware arbeid NL: Electrisch Gekoppeld varen is vooral lonend als de afstand voldoende groot is Belangrijkste resultaten pilots
Voorlopige conclusies pilots Waterslag zorgt voor een optimale benutting van de capaciteit van de kleine waterwegen Waterslag biedt schaalvoordelen neerwaarts effect op vrachttarieven Waterslag is technisch en commercieel haalbaar
Wat nog zal volgen Opvolging en rapportage pilots Opstellen business plan basis zijn voor andere dienstverleners om met de exploitatie van het Waterslag-concept te beginnen. Verspreiding resultaten Definitieve aanpassing Belgische bemanningsvoorschriften?
Meer informatie? Project Manager: Dhr. Willy Robijns Waterwegen en Zeekanaal NV Tel.: