StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Advertisements

Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
Duurzaam omgaan met de openbare ruimte…… doe je samen!
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Blok 2 OV-investeringen 2020
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
0 Aanvullende maatregelen uit het VERDER-pakket Presentatie in De Bilt, 1 oktober 2009.
M ilieu en Duurzaamheid en Ruimtelijke Ordening M ilieu en Duurzaamheid en Ruimtelijke Ordening.
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Rol gemeente bij OV-lijnennet en -exploitatie StadsOntwikkeling Christien Rodenburg SO Afdeling Verkeer en Vervoer.
BRU en gemeente(s) werken samen: BRU Integrale netwerkontwikkeling GemeenteIntegrale gebiedsontwikkeling Blok 1: Visie en beleid.
Raadsinformatieavond 3 december Regionaal Tramnetwerk.
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Regionaal parkeerbeleid Donderdag 9 juni Regionaal parkeerbeleid Aanleiding Mobiliteitsplan Drechtsteden: gezamenlijk parkeerbeleid nodig Dordrecht:
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Spoorzone, ambitie-niveau
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Herstructurering Sociaal Domein
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
1 Ontwikkelingsvisie Noordvleugel Utrecht Utrecht, 31 oktober 2006.
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
STRUCTUURVISIE Stand van zaken  Ontwerpvisie 2020: in procedure  Uitwerken deel milieu en duurzaamheid  Communicatietraject  Uitwerkingsvragen mobiliteit.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Op weg naar MJP en verder Auditcommissie over het voorbereidngstraject MJP februari 2010.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Actualisering Structuurvisie Thema’s huidige structuurvisie.
Mechelen Mobiel voor Iedereen
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Big Data of Verkeersmodellen
Nationaal Parkeercongres 2017
Utrecht, groei van de stad en mobiliteit
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Nationale Omgevingsvisie
Transcript van de presentatie:

StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling Utrecht

Verhaallijn 1.Gemeentelijke rollen en belangen bij OV-ontwikkeling 2.Ambitiedocument “Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar” 3.Accenten stad Utrecht bij Regionale OV-visie 4.Case: Knooppunt Leidsche Rijn Centrum 5.Conclusies

1a. Rollen gemeente bij OV-ontwikkeling Vertegentwoordiger van stadsgebruikers: bewoners (als mobilisten en omwonenden) werkenden, studenten, scholieren bezoekers: zakelijk, recreatief, winkelpubliek eigenaren en investeerders andere weggebruikers Formeel-juridisch, voorwaardescheppend: Ruimtelijk planontwikkelaar Gronduitgever Eigenaar van grond, vastgoed en parkeerruimte Bevoegd gezag milieu Wegontwikkelaar en -beheerder beheerder openbare ruimte Parkeerbeleid en -handhaver Subsidieverlener stedelijke voorzieningen

1b. Belangen gemeente bij OV-ontwikkeling Sociaal Leefbaar BereikbaarRuimte biedend Financieel gezond

2a. Ambitiedocument “Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar” Sociaal Leefbaar BereikbaarRuimte biedend Financieel gezond bereikbaar onderwijs werk, cultuur Bereikbare economische kernen Ruimte voor groei, intensivering, transformatie Impuls kwaliteit openbare ruimte Halveren groei autoverkeer minder auto- afhankelijkheid Stad van Kennis en Cultuur duurzame OV- en fietsstad Verantwoorde Grex, P-exploitatie, OZB Emissies beperken Maximaal nut V&V-investeringen BRU ook financieel gezond

afstemmen = versterken Mobiliteit Ruimte Netstructuren Programma Inrichting Gebruik en beheer 2b. Ambitiedocument “Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar”

3a. Stadsaccenten bij regionale OV-visie Regionale OV-ambities: snel, betrouwbaar, gemakkelijk, comfortabel Afstemmen op 2 schaalniveaus Regionale OV-structuur én knooppunten - afstemmen met: Trein en P+R Fiets als voortransport Economische kernen en voorzieningen Stedelijke bouwopgave Verbindende OV-routes én omgeving - afstemmen door: Integrale corridor-ontwikkeling (aanlooproutes, inpassing) Voldoende comfort, kwaliteit en doorstroming Deels vertrammen (vanwege capaciteit en kansen)

3b. Stadsaccenten stad bij regionale OV-visie Regionale OV-verbindingen Snelheid: 30 a 35 km/h Halteafstand: circa 1.000m Baan: zelfstandig, niet geïntegreerd met ruimte Haltes: kleine ‘stations’; integratie met omgeving Integratie Regiotram met ruimte alleen rond halten Stedelijke OV-dragers Snelheid: 20 a 25 km/h Halteafstand: circa 600m (verbonden aan plekken) Baan: geïntegreerd in stedelijk weefsel Haltes: vormgegeven als haltes Integratie Regiotram niet alleen rond halten maar baan is geïntegreerd in stedelijk weefsel

4a. Case: Knooppunt Leidsche Rijn Centrum Regionale ambitie: -vervoerknooppunt: -6x/uur Randstadspoor -viersporigheid Woerden-OVT met 2 e spoorbrug -HOV-Noordradiaal, Westtangent, ontsluitend OV -vervoerknoop is goed per fiets ontsloten -stadsrand P+R, snel bereikbaar vanaf A2 Stedelijke ontwikkelingsambitie: -Randstedelijk economisch kerngebied -Aantrekkelijk hoogstedelijk woongebied -Hoofdpodium in de stad -Scharnier Leidsche Rijn – Centrale stad -Centrum stadsdeel Leidsche Rijn

4b. Groeifactoren OV Leidsche Rijn Centrum Ruimtelijke ontwikkeling Regie op vastgoedontwikkeling (commercieel, sociaal, cultuur, onderwijs) Kwaliteit openbare ruimte en ruimte voor detailhandel Ontwikkeling station LRC en bijbehorende fietsstallingen Ondersteunende voorzieningen op het station Openbaar vervoersaanbod Realisatie HOV baan en doorstroming OV Frequentie en capaciteit RSS + OV-fiets-capaciteit Lijnennet en dienstuitvoering Tarievenbeleid OV-vraagbeïnvloeding Parkeerbeleid, bouw P+R Auto- en fietsontsluiting Vervoermanagement met bedrijven Marketing OV en P+R

5. Conclusies Gemeente heeft diverse rollen Gemeente heeft grote belangen bij goed OV Gemeente kan OV-gebruik versterken OV kan Stadsstructuur versterken Regionaal OV is deel van netwerk, maar ook van de stad vooral: binnenstad - routes - knooppunten Per OV-route: Keuze nodig voor regionaal of stedelijk Knooppunten: ontwikkeling kan niet zonder regie Samenwerking is noodzaak en gebeurt

Extra informatie dichtheden 2020 in relatie tot spoor en tramnet

...