SURF: Internationalisering en ICT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

Eureko Academy Life & Pensions Inspirerend leren.
Hoe werkt UNICEF?.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
GO symposium: Klimaatmonitoring en Luchtkwaliteit – 12/11/2004 Data Infrastructuur voor Klimaat-, Ozon-monitoring & luchtkwaliteit Status and Toekomst.
ICT, e-learning, e-government, onbegrensde mogelijkheden? Jules J. de Rijp, MPA 2 november 2013.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Omgevingsanalyse Beleid Uitgangspunten Doelstellingen
Zorgorganisaties & vastgoed
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
DARE Wetenschappelijke communicatie in beweging Werkgemeenschap Informatiewetenschappen, 27 februari 2004 Lilian van der Vaart.
Toekomst van de e-Infrastructuur
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
Data Archiving and Networked Services DANS is een instituut van KNAW en NWO Open access tot surveydata Peter Doorn Directeur DANS Nederlandstalig Platform.
Bas Savenije Bibliothecaris van de Universiteit Utrecht Utrecht, 10 juni 2005.
“Let’s talk about you & me”
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
M A K E Y O U R N E T W O R K S M A R T E R July, Middag programma.
16 juni 2003Status Meeting SPINE/SPIRIN1  Introductie  Programma  De stand van zaken  Vragen?
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Bedrijfsgezondheidszorg
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Het UNESCO Charter en de Guidelines for the Preservation of the Digital Heritage na 8 jaar 4 november 2011, Naar een toekomstvaste AV-collectie NL.
Vermelding onderdeel organisatie 1 3TU Masteropleiding Construction Management and Engineering (CME) De missie van CME in relatie tot de ontwikkelingen.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
What’s in the cloud for testing de mogelijkheden voor het testvak 12 mei 2010.
UNIVERSITEIT TWENTE. INHOUD  Historie  Profiel  Organisatiestructuur  Onderwijs  Feiten & cijfers  samenwerken 2.
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Terug naar eerste pagina Resource Discovery met behulp van RDN, het Resource Discovery Network.
EDO-platform Inspiratieboek voor de NME/EDO professional Tentoonstelling Kies je klimaat 29 oktober PIME.
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
Toelichting op het UNESCO Global Geoparks programma Marike Bontenbal Beleidsadviseur Wetenschap Nationale UNESCO Commissie.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Een nieuw programma GSOLOGOLGCP Visie Lokale overheden zijn een logisch onderdeel van het Nederlandse beleid van buitenlandse handel en internationale.
OPEN brainstorm.
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Research Centre for Education and the Labour Market
Introductie Specialist: Exchange vzw
Enterprise Europe Network - Groen Gas BBQ
Talent development Association of universities in the Netherlands
Research Centre for Education and the Labour Market
Educational support & innovation
Research Centre for Education and the Labour Market
Jannes Huisman Senior coach
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 “FROM BUILDING CAPACITY TO BUILDING ON CAPACITY” CAPACITEITSONTWIKKELING IN HET KADER VAN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING Sjaak J.J. Beerens ITC Director External Affairs International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 Introductie Gesticht in 1950: Eerste instelling voor internationaal onderwijs Status: Onafhankelijke stichting Universiteit Twente als penvoerder Financiering: Basis subsidie OC&W Kader OS Additioneel: tuition en derde geldstroom Medewerkers: 250 (waarvan 130 wetenschappelijk) International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 ITC - Naam 1950 International Training Centre for Aerial Survey 1968 International Institute for Aerial Survey and Earth Sciences, ITC 1985 International Institute for Aerospace Survey and Earth Sciences, ITC 2002 International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation, ITC International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 Mission Statement Doel: Capaciteitsontwikkeling Kennisveld: Geo-informatie en aardobservatie Doelgroep: 1. Technische en/of economisch minder ontwikkelde landen 2. Geo-informatie organisaties International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

Capaciteitsontwikkeling - 1 SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 Capaciteitsontwikkeling - 1 Definitie: Versterken van het vermogen van volledige organisaties afgesproken taken uit te voeren Onderwijs en training: Slechts één component In het bijzonder waar de juiste organisatorische en institutionele omgeving en condities ontbreken International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 Capaciteitsontwikkeling - 2 Capacity building: Human resources development Organisational strengthening Institutional strengthening Instrumenten: Onderzoek Onderwijs en training Mid-career! [30-45 jaar] Adviesdiensten International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

LANDEN VAN HERKOMST ITC GRADUATES 1950 - 2004 SURF: Internationalisering en ICT LANDEN VAN HERKOMST ITC GRADUATES 1950 - 2004 16 June 2005 Graduates 1950-2004: 17 000 Landen: 164 International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

IO & HO Missies principieel verschillend Complementariteit Doelgroep: organisaties Instrumenten: onderzoek, onderwijs en adviesdiensten Doel: optimaliseren, groei, braingain Complementariteit Inhoud Specifieke wetenschappelijke en technische kennis

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 Ontwikkelingen Vraag: - Ontwikkelingen kennisveld - Vorm waarin en wijze waarop kennis wordt aangeboden Capaciteit ter plaatse: - Sterke groei opleidingscapaciteit Beleid Ontwikkelingssamenwerking: - Capaciteitsopbouw in de regio - Door lokale instellingen Ontwikkelingen ICT: - Toename mogelijkheden om aan veranderende vraag uit ontwikkelingslanden tegemoet te komen International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 ITC Strategie 2001-2009 www.itc.nl International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 Partnerships voor capaciteitsontwikkeling National and/or regional market: Organizations with a need for capacity building and/or institutional strengthening Local or National Universities or other Educational Institutes ITC Possibly with other European partners International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

Joint Educational Programs - JEP SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 Joint Educational Programs - JEP Uitvoering van en deel van het door ITC gecertificeerde onderwijs en trainingsprogramma in samenwerking met en door een aantal geselecteerde instellingen in ontwikkelingslanden. Principes:O.a. gelijkwaardigheid (geen franchising), markt mogelijkheden, zuid-zuid relaties,integratie met onderzoek International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 Status of Educational Partnerships International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 Rol ITC From “Capacity Building” to “Building on Capacity”: Van “Educator” naar “Facilitator” Networking en partnerships essentieel Ontwikkeling curricula en onderwijs materiaal Coordination en quality control belangrijker dan onderwijs geven International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 ICT @ ITC Electronische leeromgeving: Blackboard© - Intern platvorm - Ondersteuning Joint Educational Programmes Distance education - Technical subjects / basics Library access - Toegang tot wetenschappelijke informatie (theses) Data access - Toegang tot digitale data: satellite imagery Video-conferencing - Kennis overdracht - Strategisch en operationeel overleg International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 Ervaringen met ICT Geschiktheid E-learning: - Electronisch leeromgeving intramuraal - Extramuraal gebruik: beperkingen Specifiek:technische en basis onderdelen Stelt specifieke eisen aan de medewerkers, organisatie: academische staf: mentor in skills > facilitator digitale leeromgeving ondersteunende staf: 7d/24h, locatie Toegankelijkheid voor ontwikkelingslanden beperkt: - Infrastructuur - Kennis - Kosten International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 Conclusies ICT is geen panacea voor capaciteits- ontwikkeling in/voor ontwikkelinsglanden: Capaciteit: infrastructuur en kennis Risico’s: functionaliteit Financieel: kosten Doel IO: Meer dan overdracht van technische kennis: Exposure International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation

SURF: Internationalisering en ICT 16 June 2005 Stelling De toenemende rol van ICT in internationalisering: vermindert voor de minst ontwikkelde landen de toegang tot kennis en vergroot indirect de kloof tussen arm en rijk Dank voor uw belangstelling International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation