Pieter Adriaans Niels Netten (Maarten van Someren)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Evaluatie van mentorprojecten
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Marktonderzoek Danneels
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Kandinsky College Malderburchtstraat

komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
EDC ervaringen op de werkvloer – fase I/IIa
2 Resumé Witte (2008) Leerpsychologische aannames 1.Definiëren verschillende niveaus of stadia 2.Stevig fundament om volgende stap te kunnen zetten 3.Literaire.
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Talentmanagement in de Technische Dienst
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
Methoden van Onderzoek
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Vragenlijstontwikkeling op het CBS: van pre-test tot evaluatie
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
oktober MedMec01 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
Dataverzamelingsmethoden
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Een plant op de kaart zetten
Welkom bij de Studiedag SVMO 30 maart 2012 Management als carrousel Thema management als insteek.
Presentatie Bijeenkomst 4
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presentatie Bijeenkomst 3
Business Intelligence
Leerstijlen KOLB SJM.
Gespreksvaardig-heden
Onderzoeksvaardigheden 3
Verpleegkundig redeneren
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Politiek commitment voor adaptatie creëren en klaarmaken van stakeholderproces Analyse van effecten en kwetsbaarheden Verkennen van adaptatiemogelijkheden.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
9 oktober 2014 | Raymond de Niet, Beeldredactie-RPT 1 Verbeelding bij het PBL Tell me, Show me, Involve me.
Energiekamer 1 WACC: overzicht Brattle fase 1: methodische keuzes –In de KBG van 14/11 is het memo besproken dat het Brattle rapport fase 1 én intern onderzoek.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Het onderzoeksverslag
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Geert Hoogeveen Werken Met AVE Geert Hoogeveen
What is the meaning of? Student centered learning
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Informatieavond Profielkeuze
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Disclosure belangen Charlotte Poot
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Project English BOL niveau 4.
Didactisch practicum: aardappels
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Transcript van de presentatie:

Pieter Adriaans Niels Netten (Maarten van Someren) Leren & Beslissen Pieter Adriaans Niels Netten (Maarten van Someren)

Doel Praktijk Machine Learning/Data Mining: CRISP methodiek Probleem analyseren Tools kiezen + inwerken Data cleaning Samenwerking met opdrachtgever

Organisatie Opdrachten uit de praktijk Forensische Data (Veenman) Visuele waarneming (Snoek) 1 plenaire bijeenkomst per week (zaal I.103) Kort verslag Bespreken problemen Geen begeleid practicum, wel: Hulp van Niels Netten Practicumruimte gereserveerd (zie roosters) Eindpresentatie aan opdrachtgevers

NB: Contrast met “Leren” (accent theorie / praktijk); meer praktijkkennis nodig Moeilijke / vage problemen; niet duidelijk of het wel kan

Beoordeling Kwaliteit van de oplossing gezien vanuit de opdrachtgever Samenwerking met de opdrachtgever Presentatie Verslag NB: iets technisch moois waar de opdrachtgever niks aan heeft  laag cijfer

Diverse tips en trucs

Hagelschot aanpak Alles proberen en er uithalen wat werkt Data Mining = “torture data until they confess” Vormen: Variabelen selecteren/construeren Subsets van de data Technieken Parameters Gevaar: overfitting; geen overzicht

Maatregelen: Ga zo goed mogelijk na welke kenmerken van de data maken dat een methode er wel/niet op werkt Ga hiermee iteratief te werk Probeer methoden / modelklassen van eenvoudig naar complex Maak systematisch gebruik van kruisvalidatie Sanity check op resultaat let op hoeveelheid data ten opzichte van complexiteit van te vinden patronen en van ruis/onzekerheid

Meervoudige tests We onderzoeken oorzaken van variabele V We kiezen at random, “exploratief” 100 variabelen aan de hand van steekproeven We kiezen alfa (overschrijdingskans) 5% We vinden dat 5 variabelen een statistisch significant effect hebben Wat betekent dit?

Te complexe technieken Probleem: overfitting (en onoverzichtelijkheid) Aanpak: gebruik een complexere techniek alleen als die betere resultaten oplevert dan simpelere broertjes

Verkeerde tools Let op: NB: capaciteit: Beschikbare technieken adekwaat? Data transformatie/entry; visualisatie Capaciteit: genoeg geheugen, snelheid Beschikbaarheid NB: capaciteit: Probeer in een vroeg stadium data te reduceren tot wat relevant lijkt “windowing” werkt vaak erg goed

Tools WEKA MATLAB Excel (!?) R NB: helemaal zelf maken is meestal geen optie wegens extra’s: evaluatie / kruisvalidatie, visualisatie, snelheid