Toepassing in de praktijk en demonstratie Kort volgen Toepassing in de praktijk en demonstratie
Inhoud Kort Volgen: Implementatie, wanneer pas je het toe en hoe toets je het? Verkenning Planstudie (FIS, RVTO) Wat zijn de sterke en zwakke punten? Hoe ziet dat er uit en wat levert het op? (Demo) Conclusies
Verkenning Eerst gewenste situatie definiëren Bepalen van lijnvoering en dienstregeling Dienstregeling en lijnvoering met huidige situatie in een berekening n simulatie stoppen Knelpunten die opgelost moeten worden
Planstudie Gewenste situatie Tool kort volgen (naast gebruikelijke oplossingen) Knelpunten oplossen met Kort volgen principes Toetsen of werking klopt, voldoende is. Huidige infra is referentie Zo niet: bijstellen eventueel andere oplossing kiezen. Uiteindelijke oplossing verder uitwerken tot een functioneel integraal systeemontwerp toetsen of aan alle eisen is voldaan topeis verifiëren met simulatie check of maximale uit ontwerp is gehaald (optimaal is) uitwerken tot RVTO Ook in latere stadia (realisatie en gebruiksfase) toetsen of resultaten behaald worden
Kort Volgen: Sterke en Zwakke punten Sterke punten capaciteitswinst relatief goedkoop (t.o.v. extra spoor of vrije kruising) Zwakke punten locatiespecifiek resultaat moeilijk meetbaar/zichtbaar
Kort Volgen: Kansen en Risico’s Werkt met verschillende beveiligingssystemen/remtabellen Past in beter benutten strategie Risico’s Regelgeving (remtabellen) Veiligheid Veel raakvlakken met verschillende disciplines Lange ontwerp/bouwtijd van railinfra Bijsturing Betrouwbaarheid (materieel)
Hoe werkt het? Demo simulatie Kort Volgen met OpenTrack Uitleg Simulatie/OT situatie voorbeeld uitgangspunten: station B zelfde type treinen achter elkaar Halteren ca. 90s 4 seinen bijgeplaatse Begin perron en halverwege van het perron micro simulatie etc.
Resultaat Demo Kort Volgen Capaciteit: Zonder kort volgen : 17,4 treinen per uur Met Kort Volgen: 25,1 treinen per uur (44% meer!) Kosten: 4 seinen (1 sein is gelijk aan ca. 50 m spoor met bovenleiding!) Eventuele sanering wissels (neutraal door onderhoudsbesparing)
Resultaat Demo Kort Volgen uitleg plaatje assen snelheid hinder reservering van de blokken
Resultaat Demo Kort Volgen
Resultaten zonder aanpassing remtabel en/of seinen langs perron Capaciteit: Zonder kort volgen : 17,4 treinen per uur Met kort volgen: 23,2 treinen per uur (33% meer) Kosten: 2 seinen (1 sein is gelijk aan ca. 50 m spoor met bovenleiding!) Eventuele sanering wissels (neutraal door onderhoudsbesparing)
Conclusie Principes van Kort Volgen kunnen het best worden toegepast in de Planstudie fase van een project. Met behulp van simulatie kunnen tussentijdse oplossingen (met Kort Volgen getoetst) en geoptimaliseerd worden. Kort Volgen verhoogt de capaciteit op het spoor, maar de resultaten zijn afhankelijk van de specifieke locatie. Weghalen van wissels kan goed zijn voor de bijsturing. (kort volgen + simpel spoor = systeemsprong) En uiteindelijk: Kort Volgen is geen wondermiddel of ‘Holy Grail’, maar is een kosten efficiënt alternatief om de capaciteit te vergroten