1 10.13 Klasse Stringbuffer Wanneer een String object gecreëerd wordt, kan de inhoud ervan nooit meer veranderen Stringbuffer wordt gebruikt voor zogenaamde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Voorrangsregels bij rekenen (2)
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis

1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Duurzaamheid en kosten
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Klassen en objecten.
Omgevingen zijn dan geïmplementeerd als Symbol Tables. Symbol Table mapt een symbool met een Binding Meerdere noties van binding –Meerdere manieren te.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Modula vs Java MODULE Show; CONST PI = ; TYPE PointRc = RECORD x,y : INTEGER; speed : REAL; angle : REAL; END; VAR a,b : PointRc; BEGIN.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
MICPRG Les 11 Microcontroller Programmeren in C. 112 Datastructuren in C Werkgeheugen (PC en microcontroller): Statische datastructuren (vaste grootte):
GESPRG Les 8 Gestructureerd programmeren in C. 101 Array Meerdere variabelen van hetzelfde type kun je samennemen in één array variabele. Stel in een.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Checked exceptions: FileNotFoundException, IOException, …
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2)
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Algoritmiek Java GUIs, AWT en Swing API Overzicht te bestuderen stof, voorbeeldtentamen Hoorcollege 15 - Ma. 11 dec L.M. Bosveld-de Smet.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
JAVA1 H 22. COLLECTIONS FRAMEWORK. 1. INLEIDING. Collections framework Is een verzameling van data structuren, interfaces en algoritmen Meest voorkomende.
Klasse StringBuffer Nadat een String object gecreëerd is, kan de inhoud ervan nooit meer veranderen StringBuffer wordt gebruikt voor zogenaamde.
1 Hoofdstuk 11: Strings en karakters Inleiding In dit hoofdstuk bespreken we de mogelijkheden van de klassen : String StringBuffer Character StringTokenizer.
1 HOOFDSTUK 5 CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2) 5.1. INTRODUCTIE  Vervolg discussie omtrent gestructureerd programmeren  Introductie van de overblijvende controlestructuren.
HOOFDSTUK 7 ARRAYS 7.1.     INLEIDING Array
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag GUI  command line redirection.
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Hoofdstuk 9 Objecten en klassen.
Opgave 47 a opp beeld = 8 · opp origineel dus k = √8. lengte vergroting = √8 · 15 ≈ 42,4 cm breedte vergroting = √8 · 10 ≈ 28,3 cm b opp beeld = 12 · opp.
Individuele leerlijnen
Op reis naar een dierentuin
Uitleg scheikundige begrippen
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
In opdracht van NOC*NSF
Compter en français (tellen in het Frans)
C++ C++ als een verbetering van C Abstracte datatypen met classes Constructoren en destructoren Subklassen binding van functies 1.
Centrummaten en Boxplot
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 2 definitie.
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Hoofdstuk 6 – Objectgeoriënteerd Programmeren: Overerving
Transcript van de presentatie:

Klasse Stringbuffer Wanneer een String object gecreëerd wordt, kan de inhoud ervan nooit meer veranderen Stringbuffer wordt gebruikt voor zogenaamde “dynamische strings” (dit is een aanpasbare versie van String) Capaciteit geeft het aantal karakters die een Stringbuffer kan bevatten aan Als de capaciteit overtroffen wordt, dan breidt ze zich automatisch uit, om de bijkomende karakters te kunnen opvangen Gebruik + en += voor concatenatie

Stringbuffer constructors Er zijn drie constructoren voor de klasse Stringbuffer: buffer1 = new Stringbuffer() Creëert een lege buffer met capaciteit van 16 karakters buffer2 = new Stringbuffer(lengte) Creëert een lege buffer met capaciteit het aantal karakters dat door de integer lengte wordt aangegeven buffer 3 = new Stringbuffer(“tekst”) Creëert een buffer met inhoud “tekst” en met capaciteit het aantal karakters in de string “tekst” + 16 dus in het vb.: = 21

3 1 // Fig : StringBufferConstructors.java 2 // Dit programma demonstreert de StringBuffer constructors. 3 4 // Java extension packages 5 import javax.swing.*; 6 7 public class StringBufferConstructors { 8 9 // test StringBuffer constructors 10 public static void main( String args[] ) 11 { 12 StringBuffer buffer1, buffer2, buffer3; buffer1 = new StringBuffer(); 15 buffer2 = new StringBuffer( 10 ); 16 buffer3 = new StringBuffer( "hello" ); String output = 19 "buffer1 = \"" + buffer1.toString() + "\"" + 20 "\nbuffer2 = \"" + buffer2.toString() + "\"" + 21 "\nbuffer3 = \"" + buffer3.toString() + "\""; JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 24 "Demonstrating StringBuffer Class Constructors", 25 JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 28 } } // einde klasse StringBufferConstructors De drie constructoren: 1. Default constructor maakt lege buffer met capaciteit e constructor maakt lege buffer met capaciteit e constructor maakt buffer met tekst “hello” en capaciteit 21

Stringbuffer methodes length, capacity, setLength en ensureCapacity Methode length Geeft de lengte van de StringBuffer terug Methode capacity Geeft de capaciteit van de StringBuffer terug capaciteit = aantal karakters dat kan opgeslagen worden zonder meer geheugenruimte te moeten alloceren Methode setLength Verhoogt of verlaagt de lengte van de StringBuffer Methode ensureCapacity Stelt de capaciteit van de StringBuffer in Garandeert dat de StringBuffer een minimum capaciteit heeft Let op: als de originele capaciteit kleiner is dan de nieuwe, dan wordt de nieuwe capaciteit ofwel het getal dat aangegeven wordt in het argument ofwel 2 * de originele capaciteit + 2, naargelang wat groter is

5 1 // Fig : StringBufferCapLen.java 2 // Dit programma demonstrateert de methodes 3 // length en capacity van de StringBuffer klasse. 4 5 // Java extension packages 6 import javax.swing.*; 7 8 public class StringBufferCapLen { 10 // test StringBuffer methodes capacity en length 11 public static void main( String args[] ) 12 { 13 StringBuffer buffer = 14 new StringBuffer( "Hello, how are you?" ); 16 String output = "buffer = " + buffer.toString() + 17 "\nlength = " + buffer.length() + 18 "\ncapacity = " + buffer.capacity(); 20 buffer.ensureCapacity( 75 ); 21 output += "\n\nNew capacity = " + buffer.capacity(); 23 buffer.setLength( 10 ); 24 output += "\n\nNew length = " + buffer.length() + 25 "\nbuf = " + buffer.toString(); JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 28 "StringBuffer length and capacity Methods", 29 JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 32 } } // einde klasse StringBufferCapLen

Stringbuffer methodes charAt, setCharAt, getChars en reverse Om karakters uit een StringBuffer te manipuleren, zijn volgende methodes ter beschikking: Methode charAt Geeft het karakter uit de StringBuffer terug dat zich op de gespecifieerde index bevindt Indien de index buiten de grenzen van de StringBuffer valt, dan krijg je een StringIndexOutOfBoundsException Method setCharAt Vult het opgegeven karakter in de StringBuffer in op de gespecifieerde index Zie charAt voor indexwaarde die buiten de grenzen valt Method getChars Geeft een array van karakters terug die overeenkomt met de inhoud van StringBuffer 4 argumenten: startindex, index 1 positie voorbij laatste te kopiëren karakter, de array waarnaar moet gekopieerd worden en de beginpositie in de array Method reverse Keert de inhoud van de StringBuffer om

7 1 // Fig : StringBufferChars.java 2 // De charAt, setCharAt, getChars en reverse methodes 3 // van de klasse StringBuffer. 4 5 // Java extension packages 6 import javax.swing.*; 7 8 public class StringBufferChars { 9 10 // test StringBuffer karakter methodes 11 public static void main( String args[] ) 12 { 13 StringBuffer buffer = new StringBuffer( "hello there" ); String output = "buffer = " + buffer.toString() + 16 "\nCharacter at 0: " + buffer.charAt( 0 ) + 17 "\nCharacter at 4: " + buffer.charAt( 4 ); char charArray[] = new char[ buffer.length() ]; 20 buffer.getChars( 0, buffer.length(), charArray, 0 ); 21 output += "\n\nThe characters are: "; for ( int count = 0; count < charArray.length; ++count ) 24 output += charArray[ count ]; buffer.setCharAt( 0, 'H' ); 27 buffer.setCharAt( 6, 'T' ); 28 output += "\n\nbuf = " + buffer.toString(); buffer.reverse(); 31 output += "\n\nbuf = " + buffer.toString();

JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 34 "Demonstrating StringBuffer Character Methods", 35 JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 38 } } // einde klasse StringBufferChars

Stringbuffer append methodes 10 overloaded append methodes om de verschillende datatypes te kunnen aan het uiteinde van een Stringbuffer plakken Een versie voor elk van de primitieve datatypes plus een voor karakterarrays, een voor Strings en een voor Objects

10 1 // Fig : StringBufferAppend.java 2 // Dit programma demonstreert de append 3 // methodes van de StringBuffer klasse. 4 5 // Java extension packages 6 import javax.swing.*; 7 8 public class StringBufferAppend { 9 10 // test StringBuffer append methodes 11 public static void main( String args[] ) 12 { 13 Object o = "hello"; 14 String s = "good bye"; 15 char charArray[] = { 'a', 'b', 'c', 'd', 'e', 'f' }; 16 boolean b = true; 17 char c = 'Z'; 18 int i = 7; 19 long l = ; 20 float f = 2.5f; 21 double d = ; 22 StringBuffer buffer = new StringBuffer(); buffer.append( o ); 25 buffer.append( " " ); 26 o is een object van de klasse Object en wordt eerst omgezet naar een String waarna het kan worden geplakt aan de bestaande Stringbuffer (die tot dan toe nog leeg was)

11 27 buffer.append( s ); 28 buffer.append( " " ); 29 buffer.append( charArray ); 30 buffer.append( " " ); 31 buffer.append( charArray, 0, 3 ); 32 buffer.append( " " ); 33 buffer.append( b ); 34 buffer.append( " " ); 35 buffer.append( c ); 36 buffer.append( " " ); 37 buffer.append( i ); 38 buffer.append( " " ); 39 buffer.append( l ); 40 buffer.append( " " ); 41 buffer.append( f ); 42 buffer.append( " " ); 43 buffer.append( d ); JOptionPane.showMessageDialog( null, 46 "buffer = " + buffer.toString(), 47 "Demonstrating StringBuffer append Methods", 48 JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 51 } } // einde StringBufferAppend Voeg ook achtereenvolgens een String object, een karakterarray, een gedeelte van een karakterarray, een booleaanse variabele, een karakter, een integer, een long, een float en een double toe achteraan de StringBuffer

Stringbuffer tussenvoeg- en verwijdermethodes Methode insert 9 overloaded methodes om de verschillende datatypes te kunnen tussenvoegen op en gegeven positie in een Stringbuffer Twee argumenten: index en het in te voegen gedeelte StringIndexOutOfBoundException bij verkeerde indexwaarde Methode delete Wist een reeks karakters Twee argumenten: startpositie en indexwaarde één positie voorbij het einde van de te wissen karakters StringIndexOutOfBoundException bij verkeerde indexwaarde Methode deleteCharAt Wist één karakter Eén argument: positie van het te wissen karakter StringIndexOutOfBoundException bij verkeerde indexwaarde

13 1 // Fig : StringBufferInsert.java 2 // Dit programma demonstreert de insert en delete 3 // methodes van de klasse StringBuffer. 4 5 // Java extension packages 6 import javax.swing.*; 7 8 public class StringBufferInsert { 9 10 // test StringBuffer insert methodes 11 public static void main( String args[] ) 12 { 13 Object o = "hello"; 14 String s = "good bye"; 15 char charArray[] = { 'a', 'b', 'c', 'd', 'e', 'f' }; 16 boolean b = true; 17 char c = 'K'; 18 int i = 7; 19 long l = ; 20 float f = 2.5f; 21 double d = ; 22 StringBuffer buffer = new StringBuffer(); buffer.insert( 0, o ); 25 buffer.insert( 0, " " ); 26 buffer.insert( 0, s ); 27 buffer.insert( 0, " " ); 28 buffer.insert( 0, charArray ); 29 buffer.insert( 0, " " ); 30 buffer.insert( 0, b ); 31 buffer.insert( 0, " " ); Insert op positie 0 dus de verschillende objecten worden telkens vooraan in de buffer toegevoegd, voor alle andere

14 32 buffer.insert( 0, c ); 33 buffer.insert( 0, " " ); 34 buffer.insert( 0, i ); 35 buffer.insert( 0, " " ); 36 buffer.insert( 0, l ); 37 buffer.insert( 0, " " ); 38 buffer.insert( 0, f ); 39 buffer.insert( 0, " " ); 40 buffer.insert( 0, d ); String output = 43 "buffer after inserts:\n" + buffer.toString(); buffer.deleteCharAt( 10 ); // delete 5 in buffer.delete( 2, 6 ); // delete.333 in output += 49 "\n\nbuffer after deletes:\n" + buffer.toString(); JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 52 "Demonstrating StringBufferer Inserts and Deletes", 53 JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 56 } } // einde klasse StringBufferInsert

Voorbeelden van de klasse Character Primitieve variabelen als objecten behandelen: Klasses Boolean, Character, Double, Float, Byte, Short, Integer en Long Behalve Boolean en Character worden deze klasses afgeleid van de klasse Number Deze 8 klassen worden “type wrappers” genoemd en maken deel uit van java.lang Klasse Character: type wrapper voor karakters Meeste methodes zijn static en doen een test op of manipuleren een karakter Constructor die aan de hand van een char argument een Character object maakt Zie voorbeelden en Java API documentatie voor meer informatie

16 1 // Fig : StaticCharMethods.java 2 // Demonstreert de statische karakter test methodes 3 // en verandering van hoofd- naar kleine letters en omgekeerd 4 // van de klasse Character uit de java.lang package. 5 6 // Java core packages 7 import java.awt.*; 8 import java.awt.event.*; 9 10 // Java extension packages 11 import javax.swing.*; public class StaticCharMethods extends JFrame { 14 private char c; 15 private JLabel promptLabel; 16 private JTextField inputField; 17 private JTextArea outputArea; // maak de GUI 20 public StaticCharMethods() 21 { 22 super( "Static Character Methods" ); Container container = getContentPane(); 25 container.setLayout( new FlowLayout() ); promptLabel = 28 new JLabel( "Enter a character and press Enter" ); 29 container.add( promptLabel ); inputField = new JTextField( 5 );

inputField.addActionListener( // anonieme inner klasse 36 new ActionListener() { // vang het event vanuit het tekstveld op 39 public void actionPerformed( ActionEvent event ) 40 { 41 String s = event.getActionCommand(); 42 c = s.charAt( 0 ); 43 buildOutput(); 44 } } // einde anonieme inner klasse ); // einde oproep naar addActionListener container.add( inputField ); outputArea = new JTextArea( 10, 20 ); 53 container.add( outputArea ); setSize( 300, 250 ); // stel de venstergrootte in 56 show(); // toon het venster 57 } // toon de karakter info in de outputArea 60 public void buildOutput() 61 {

18 62 outputArea.setText( 63 "is defined: " + Character.isDefined( c ) + 64 "\nis digit: " + Character.isDigit( c ) + 65 "\nis Java letter: " + 66 Character.isJavaIdentifierStart( c ) + 67 "\nis Java letter or digit: " + 68 Character.isJavaIdentifierPart( c ) + 69 "\nis letter: " + Character.isLetter( c ) + 70 "\nis letter or digit: " + 71 Character.isLetterOrDigit( c ) + 72 "\nis lower case: " + Character.isLowerCase( c ) + 73 "\nis upper case: " + Character.isUpperCase( c ) + 74 "\nto upper case: " + Character.toUpperCase( c ) + 75 "\nto lower case: " + Character.toLowerCase( c ) ); 76 } // voer de applicatie uit 79 public static void main( String args[] ) 80 { 81 StaticCharMethods application = new StaticCharMethods(); application.addWindowListener( // anonieme inner klasse 86 new WindowAdapter() { // vang de event op wanneer de gebruiker het venster sluit 89 public void windowClosing( WindowEvent windowEvent ) 90 { 91 System.exit( 0 ); 92 }

} // einde anonieme inner klasse ); // einde oproep naar addWindowListener } // einde methode main } // einde klasse StaticCharMethods

20 1 // Fig : StaticCharMethods2.java 2 // Demonstreert de statische karakterconversie methodes 3 // van de klasse Character uit de java.lang package. 4 5 // Java core packages 6 import java.awt.*; 7 import java.awt.event.*; 8 9 // Java extension packages 10 import javax.swing.*; public class StaticCharMethods2 extends JFrame { 13 private char c; 14 private int digit, radix; 15 private JLabel prompt1, prompt2; 16 private JTextField input, radixField; 17 private JButton toChar, toInt; public StaticCharMethods2() 20 { 21 super( "Character Conversion Methods" ); // maak de GUI en stel de event handling in 24 Container container = getContentPane(); 25 container.setLayout( new FlowLayout() ); prompt1 = new JLabel( "Enter a digit or character " ); 28 input = new JTextField( 5 ); 29 container.add( prompt1 ); 30 container.add( input ); 31

21 32 prompt2 = new JLabel( "Enter a radix " ); 33 radixField = new JTextField( 5 ); 34 container.add( prompt2 ); 35 container.add( radixField ); toChar = new JButton( "Convert digit to character" ); toChar.addActionListener( // anonieme inner klasse 42 new ActionListener() { // vang de event op komende van de JButton toChar 45 public void actionPerformed( ActionEvent actionEvent ) 46 { 47 digit = Integer.parseInt( input.getText() ); 48 radix = 49 Integer.parseInt( radixField.getText() ); 50 JOptionPane.showMessageDialog( null, 51 "Convert digit to character: " + 52 Character.forDigit( digit, radix ) ); 53 } } // einde anonieme inner klasse ); // einde oproep naar addActionListener container.add( toChar ); toInt = new JButton( "Convert character to digit" ); 62 Converteer een getal digit naar een karakter volgens het getallenstelsel met basis aangegeven door radix Vb. Radix = 16 is het hexadecimaal getallenstelsel

22 63 toInt.addActionListener( // anonieme inner klasse 66 new ActionListener() { // vang de event op komende van de JButton toInt 69 public void actionPerformed( ActionEvent actionEvent ) 70 { 71 String s = input.getText(); 72 c = s.charAt( 0 ); 73 radix = 74 Integer.parseInt( radixField.getText() ); 75 JOptionPane.showMessageDialog( null, 76 "Convert character to digit: " + 77 Character.digit( c, radix ) ); 78 } } // einde anonieme inner klasse ); // einde oproep naar addActionListener container.add( toInt ); setSize( 275, 150 ); // stel de venstergrootte in 87 show(); // toon het venster 88 } 89 Converteer een karakter c naar een getal volgens het getallenstelsel met basis aangegeven door radix Vb. Radix = 16 is het hexadecimaal getallenstelsel

23 90 // voer de applicatie uit 91 public static void main( String args[] ) 92 { 93 StaticCharMethods2 application = new StaticCharMethods2(); application.addWindowListener( // anonieme inner klasse 98 new WindowAdapter() { // vang de event op wanneer de gebruiker het venster sluit 101 public void windowClosing( WindowEvent windowEvent ) 102 { 103 System.exit( 0 ); 104 } } // einde anonieme inner klasse ); // einde oproep naar addWindowListener } // einde methode main } // einde klasse StaticCharMethods2

24 1 // Fig : OtherCharMethods.java 2 // Demonstreert de non-static methodes van de klasse 3 // Character uit de java.lang package. 4 5 // Java extension packages 6 import javax.swing.*; 7 8 public class OtherCharMethods { 10 // test de non-static Character methodes 11 public static void main( String args[] ) { 13 Character c1, c2; 15 c1 = new Character( 'A' ); 16 c2 = new Character( 'a' ); String output = "c1 = " + c1.charValue() + 19 "\nc2 = " + c2.toString() + 20 "\n\nhash code for c1 = " + c1.hashCode() + 21 "\nhash code for c2 = " + c2.hashCode(); if ( c1.equals( c2 ) ) 24 output += "\n\nc1 and c2 are equal"; 25 else 26 output += "\n\nc1 and c2 are not equal"; JOptionPane.showMessageDialog( null, output, 29 "Demonstrating Non-Static Character Methods", 30 JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE ); System.exit( 0 ); 33 } 35 } // einde klasse OtherCharMethods

Klasse StringTokenizer Token Cfr. Lezen van een zin We delen de zin op in woorden en leestekens Elk onderdeel (=token) heeft een mening voor ons Compiler deelt statement op in keywords, identifiers, operators en andere elementen van de programmeertaal Klasse StringTokenizer (uit package java.util) deelt een String op in onderdeeltjes (substrings) die van elkaar gescheiden zijn door een afbakening (delimiter). Dit zijn typisch whitespace karakters of een ander teken.

Klasse StringTokenizer (vervolg) Constructoren van klasse StringTokenizer Uit het voorbeeld: constructor met één argument Neemt als afbakening voor de tokens de default delimiter string “ \n\t\r” bestaande uit een spatie, een newline karakter, een tab en een carriage return Constructor met twee String argumenten Tweede String is de delimiter string Constructor met drie argumenten (2 Strings en een boolean) Tweede String is opnieuw de delimiter string Boolean bepaalt of de delimiters ook als tokens moeten teruggekeerd worden (ja indien true, nee indien false). Dit laatste is handig als je wilt weten wat de afbakeningen waren.

27 1 // Fig : TokenTest.java 2 // Test van de StringTokenizer klasse uit de java.util package 3 4 // Java core packages 5 import java.util.*; 6 import java.awt.*; 7 import java.awt.event.*; 8 9 // Java extension packages 10 import javax.swing.*; public class TokenTest extends JFrame { 13 private JLabel promptLabel; 14 private JTextField inputField; 15 private JTextArea outputArea; // maak de GUI en vang de events op 18 public TokenTest() 19 { 20 super( "Testing Class StringTokenizer" ); Container container = getContentPane(); 23 container.setLayout( new FlowLayout() ); promptLabel = 26 new JLabel( "Enter a sentence and press Enter" ); 27 container.add( promptLabel ); inputField = new JTextField( 20 ); inputField.addActionListener(

28 33 // anonieme inner klasse 34 new ActionListener() { // vang het event vanuit het tekstveld op 37 public void actionPerformed( ActionEvent event ) 38 { 39 String stringToTokenize = 40 event.getActionCommand(); 41 StringTokenizer tokens = 42 new StringTokenizer( stringToTokenize ); outputArea.setText( "Number of elements: " + 45 tokens.countTokens() + "\nThe tokens are:\n" ); while ( tokens.hasMoreTokens() ) 48 outputArea.append( tokens.nextToken() + "\n" ); 49 } } // einde anonieme inner klasse ); // einde oproep naar addActionListener container.add( inputField ); outputArea = new JTextArea( 10, 20 ); 58 outputArea.setEditable( false ); 59 container.add( new JScrollPane( outputArea ) ); setSize( 275, 260 ); // stel de venstergrootte in 62 show(); // toon het venster 63 } actionPerformed wordt uitgevoerd wanneer de gebruiker op Enter drukt in het JTextField inputField Methode nextToken: Zonder argumenten: bepaalt het volgende token volgens dezelfde delimiter string Met 1 argument (String): stelt de nieuwe delimiter string in volgens dewelke de tokens worden bepaald

// voer de applicatie uit 66 public static void main( String args[] ) 67 { 68 TokenTest application = new TokenTest(); application.addWindowListener( // anonieme inner klasse 73 new WindowAdapter() { // vang het event op wanneer de gebruiker het venster sluit 76 public void windowClosing( WindowEvent windowEvent ) 77 { 78 System.exit( 0 ); 79 } } // einde anonieme inner klasse ); // einde oproep naar addWindowListener } // einde methode main } // einde klasse TokenTest

Simulatie kaarten schudden en delen DeckOfCards applicatie Creëert een boek met speelkaarten aan de hand van Card objecten “Deal card” button deelt de kaarten één voor één. De gedeelde kaart wordt in een JTextField getoond. “Shuffle cards” button schudt de kaarten Maakt gebruik van random getallen

31 1 // Fig : DeckOfCards.java 2 // Programma voor het schudden en delen van kaarten 3 4 // Java core packages 5 import java.awt.*; 6 import java.awt.event.*; 7 8 // Java extension packages 9 import javax.swing.*; public class DeckOfCards extends JFrame { 12 private Card deck[]; 13 private int currentCard; 14 private JButton dealButton, shuffleButton; 15 private JTextField displayField; 16 private JLabel statusLabel; // maak een boek kaarten en de GUI 19 public DeckOfCards() 20 { 21 super( "Card Dealing Program" ); String faces[] = { "Ace", "Deuce", "Three", "Four", 24 "Five", "Six", "Seven", "Eight", "Nine", "Ten", 25 "Jack", "Queen", "King" }; 26 String suits[] = 27 { "Hearts", "Diamonds", "Clubs", "Spades" }; deck = new Card[ 52 ]; 30 currentCard = -1; 31 currentCard geeft het nummer van de laatst gedeelde kaart aan, -1 als er nog geen kaarten gedeeld werden

32 32 // vul het boek speelkaarten met Card objecten 33 for ( int count = 0; count < deck.length; count++ ) 34 deck[ count ] = new Card( faces[ count % 13 ], 35 suits[ count / 13 ] ); // maak de GUI en vang de events op 38 Container container = getContentPane(); 39 container.setLayout( new FlowLayout() ); dealButton = new JButton( "Deal card" ); 42 dealButton.addActionListener( // anonieme inner klasse 45 new ActionListener() { // deel één kaart 48 public void actionPerformed( ActionEvent actionEvent ) 49 { 50 Card dealt = dealCard(); if ( dealt != null ) { 53 displayField.setText( dealt.toString() ); 54 statusLabel.setText( "Card #: " + currentCard ); 55 } 56 else { 57 displayField.setText( 58 "NO MORE CARDS TO DEAL" ); 59 statusLabel.setText( 60 "Shuffle cards to continue" ); 61 } 62 } deck[] wordt geïnitialiseerd als een array bestaande uit de kaarten van aas tot en met koning in volgorde voor elke kleur

} // einde anonieme inner klasse ); // einde oproep naar addActionListener container.add( dealButton ); shuffleButton = new JButton( "Shuffle cards" ); 71 shuffleButton.addActionListener( // anonieme inner klasse 74 new ActionListener() { // schud de kaarten 77 public void actionPerformed( ActionEvent actionEvent ) 78 { 79 displayField.setText( "SHUFFLING..." ); 80 shuffle(); 81 displayField.setText( "DECK IS SHUFFLED" ); 82 } } // einde anonieme inner klasse ); // einde oproep naar addActionListener container.add( shuffleButton ); displayField = new JTextField( 20 ); 91 displayField.setEditable( false ); 92 container.add( displayField ); 93

34 94 statusLabel = new JLabel(); 95 container.add( statusLabel ); setSize( 275, 120 ); // stel de venstergrootte in 98 show(); // toon het venster 99 } // schud de kaarten met een algoritme dat deze taak in één beweging uitvoert 102 public void shuffle() 103 { 104 currentCard = -1; // voor elke kaart, trek een andere random kaart en verwissel de twee 107 for ( int first = 0; first < deck.length; first++ ) { 108 int second = ( int ) ( Math.random() * 52 ); 109 Card temp = deck[ first ]; 110 deck[ first ] = deck[ second ]; 111 deck[ second ] = temp; 112 } dealButton.setEnabled( true ); 115 } 116

// deel één kaart 118 public Card dealCard() 119 { 120 if ( ++currentCard < deck.length ) 121 return deck[ currentCard ]; 122 else { 123 dealButton.setEnabled( false ); 124 return null; 125 } 126 } // voer de applicatie uit 129 public static void main( String args[] ) 130 { 131 DeckOfCards app = new DeckOfCards(); app.addWindowListener( // anonieme inner klasse 136 new WindowAdapter() { // beëindig de applicatie als de gebruiker het venster sluit 139 public void windowClosing( WindowEvent windowEvent ) 140 { 141 System.exit( 0 ); 142 } 144 } // einde anonieme inner klasse 146 ); // einde oproep naar addWindowListener 148 } // einde methode main 150 } // einde klasse DeckOfCards 151

// klasse die een kaart representeert 153 class Card { 154 private String face; 155 private String suit; // constructor om een kaart te initialiseren 158 public Card( String cardFace, String cardSuit ) 159 { 160 face = cardFace; 161 suit = cardSuit; 162 } // geef de String represenatie van het Card object terug 165 public String toString() 166 { 167 return face + " of " + suit; 168 } } // einde klasse Card