INFORMATIEVERWERKING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Etappes in leren: inleiding
Advertisements

PSD Basisstructuren programmeren.
Control Continu of discreet Display Human Operator Control Device
De hersenen en het zenuwstelsel.
Algemeen gedeelte Trainer B en Instructeur B
Sensorische Informatie Verwerking
Gbvtszw Initiator zwemmen Module 2 Motorische & fysiologische aspecten: 2 uur.
H4: Begrijpen van de markt
Vraaggericht werken.
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
10 jaar e-Learning binnen ING Nederland D.M.Langbroek i.s.m. Jean in het Panhuis.
PRESENTATIES. PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS.
Jong geleerd, fout gedaan?
Psychologie van de beweging: afspraken
Toegepaste Motorische Controle
Theoretische modellen mbt middelenmisbruik gebruik / misbruik Ontwikkeling van het probleem Samenkomen van beïnvloedende factoren Van Dijk Problemen in.
Prof. Dr. M. Lenoir 2° kan Lichamelijke Opvoeding
Wat is motorisch leren? (1)
Sturen en bijsturen van handelingen
Centrale Zenuw Stelsel
Wat is een communicatieplan?
InBeweging.nu laat kinderen bewegen Landelijke Studiedag Basisonderwijs Groepslessen MRT.
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Instructeur B Voetbal (Getuigschrift B) Motorisch Leren
Hoofdstuk 8 De administratieve organisatie van projecten
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
1.Inhoud. Workshop als opwarmer Waarom evalueren Weet wat goed en fout gaat (kwaliteitsbeleid) Informeren van betrokkenen Verantwoording afleggen.
Presentatie door: Martijn Schmid, Kathinka Veldkamp en Nynke Zwart
Object georiënteerd programmeren in Alice
4 Wetmatigheden van training: functionele kracht en coördinatie
Is de vereniging auti-proof?
Kwantitatief onderzoek
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Dossier Empowerment.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Proprioceptie Michelle borghers.
Model-leren.
6 stappen in Risico management
Gezondheid en participatie
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Methoden & Technieken van Onderzoek
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Prikkelverwerking bij kinderen
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
THEMA 6 Regeling en waarneming B. Stof 3 ONDERDEEL HERSENEN.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Informatieverwerking na Niet Aangeboren Hersenletsel CJ Gardien Algemeen manager/Neuropsycholoog.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
Consumentengedrag Beslissen
Het trainen van mensen met een NAH
Consumentengedrag Leren I
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Onderwijspsychologie
Handbal (De fysieke noden) 27 Januari Mariakerken -Gent
2de graad verzorging - voeding
Module 11 Verstandelijk beperkten zorg Lesweek 4
Basics over communicatie
Leidinggeven voor eerste verkoper
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Bewegen de liedjes Jitske Draijer | Afstudeer Onderzoek | CT-VR Muziek Stenden Hogeschool Leeuwarden| 2018.
Risicocommunicatie en de omgevingswet
SMART – leerdoelen opstellen
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Transcript van de presentatie:

INFORMATIEVERWERKING Informatie, aandacht en geheugen Informatie, aandacht en geheugen

Informatie, aandacht en geheugen Soorten informatie Interactie tussen bronnen Conflicten (trein – swinging room) Informatie, aandacht en geheugen

Visus en proprioceptie Is proprioceptie essentieel voor bewegings-controle? Deafferentiatiestudies Accidentele deafferentiatie Manchettechniek Vibratietechniek Niet essentieel, wel wenselijk voor optimaal gedrag Informatie, aandacht en geheugen

Etappes in informatieverwerking Visus – tast – reuk – gehoor – geheugen – proprioceptie STIMULUS IDENTIFICATIE RESPONS SELECTIE RESPONS PROGRAMMERING ACTIE Informatie, aandacht en geheugen

Stimulus Identificatie Stimulus detectie Contact met geheugen Factoren: helderheid / intensiteit Patroonherkenning Relevante kenmerken? Interne representatie van de stimulus Respons Selectie Informatie, aandacht en geheugen

Respons Selectie / Programmering RS: op basis van de representatie: - welke keuzemogelijkheden? - selectie van antwoord RP: hoe dit motorisch antwoord uitvoeren: welke spieren wanneer? Informatie, aandacht en geheugen

Toetsen van informatieverwerking (1) RT, PrMRT, MRT, MT, RsT Beperkingen Mogelijkheden Beïnvloedende factoren Soorten RTs: S S S R R R Informatie, aandacht en geheugen

Toetsen van informatieverwerking (2) Kwalitatief: Merkel (1885) Kwantitatief: Hick: Keuze RT = a + b (log2(N)) Informatie, aandacht en geheugen

Toetsen van informatieverwerking (3) Beïnvloedende factoren: Compatibiliteit Oefening: informatieverwerking Anticipatie? Gebeurtenis anticipatie Temporele anticipatie Pro en contra Informatie, aandacht en geheugen

Informatie, aandacht en geheugen = beperkte capaciteit voor informatie-verwerking vanuit sensorische bronnen en geheugen = seriëel proces Bij overschrijding: interferentie Capaciteitsinterferentie Structurele interferentie Informatie, aandacht en geheugen

Informatie, aandacht en geheugen Tijdens SI-fase: parallelle verwerking Dichotische luisterproef Cocktail party problem Stroop effect: @ © ¶ ROOD RT = RT = RT < RT Informatie, aandacht en geheugen

Informatie, aandacht en geheugen Tijdens RS fase: afh. van oefening Gecontroleerde verwerking Geautomatiseerde verwerking Productie-units Pro en contra  anticipatie!!!! Tijdens RP fase: absoluut noodzakelijk!! Flessenhals principe (filter) p. 35 PRP p. 35 Informatie, aandacht en geheugen

Psychologische Refractaire Periode ISI IRI Geluid Licht R hand L hand (S1) (S2) (R1) (R2) RT1 RT2 Informatie, aandacht en geheugen

Informatie, aandacht en geheugen

Informatie, aandacht en geheugen SI RS RP Aantal S-R -- +/- + Verwerking parallel para/ser. serieel Aandacht nee soms ja Toepassing: Gamma-V experiment Informatie, aandacht en geheugen

Informatie, aandacht en geheugen Arousal Definiëring Inverse U principe Info verwerking: Perceptuele versmalling Factoren: Groot- vs. klein-motorische taak Complex vs. Eenvoudig Informatie, aandacht en geheugen

Informatie, aandacht en geheugen = Capaciteit die ons toelaat te profiteren van opgedane ervaringen Zowel cognitief als motorisch (afferent en efferent) Wat is vergeten? KTSO KTG LTG Informatie, aandacht en geheugen

Korte Termijn Sensorische Opslagplaats = element van 3-ledig model Geen eensgezindheid Kenmerken: Duur: zeer kort (250 ms) Capaciteit: onbeperkt Letterlijke opslag Geen rol in bewegingscontrole Via selectieve aandacht KTG Informatie, aandacht en geheugen

Korte Termijn Geheugen = ‘Working memory’ Duur: 20-30’ – 2’ Capaciteit: 7 +/- 2 units Codering: abstracter Chunking Experimentele ondersteuning: Armposities (Adams & Dijkstra, 1966) - duur Gymnastiek (Ille & Cadopi, 1999) – capaciteit Informatie, aandacht en geheugen

Lange Termijn Geheugen Duur: ‘onbeperkt’ Capaciteit: ‘onbeperkt’ Codering: abstract Drie subsystemen: Procedureel geheugen: hoe doe ik het? Procedurele kennis Semantisch geheugen: representaties Declaratieve kennis: wat te doen Episodisch geheugen: eigen ervaring Informatie, aandacht en geheugen

Informatie, aandacht en geheugen Geheugen: overzicht KTSO KTG LTG Sens. Input sel. Aandacht herhaling (oefening) ophaling Actie Informatie, aandacht en geheugen