Kloklezen: een complexe vaardigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Rekenproblemen en Dyscalculie
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Pedagogische begeleidingsdienst GO! 27 september 2010
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Mathematics Education and Neurosciences
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Tijdstructuratie bij lagere schoolkinderen
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Diagnostische toetsen voor het MBO
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Wiskunde in de bovenbouw havo
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Dyscalculie uit:
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Toelichting biologie in GWW
Reclamewijsheid: wat is dat?
Wiskunde in het eerste leerjaar
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Welke “wiskundes” zijn er?
TWINTIG JAAR TIMSS Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs   Martina Meelissen Annemiek Punter Vakgroep.
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Citizen science project over klimaatverandering
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Kloklezen: een complexe vaardigheid Stand van zaken

Overzicht Theoretisch kader Kloklezen binnen wiskunde? Studie 1: onderliggende cognitieve vaardigheden Studie 2: impact van rekenmoeilijkheden Kloklezen in het curriculum Situering Studie 3: Vergelijking China Vervolg: vragen bij verwerking kwalitatieve data

Theoretisch kader

2 kernvragen Onderwijzen we tijdgerelateerde vaardigheden, en meer specifiek kloklezen, met recht en reden binnen wiskunde? Onderwijzen we kloklezen op de meest effectieve en efficiënte manier?

Deel 1 Kloklezen = wiskunde? Getallenkennis Bewerkingen Meetkunde Metend rekenen Toepassingen Lengte Oppervlakte Inhoud en volume Geld Tijd Temperatuur Gewicht wiskunde - Intervallen Vraagstukken Uurtabellen Kloklezen Kalender Moeilijk topic binnen wiskunde (TIMMS) Meest abstracte topic binnen meten Beperkte link met rekenen

Kloklezen = wiskunde? 2 studies: Studie naar onderliggende cognitieve vaardigheden bij TRCs Sample: 784 Vlaamse kinderen, 1e tem 6e leerjaar Getest op 4 domeinen adhv LVS, test tijdscompetentie, Raven, Aarnoutse SEM in AMOS Alle tijdgerelateerde vaardigheden Studie naar impact van rekenmoeilijkheden op leren kloklezen Zie verder

TRCs en ruimere cognitieve ontwikkeling TRCs bouwen voornamelijk verder op wiskundige vaardigheden

Impact van rekenmoeilijkheden op kloklezen Sample: 154 rekenzwakke kinderen en 571 normaal scorende kinderen Getest op wiskunde (LVS) en kloklezen (M)ANOVA Enkel kloklezen Doel: nagaan van rol van rekenvaardigheid in het leren kloklezen

Impact van rekenmoeilijkheden Rekenzwakke kinderen presteren significant zwakker in bijna elk leerjaar Verwerving van kloklezen verloopt trager

Impact van rekenmoeilijkheden Voornamelijk moeilijkheden met complexe taken: analoog 5-min en 1-min door combinatie procedurele en geheugenstrategieën

Impact rekenmoeilijkheden Rekenzwakke kinderen maken meer fouten Zelfde types fouten Vaker in combinatie Meest voorkomend: Verkeerde interpretatie van getallen Telfouten Fout referentiepunt gebruiken Wijzers omwisselen Voor en over omwisselen

Kloklezen als onderdeel van wiskunde? Ja maar ook een ruimtelijke en talige component Matige correlatie (.41 tot .63 afhankelijk van leerjaar) Kinderen met rekenmoeilijkheden presteren significant zwakker in bijna elk leerjaar Kinderen met moeilijkheden maken fouten die gerelateerd zijn aan zowel rekenen, taal als ruimtelijk inzicht -> aandacht voor 3 aspecten in onderwijs!

Deel 2 kloklezen in het curriculum Kloklezen = moeilijk voor zowel leerlingen als leerkrachten: Weten vaak niet goed hoe ze dit moeten aanbrengen Weinig achtergrond uit opleiding Weinig eenduidigheid in rekenmethodes Eindtermen laten zeer veel vrijheid Kloklezen moet verworven zijn aan einde lager onderwijs Leerplannen verschillen naargelang onderwijsnet Geen onderzoek beschikbaar dat duidelijkheid brengt

Kloklezen in het curriculum Leren we kloklezen op de meest effectieve en meest efficiënte manier aan? Huidig curriculum: Kloklezen binnen wiskundecurriculum Beperkt aantal lessen en oefeningen Opbouw: L1: uur en half uur (analoog) L2: kwartier (analoog) L3: 5 minuten (analoog en digitaal) L4: 1 minuut (analoog en digitaal) “evidence based”: gebaseerd op ontwikkelingstheorie van Case (1986) -> gedateerd?

Vergelijking vlaanderen - china Chinese kinderen presteren beter op wiskunde Diverse beïnvloedende factoren: onderwijssysteem, waarden, attitude tav leren, ouderlijke betrokkenheid, etc Rol van curriculum? Curriculum = sequence of learning opportunities provided to students in their study of specific content Eindtermen (overheid) -> leerplannen (netten) -> leermethodes/handboeken (school) -> leerkracht (klas) Vergelijking van eindtermen, leerplan en handboek in China en Vlaanderen -> leidt een alternatief curriculum tot andere (betere) resultaten?

Vergelijking vlaanderen - China Sample: 10959 Chinese kinderen versus 784 Vlaamse kinderen (L3-L6) Kwalitatieve vergelijking van curriculum en handboeken Kwantitatieve vergelijking van vaardigheden mbt kloklezen (ANOVA) RQ: kunnen Chinese kinderen op jongere leeftijd kloklezen? Kunnen verschillen in prestatie verklaard worden vanuit verschillen in curriculum?

Kloklezen in Vlaanderen en China AERA New Orleans – Ineke Imbo – April 2011

Vergelijking vlaanderen - china Gelijkenissen: Didactiek in handboeken Type oefeningen Lestijden Doelen / eindtermen Verschillen: Opbouw Aard curriculum = didactiek = curriculum

Vergelijking vlaanderen - china Opbouw curriculum: Alles in 1e leerjaar uur, half uur en kwartier in 1e semester, 5-min en 1-min in 2e semester 3e leerjaar: focus op toepassen Aard curriculum: Spiral versus sequential Herhaling: geen versus veel Doelstelling: 9 jaar versus 12 jaar

Chinees curriculum overnemen? Vroeg geleerd = vroeg verworven (in China) Maar toch enkele verschillen: Rekenvaardigheid Taal Cultuur Conclusie: verder onderzoek nodig zodat wiskundecurriculum kan herzien worden Samenwerking onderwijs & onderzoek

conclusies Kloklezen past binnen lessen wiskunde Matige correlatie met algemene rekenvaardigheid Kinderen met rekenmoeilijkheden ervaren meer problemen met kloklezen Kloklezen is een complexe vaardigheid die niet alleen rekenvaardigheid vergt maar ook taalvaardigheid en ruimtelijk inzicht De manier waarop kloklezen in het curriculum is opgenomen is niet noodzakelijk de meest efficiënte en effectieve manier Verder onderzoek is nodig om te bepalen wanneer kloklezen aan Vlaamse kinderen best kan aangeleerd worden

Vervolg… Volgende geplande studie: strategieën, fouten en attitude van leerlingen tav kloklezen Doel = inzicht krijgen in proces Kwalitatieve data: 170 gestructureerde interviews met kinderen uit 3e leerjaar 12 analoge klokken, 12 digitale klokken, vragenlijst attitude Onderzoeksvragen: Beschrijvend: welke oplossingsstrategieën hanteren kinderen bij het lezen van analoge en digitale klokken. Welke fouten maken ze? Wat is hun houding? Empirisch: is er een verband tussen strategieën, fouten en attitude?

Vervolg… Probleem: verwerken van data Coderen van interviews: Nvivo Codeerschema: hoe opbouwen in functie van data-analyse? Hoeveel codeurs? Interbetrouwbaarheid? Mogelijkheid tot kwantificeren? Attitudelijst: per item ingevoerd in spss (likert-schaal), somscores op totaal en subschalen Strategieën: 2-ledig Welke strategie? Aantal strategieën Fouten: 2-ledig Type fout? Aantal

Codeerschema: welke info is nodig? Zelfde strategieën en fouten op analoge en digitale klok? Opsplitsen van analoog en digitaal Gebruiken kinderen andere strategieën voor eenvoudige taken (vb uur) dan voor complexe taken (vb 1-min)? Strategieën opspliten naar subtaken Maken kinderen andere fouten op eenvoudige taken dan op complexe taken? Fouten opsplitsen per subtaak

Codeerschema (aanzet)

Kwantificeren van data? Studie gaat verder dan beschrijven: zoeken naar verbanden/correlaties Hoe kan kwalitatieve info over strategieën en fouten gekwantificeerd worden? Momenteel: spps-bestand met data mbt attitudes 1 lijn per respondent Scores per item Somscores op subschalen Fouten: Voor elk van de 24 items: juist/fout => aantal fouten Type fouten? Strategieën: vaak meer dan 1 strategie per item

Wordt vervolgd…